در سه عملیات بازرسی از انبارهای مخفی در مشهد، حدود ۱۴۰ تن ذرت یارانه‌ای از شبکه توزیع خارج شده کشف و عوامل این اقدام به دادسرای انقلاب معرفی شدند.

کشف ۱۴۰ تن ذرت یارانه‌ای از شبکه خارج شده

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان در تشریح این خبر گفت: باتوجه به اینکه موضوع تهیه و تولید مواد اولیه خوراک دام در کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست، برای نظارت روی این ماجرا، تیم‌های تخصصی این اداره اقدامات کنترلی نامحسوس را در بازار در دستور کار قرار دادند.

جولان نهاده دامی یارانه‌ای در بازار آزاد!

از سوی دیگر در حین اجرای این طرح، اطلاعاتی به دست کارشناسان رسید که افرادی در بازار، ذرت‌های یارانه‌ای را با قیمت آزاد عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: کارشناسان وقتی روی موضوع بیشتر دقیق شدند پی بردند محموله نهاده دامی با ارز دولتی وارد کشور شده و به جای آنکه در اختیار دامدار و... قرار بگیرد با روش‌های نامشخصی سر از بازار آزاد درآورده است.

اطلاعات به دست آمده جمع‌بندی شد و در مرحله بعد کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برای شناسایی محل دپو ذرت‌هایی که با ارز دولتی وارد شده بود دست به کار شدند.

مقدسی تصریح کرد: رصد نامحسوس چندروزه بازار توسط کارشناسان و امتداد سرنخ‌های موجود سبب شد کارشناسان به این نتیجه برسند محموله توزیع شده در بازار آزاد که محصول کشور اوکراین بود، از بنادر کشور به نام یک واحد دامداری و... خارج و در ادامه به جای آنکه محموله در مقصد تخلیه شود خارج از شبکه و در بازار آزاد فروخته شده است.

از جایی که یکی از عواقب این اقدام غیرقانونی می‌تواند منجر به بالا رفتن قیمت نهایی برخی تولیدات وابسته شود، دستور تحقیقات تکمیلی به کارشناسان داده شد.

 مرحله نخست عملیات و کشف ۳۵ تن ذرت

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت ادامه داد: در ادامه یکی دیگر از تخلفات پیچیده عاملان این سودجویی نیز برملا و مشخص شد متأسفانه برخی شرکت‌های حمل‌ونقل متخلف که فهرست افراد مختلفی را در اختیار دارند، با سوء‌استفاده از کد انبارهای متفرقه اقدام به صدور بارنامه و در پی آن بار را از بندر خارج کرده و در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند.

در این راستا دو انبار در تپه سلام شناسایی شد که پس از هماهنگی با قاضی دشتی فدکی، جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد و کسب دستور قضایی، همراه با مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی دو محل مورد بازرسی قرار گرفت و در پی آن حدود ۳۵ تن ذرت یارانه‌ای که از شبکه توزیع خارج شده بود کشف و توقیف شد. در این زمینه دو نفر هم شناسایی و به دادسرای انقلاب هدایت شدند.

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌داد مشخصات دو انبار یادشده به هیچ عنوان در سامانه جامع انبارها ثبت نشده و این اقدام خود گواه وقوع تخلف است.

کشف یک دنیا خوراک دام یارانه‌ای

مهدی مقدسی به کشف یک محموله عظیم دیگر در سومین بازرسی صورت گرفته اشاره و عنوان کرد: درحالی که هنوز مراحل قانونی دو پرونده به پایان نرسیده بود، اطلاعات جدیدی به دست کارشناسان رسید که یک انبار دیگر در حوالی بولوار مفتح شرقی شناسایی و در آن محموله عظیم نهاده‌های دامی اوکراینی دپو شده است.

برهمین اساس عملیات سوم هم کلید خورد و لحظاتی بعد تیم‌های کارشناسی این معاونت به همراه ضابطان قضایی در محل حاضر شدند. پس از ورود کارشناسان به محل انبار کردن نهاده‌های وارداتی، مشخص شد حجم زیادی ذرت در محل دپو شده بود.

در پی این اقدام ۱۰۵ تن ذرت یارانه‌ای کشف شد. همچنین از عامل این اقدام تحقیقات به عمل آمد که وی در محل عنوان کرد محموله‌ها به صورت مستقیم از بندر به محل آمده و آنجا تخلیه شده است. در ادامه فرد متخلف در محل بازداشت و به کلانتری گلشهر منتقل شد.

این مقام مسئول بیان داشت: برخی از متخلفان مدعی بودند محموله‌ها را از یک دامداری خریداری کرده‌اند، این صحبت نمی‌تواند واقعیت داشته باشد، چراکه یک دامداری وابسته به نهاده است. اما موضوع دیگری هم می‌تواند در میان باشد؛ محلی به نام دامداری معرفی و مراحل قانونی را هم طی کرده باشد، ولی در محل از پرورش دام خبری نباشد که اگر این موضوع شناسایی شود با تشکُل مربوط که سهمیه به آنجا تخصیص داده شده، برخورد می‌شود.

از سویی وقتی بارنامه به نام اشخاص ثبت می‌شود، پیامکی برای آن‌ها ارسال خواهد شد. برخی نسبت به پیامک دریافتی حساس و به آن واکنش نشان می‌دهند، اما برخی هم بی‌توجه از کنار آن عبور می‌کنند. در این باره هم پرونده‌های متعددی در معاونت بازرسی ثبت شده که شاکی مدعی بوده بارنامه‌ای به نام او صادر و محموله‌ای ارسال شده است، در حالی که شاکی به هیچ عنوان درخواست بار نکرده است! این موضوع به دستگاه قضایی و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا اعلام شده و در حال پیگیری است.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان ادامه داد: تلاش کارشناسان برای شناسایی سرشاخه‌های اصلی خارج کردن نهاده‌های یارانه‌ای از شبکه توزیع با دستور قضایی همچنان ادامه دارد و برای متخلفان هم پرونده‌ای با عنوان گران‌فروشی و عرضه خارج از شبکه نهاده‌های دامی تنظیم خواهد شد.

این گزارش حاکی است؛ عاملان این اقدامات براساس اطلاعات رسیده با اتهام اخلال در نظام اقتصادی مواجه و پرونده آن‌ها در دادسرای انقلاب در حال رسیدگی است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.