مازندران- رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از نابودی ۹۰ درصد شمشادستان های شمال کشور خبرداد.

۹۰ درصد شمشمادهای شمال کشور خشک و نابود شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، خلیل آقایی با اشاره به اینکه از ۴۰ هزار هکتار شمشادستان های موجود در جنگل های هیرکانی، ۳۵ هزار هکتار خشک و نابود شده است، اظهار کرد: مبارزه آفت شب پره شمشماد سنگین و سخت بوده و تلاقی نسل به نسل اش، امان شمشادها را بریده است.

وی از تشکیل ستاد هیرکانی در سازمان جنگل ها برای مقابله با آفت شب پره شمشماد و طرح جایگزینی برداشت از جنگل ها گفت و گفت: برای مقابله با این آفت، اقدامات خوبی در سه استان شمالی صورت گرفت و روند کار رضایت بخش است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه جوانه های نوظهور در شمشادستان ها مشاهده و کارشناسان امیدوار شده اند، افزود: با شیوه های مختلف توزیع و تکثیر بذری، قلمه ای، نونهالی و زایش های طبیعی بدنبال حفظ اینگونه ارزشمند هستیم.

آقایی با بیان اینکه براساس برنامه ششم مکلف هستیم تا پایان سالجاری طرح جایگزین بهره برداری از جنگل ها عملیاتی می شود، گفت: با دانشگاه های منابع طبیعی و کشاورزی ساری و گرگان بعنوان مشاور قرارداد منعقد شد تا اقدامات کارشناسی شان را در راستای جایگزینی طرح برداشت از جنگل ها ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در رابطه با حفاظت جنگل های شمال تحت فشارهای مختلف سیاسی و اجتماعی قرار داریم، از برگزاری مناقصه در این راستا خبر داد.

آقایی با اعلام اینکه جنگلبانان و قرقبان های مورد تایید در این مناقصه بکارگیری خواهند شد به مبارزه بی امان در راستای مبارزه با قاچاق چوب در ماه های آتی اشاره کرد و گفت: سازمان جنگل ها مسئول پرداخت مطالبات معوقه جنگلبانان نیست و شرکت های طرف قرارداد موظف به پرداخت این معوقات هستند.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه به شرکت های طرف قرارداد بدهکاریم و تعهد می کنیم مطالبات شان را پرداخت کنیم، افزود: عدم پرداخت مطالبات جنگلبانان ناشی از عدم تمکن مالی شرکت هاست.

آقایی با اعلام اینکه اگر مسولین کشوری و استانی دستور ترک تشریفات مزایده را صادر کنند می توانیم راحت تر اقدام کنیم، تاکید کرد: شرکت ها برنده مناقصه موظف هستند درقبال حفاظت از عرصه ها پاسخگو باشند و اگر درختی قطع شود با شرکت های متخلف برخورد خواهد شد.

,ی با بیان اینکه طبق قانون اختیار دادیم چوب های افتاده و شکسته را از جنگل ها خارج و با مزایده به فروش برسانیم، ادامه داد: برای خروج چوب ها از جنگل به هیچ پیمانکاری اجازه ورود نمی دهیم چراکه ممکن است درخت های سرپا و سالم آسیب ببینند.

آقایی با اشاره به اینکه بخشی از چوب ها در مناطق صعب العور و شیب های تند قرار داشته که امکان جابجایی نبوده و مقرون بصرفه نیست، گفت: چوب های افتاده ای که بصورت تجمعی هستند در بیرون از جنگل ها تلنبار و به فروش خواهد رسید.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه حدود ۵۰۰ هزارمترمکعب چوب افتاده و شکسته تجمعی در جنگل ها موجود است، افزود: تنها حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب از این چوب ها قابل انتقال به خارج از جنگلها هستند.

آمار روشنی از قاچاق چوب نداریم

آقایی با بیان اینکه از نظر اقتصادی واردات چوب اقتصادی تر از تامین چوب در داخل است، یادآور شد: برای واردات چوب بدون پوست مشکلی نداریم.

وی با اعلام اینکه بدلیل احتمال ورود آفت به کشور، واردات چوب با پوست مشکلاتی را بدنبال دارد، گفت: حدقل فاصله محل واردات چوب با جنگل باید ۵۰ کیلومتر باشد و در این راستا گمرک اینچه برون مکان مناسبی بوده اما ضوابط حفظ نباتات باید رعایت شود.

آقایی با اشاره به اینکه اگر واردات چوب صورت نگیرد، قاچاق شدت خواهد گرفت، گفت: آمار روشنی در این رابطه با قاچاق چوب نداریم.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰هزار هکتار از جنگل ها تحت حفاظت قرار دارند، اعلام کرد: در نظر داریم کل جنگل های شمال که حدود دو میلیون و ۵۰ هزارهکتار می باشد را تحت حفاظت قرار دهیم تا عرصه بر قاچاقیان تنگ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.