سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه قاره آفریقا به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی جهان شناخته می‌شود، اظهار کرد: با وجود بودن چنین ظرفیتی، متاسفانه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران، از این ظرفیت استفاده کافی نکرده‌اند.

سرمایه‌گذاران ایرانی فرصت بزرگ آفریقا را فراموش کرده‌اند/ سالانه تنها حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تبادل تجاری با آفریقا داریم

قدس آنلاین: محمدرضا مودودی صبح امروز (چهارشنبه) در همایش تجارت با آفریقا، تصریح کرد: قاره آفریقا حدود ۵.۷ درصد جغرافیای جهان و ۱۷ درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد. این قاره از حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار تجارت جهانی، سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. آنچه در این آمار خطرناک به شمار می‌رود، سهم پایین ایران از این تجارت است. ما سالانه تنها حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تبادل تجاری با آفریقا داریم.

به گفته وی، مشکلات بانکی و مسائل زیرساختی همچون خطوط کشتیرانی و حمل و نقل در کنار محدودیت‌هایی که تحریم‌ها به وجود آورده‌اند، اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در پایین بودن تجارت میان ایران و آفریقا هستند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به تبادلات تجاری خاص کشورهای آفریقایی با یکدیگر، توضیح داد: این تبادلات و پیمان‌ها باعث شده ایران به عنوان کشوری که عضو بسیاری از این پیمان‌های اقتصادی نیست، برای صادرات خود به کشورهای آفریقایی مجبور به دادن تعرفه‌های بالاتر شود که امیدواریم این مسائل نیز در آینده با انجام مذاکرات لازم حل شود.

به اعتقاد مودودی در صورت برطرف شدن مشکلات فعلی می‌توان انتظار داشت ایران با توجه به مزیت نسبی که در تولید کالاهای مشتقات نفتی، صنایع پلیمر، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی دارد، در بازار آفریقا حضور پرقدرت‌تری را تجربه کند.

وی درباره چگونگی بازاریابی ایران در کشورهای آفریقایی، بیان کرد: برای ما ظرفیت کشورهای شرق آفریقا همچون کنیا، سودان، نیجریه و الجزایر اهمیت بالایی دارد و با وجود نبود رابطه کامل سیاسی با مصر به این بازار نیز فکر می‌کنیم. ما پیش از این در آفریقای جنوبی و کنیا رایزن بازرگانی داشتیم و در حال حاضر نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای فرستادن این رایزن‌ها و همچنین ورود آنها به کشورهایی همچون الجزایر و نیجریه آغاز شده که هر چند تحریم‌ها محدودیت‌هایی در این حوزه به وجود آورده، اما امیدواریم با حضور آنها راه باز شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران نوزدهمین بازار اقتصادی دنیا به شمار می‌آید، اظهار کرد: ما ۱.۲ درصد از جمعیت، جغرافیا و GDP جهان را در اختیار داریم اما محصولات صادراتی ما تنها ۰.۲ از بازار جهانی به شمار می‌روند. یکی از دلایل این موضوع نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم از سوی فعالان اقتصادی ایران در بسیاری از کشورهاست.

مودودی ادامه داد: حتی در جریان سفری که چند روز قبل به عراق داشتیم نیز مسئولان این کشور از طرف‌های ایرانی می‌خواستند که با حضور در اقتصاد عراق و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، از ظرفیت‌های موجود در این عرصه بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه ایران پتانسیل جدی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از کشورها را دارد، توضیح داد: وقتی می‌بینیم چین از راهی دور طوری در آفریقا وارد شده که ۱۹ درصد از بازار این کشور را در اختیار گرفته است و سهم آسیایی‌ها در آفریقا ۲۵ درصد است، یعنی ایران نیاز دارد با یک تغییر رویکرد و برندسازی برای کالاهای ایرانی شرایط را برای حضور در این بازار مهم فراهم کند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: ما برای ایجاد تغییر در این عرصه دو رویکرد را باید دنبال کنیم. نخست آنکه سرمایه‌گذاران قدرتمندی وارد اقتصاد ایران شوند که با تولید کالا و برندسازی راه را برای تنوع‌ بخشیدن به کالاهای صادراتی کشور باز کنند. از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورهای منطقه و سایر بازارهای بالقوه می‌توان شرایط را برای تولید کالاهای ایران و افزایش نفوذشان در بازارهای بین‌المللی باز کرد.

انتهای پیام  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.