همدان- بنا بر گفته کارشناسان آزادراه همدان ـ ساوه به دلیل کاهش زمان سفر همدان به پایتخت قرار بود اثرات مثبتی در جذب سرمایه‌گذاری در استان و توسعه گردشگری ایفا کند اما در طی دو سال گذشته این آزادراه به محل مناقشه بین مردم و بخش خصوصی تبدیل‌شده است.

تردد از آزادراه همدان –ساوه گران تمام می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: آزادراه همدان – ساوه یا همان آزادراه کربلا که به آزادراه همدان - تهران نیز شهرت دارد، یکی از مسیرهای ایمن استان و کشور است که زمان سفر از همدان به مرکز کشور را تا ۳ ساعت کاهش داده است.

از مزایای این پروژه تسهیل در عبور و مرور مسافران بین تهران و همدان، کاهش 50 کیلومتری مسیر، کاهش خطرهای جاده‌ای به‌ویژه حدفاصل دخان ـ تجرک، کاهش زمان سفر حدود یک ساعت برای ماشین‌های سواری، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک وسایل نقلیه است.

اما واقعیت این است که نه‌تنها مزایای مذکور به منصه ظهور نرسیده بلکه وجود این آزادراه به دلیل نرخ بالای عوارض منجر به ایجاد مشکلات بی‌شمار در جاده قدیم همدان-ساوه شده است.

آنچه طی چند سال بهره‌برداری از این آزادراه برای مسافران عبوری و مردم استان همدان بر تردد از آزادراه نارضایتی ایجاد کرده است، نرخ زیاد عوارضی است که در دو ایستگاه‌ این آزادراه اخذ می‌شود، به‌طوری‌که بارها این نارضایتی به گوش استاندار و نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی رسیده و آن‌ها نیز قول پیگیری از وزیر راه را داده‌اند.

افزایش خارج از عرف نرخ عوارضی این آزادراه تاکنون و به‌کرات اعتراض مردم و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را رقم‌زده اما باوجود پیگیری‌ها نه‌تنها کاهشی در نرخ عوارضی‌ها ایجاد نشد، بلکه بر تعداد تصادفات در جاده قدیم ساوه افزوده است.

در حال حاضر خودروهای سنگین کامیون و تریلر به دلیل فرار از پرداخت افزون بر 80 هزار تومان عوارض تعیین‌شده ترجیح می‌دهند از جاده قدیم ساوه به همدان که مسیری خطرساز و ۲ طرفه است پا بگذارند که بنا بر گفته رئیس پلیس راهور این موضوع موجب افزایش شمار تصادفات در این محور شده است.

دریافت بالای عوارضی از این مسیر، بارها منجر به درگیری و نزاع رانندگان خودروهای عبوری با عوامل و متولیان بخش خصوصی شده است.

ضرب‌الاجل دادستان

بنا بر حکم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان مقرر شد تا از یکم مردادماه سال جاری دریافت عوارض در آزادراه همدان-ساوه ممنوع شود.

پیش‌ازاین حسن خان جانی به مسئولان این آزادراه مهلت داد تا پایان تیرماه نسبت به دریافت مجوز مجلس شورای اسلامی برای دریافت عوارض در آزادراه همدان – ساوه اقدام کنند.

گفتنی است باوجوداینکه بسیاری از رانندگان در انتظار کاهش و یا برداشته شدن عوارض بی‌حدوحصر این آزادراه در یکم مردادماه بودند اما دادستانی همدان به‌منظور ارائه مجوز مجلس شورای اسلامی برای دریافت عوارض در آزادراه همدان - ساوه ۲۰ روز دیگر به متولیان این آزادراه مهلت داد.

حسن خان جانی افزود: پیش‌ازاین به متولیان آزادراه همدان - ساوه تا پایان تیر جاری مهلت داده شد تا مجوز مجلس شورای اسلامی را برای دریافت عوارض در این آزادراه ارائه دهند که این مهلت به درخواست این مجموعه و مسئولان تا ۲۰ مرداد امسال تمدید شد.

پیش‌تر دادستان عمومی و انقلاب همدان در واکنش و پاسخ به گلایه‌های دبیر کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها از توقف دریافت عوارض در آزادراه همدان- ساوه بیان کرد: دریافت عوارض از خودروها نیازمند ارائه مجوز مجلس شورای اسلامی است و این حکم مبنای قانونی دارد و نمی‌توان از اجرای آن خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    اینا دارن داستانی محترم بازی میدن.خودشونم میدونم هیچ مجوزی در کار نیست.وزارت راه هم هیچ پشتیبانی از اینا نکرده و خودشو کنار کشیده .