کرمانشاه- بازارچه مرزی سومار یکی از مصوبه‌های دولت و عاملی برای ایجاد توسعه، امنیت پایدار و اشتغال در سال ۱۶ فروردین سال ۹۴ با حضور مقام‌های استانی کرمانشاه و دیاله عراق به‌طور رسمی افتتاح و صادرات کالا از این مرز به عراق از سر گرفته شد که این آغازگر فصل نوینی از تاریخ این شهر مرزی بود.

مرزهای کرمانشاه مقرون‌به‌صرفه ترین بازار برای عراق

قدس آنلاین-گروه استان ها: برای احداث بازارچه مرزی سومار نزدیک به هفت سال مذاکره بین دو کشور انجام شد و توسط مسئولان وقت هزینه‌های زیادی صرف ایجاد زیرساخت‌ها در این مرز شد که در ابتدا تنها محموله سیمان از این معبر مرزی به عراق صادر می‌شد و اکنون با ایجاد زیرساخت‌ها، به یکی از مرزهای پررونق استان کرمانشاه برای صادرات انواع کالا تبدیل‌شده است.

در سال ۹۰ طی مصوبه‌ای با الحاق قسمتی از خاک بخش سومار از شهرستان قصر شیرین به شهرستان گیلان غرب و مرزی شدن این خطه، این امکان فراهم شد تا با احداث بازارچه سومار که مصوبه ایجاد آن مربوط به‌پیش از مرزی شدن گیلان غرب یعنی سال ۸۲ بود، این شهرستان از بن‌بستی که در آن گرفتارشده است، خارج شود.

با فعالیت بازارچه مرزی سومار، بارقه‌های امید برای مردم شهرستان گیلان غرب که در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشانی در دفاع از این آب‌وخاک از خود به یادگار گذاشته‌اند، زنده شد تا شاید فعالیت این مرز بتواند راه درمان بیماری بزرگ بیکاری بر قامت این شهرستان باشد.  گیلان غرب با ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومترمربع وسعت پس از کرمانشاه دومین شهرستان وسیع استان از حیث گستره سرزمینی محسوب می‌شود ولی با استناد به آمار و ارقام این شهر از درد بزرگ بیکاری رنج می‌برد.

لزوم توسعه سومار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه بابیان اینکه با توجه به اینکه یک‌سوم صادرت کل کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه خصوصاً مرز غیررسمی سومار صورت می‌گیرد اظهار کرد: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای این حجم از تردد و صادرات مناسب نیست.اگر زیرساخت‌های سومار فراهم شود می‌توان میزان مبادلات تجاری این بازارچه را به ۵۰۰ کامیون در روز هم رساند

کیوان کاشفی افزود: با توجه به اینکه استان کرمانشاه بیشترین مرز را با کشور عراق در بین ۵ استان مرزی کشور دارد لذا بیشترین صادرات نیز از طریق پایانه‌های مرزی کرمانشاه صورت می‌گیرد که این امر در رونق اقتصاد استان و ایجاد اشتغال می‌تواند کمک کند.

وی گفت : مرز سومار نزدیک‌ترین نقطه به بازار هدف یعنی بغداد است لذا بیشترین صادرات از این پایانه انجام می‌گیرد که حتی از مرزهای رسمی نیز بیشتر است ولی متأسفانه زیرساخت‌های این مرز به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و جوابگوی این حجم از صادرات نخواهد بود.

وی با تأکید بر این موضوع که درصد زیادی از صادرات به کشور عراق از طریق مرزهای رسمی و غیررسمی استان کرمانشاه صورت می‌گیرد افزود: باید تدابیری اندیشیده شود که زیرساخت‌های این پایانه‌ها و مرزها را افزایش دهیم تا بتوانیم جوابگوی این حجم از صادرات باشیم و برای کشور ارزآوری کنیم.

افزایش ظرفیت صادرات درگرو ایجاد زیرساخت

ناظر گمرکات استان کرمانشاه  نیز بابیان اینکه به‌طور میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون در روز از طریق این مرز تردد می‌کنند اظهار کرد: اگر زیرساخت‌های سومار فراهم شود می‌توان میزان مبادلات تجاری این بازارچه را به ۵۰۰ کامیون در روز هم رساند.

خلیل حیدری در این رابطه توضیح داد: اگر زیرساخت‌های مناسبی برای بازارچه مرزی سومار فراهم شود حتی می‌توان آن را به یک مرز ۲۴ ساعته تبدیل کرد.

وی با اشاره به مزیت‌های صادراتی مرز سومار، اظهار کرد: این مرز هم در داخل استان موقعیت خوبی دارد و هم کوتاه‌ترین مسیر را تا بغداد به‌عنوان پایتخت عراق دارد و سهولت مناسبی را برای دسترسی به بخش عربی عراق فراهم می‌کند.

حیدری از کمبود زیرساخت‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل این مرز یادکرد و ادامه داد: هم‌اکنون در این مرز تقریباً در تمام زیرساخت‌های جاده، برق، مخابرات، آب  و... با مشکل مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه تأمین این زیرساخت‌ها بر عهده گمرک نیست، خاطرنشان کرد: ما برای رفع کاستی‌های این مرز حدود سه برابر چارت سازمانی، نیرو در سومار مستقر کرده‌ایم تا مبادلات تجاری این مرز تسهیل شود.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه از پیگیری‌های جدی برای رسمی شدن مرز سومار از سوی مسئولین استان هم خبر داد و عنوان کرد: با رسمی شدن این مرز راهداری می‌تواند در سومار مستقر شود و با همکاری بخش‌های مختلف اقدامات لازم برای بهبود زیرساخت‌های این مرز انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.