هوا که گرم می‌شود خیلی از کمبودها که پیش از این نمایان نبود یا کمتر به چشم می‌آمد، بوضوح خودنمایی می‌کند و حتی به معضل تبدیل می‌شود که بی‌تردید کمبود آب از مهم‌ترین آن‌هاست.

رفع تشنگی اهالی ۴۲۰ روستا، معطل تصمیم وزارت نیرو

نبود یا کمبود آب با گرم شدن هوا عطش همه را بیشتر می‌کند و داستان بی‌آبی شکل و شمایل دیگری به خود می‌گیرد. این بی‌آبی همراه با بالا رفتن دمای هوا، جریان زندگی را به خودی خود دچار مشکل می‌کند که البته این سختی‌ها در مناطق روستایی کم‌آب شدیدتر می‌شود.

بنا بر اعلام مسئولان مرتبط با حوزه آب، در حال حاضر ۴۲۰ روستای خراسان رضوی مشکل کمبود آب دارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند؛ این یعنی در شرایط فعلی و با افزایش فزاینده دمای هوا، زندگی ساکنان این ۴۲۰ روستا با مشکلات جدی روبه‌رو است. نکته جالب اینکه بر اساس اظهارنظر سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی، شهرستان‌های مشهد و تربت‌جام بیشترین آمار را در بحث آبرسانی با تانکر به روستاها در استان دارند!

این شرایط در حالی بر روستاهای خراسان رضوی حکمفرماست که از بهمن سال گذشته، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بدون مدیرعامل و با سرپرست اداره می‌شود.

دلیل این خلأ را باید در اظهارنظر مقامات مرتبط در وزارت نیرو جست‌وجو کرد که عنوان کردند، قرار است شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با هم ادغام و با یک مدیریت اداره شوند، به همین دلیل پس از جریاناتی که در مجموعه شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی اتفاق افتاد، مدیر عامل جدیدی برای این شرکت انتخاب نشده است.

 ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان

محمدعلی همدمی‌نژاد، مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی در خصوص بهتر شدن شرایط آبرسانی به روستاهایی که با تانکر انجام می‌شود، گفت: طرح‌های خوبی برای بر طرف شدن مشکلات پیش رو وجود دارد، اما اعتبارات اجازه نمی‌دهد خیلی زود به ثمر برسند؛ با این حال تمهیدات خوبی اندیشیده شده و مشکلات موجود تا جایی که امکان‌پذیر بوده بر طرف شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ در موضوع آب روستاییان، انشعابات غیرمجازی است که درپی ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ویلاسازی ایجاد شده است، به گونه‌ای که به اذعان مسئولان، در برخی روستاها  لوله‌ای ۶ اینچی برای تأمین آب روستا کفایت می‌کند، اما با اینکه این میزان تا هشت اینچ هم افزایش داشته باز هم روستا با کمبود آب روبه‌رو است.

مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان رضوی همچنین درباره طولانی شدن زمان معرفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: در این زمینه عنوان می‌شود وزارت نیرو در نظر دارد مدیریت شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی را در هم ادغام کند، به همین دلیل فعلاً و تا تکلیف این موضوع مشخص شود، برای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مدیرعاملی انتخاب نشده است.

  سوءمدیریت؛ عامل برخی از مشکلات

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص شرایط فعلی آب در استان بویژه در بحث آب روستایی گفت: متأسفانه وضعیت بحرانی شهرستان مشهد در حوزه آب سبب شده خدمات اولیه از جمله در دسترس بودن آب برای برخی از روستاها با مشکل روبه‌رو شود.

وی در ادامه اظهار داشت: ریشه بخشی از این موضوع در سوءمدیریت‌هایی است که وجود دارد و انباشت این مشکلات در حوزه آب موجب مشاهده وضعیت نابسامانی در شهرستان مشهد شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین به پیگیری‌هایی که از دی ماه سال گذشته با وزیر نیرو انجام شد، اشاره کرد و افزود: نتیجه این پیگیری‌ها حضور شخص وزیر در جلسات مربوط به آب مشهد و استان بود که سه جلسه این گونه برگزار شد. وزیر نیرو نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته که ایشان نیز دستور داده سازمان برنامه و بودجه به این مسئله ورود پیدا کند. این موضوعات برای به ثمر رسیدن نیاز به پیگیری دارد که ما نیز همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

پژمانفر در مورد پیگیری‌ها برای معرفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی نیز گفت: گویا وزارت نیرو در نظر دارد مدیریت شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی را با هم ادغام نماید که به‌نظر می‌رسد تحول خوبی در این زمینه باشد، برای همین فعلاً شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با سرپرست اداره می‌شود. اگر موضوعی جز ادغام این دو شرکت در میان بود بی‌شک گلایه‌مند شده و پیگیری‌های مستمر می‌کردیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.