مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور دفاعی به انگلیس درباره حضور در تنگه هرمز و به آمریکا درباره آغاز جنگ نظامی بشدت هشدار داد و گفت، سخن عربستان و امارات از پایان جنگ در یمن، عقلانیتی است که علتش شکست آنان است.

هشدار دهقان به انگلیس و آمریکا؛ ابوظبی مقری آمریکایی برای حمله به امنیت ما شده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سردار سرتیپ «حسین دهقان» مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره، به انگلیس هشدار داد. 

دهقان در واکنش به پیشنهاد لندن به کشورهای اروپایی برای تشکیل نیرویی دریایی که وظیفه‌اش حمایت از کشتی‌های اروپایی در خلیج فارس باشد،  به الجزیره گفت، هر گونه تغییر در وضعیت تنگه هرمز، ممکن است باب رویارویی‌های خطرناک را باز می‌کند.

امروز همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه هیأت دولت ضمن تأکید کرد بر اینکه «تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است» گفت: (تنگه هرمز) نه جای شوخی است نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد تنگه شود» (جزئیات بیشتر).

دهقان همچنین گفت:‌ پیشنهاد انگلیس برای تشکیل نیرویی اروپایی در تنگه هرمز ممکن است عواقب پیش‌بینی نشده [برای لندن] به دنبال داشته باشد. معادله ما در تنگه هرمز این است که یا همه از امنیت برخوردار باشند و نفت صادر کنند یا هیچ کس.

تنش میان انگلیس و ایران پس از آن آغاز شد که لندن یک کشتی حامل نفت ایران را بعد از عبور از تنگه جبل طارق توقیف کرد و ایران نیز بیست‌وهشتم تیرماه یک نفتکش انگلیسی را به دلیل تخلف در قوانین عبورومرور در تنگه هرمز توقیف کرد.

وزیر سابق دفاع ایران همچنین با اشاره به سیاست تنش‌زای آمریکا در منطقه نیز گفت: تحت هیچ شرایطی با [دونالد] ترامپ مذاکره نخواهیم کرد و تهدید به جنگ، فریب است. اگر آمریکا تصمیم به جنگ بگیرد، همه پایگاه‌ها و منافع نظامی آمریکا در منطقه هدف گرفته خواهد شد. 

دهقان تأکید کرد: هر جنگ آمریکا علیه ما،  به معنای رویارویی [آمریکا] با ایران و متحدانش در کل منطقه است [نه فقط در ایران].

او همچنین به عربستان و امارات نیز هشدار داد و گفت که «ابوظبی به مرکزی آمریکای برای حمله به امنیت ملی ما تبدیل شده و خودش می‌داند [که اکنون] چه باید انجام دهد... امارات اشخاصی را نزد ما [در ایران] فرستاد که از صلح سخن می‌گفتند. دلیل این [چرخش موضع امارات] شکست مذبوحانه منطقه‌ای آنان است. 

دهقان درباره عربستان سعودی نیز گفت: آنچه از عربستان و امارات درباره پایان دادن به جنگ یمن می‌شنویم، عقلانیتی است که علتش شکست [آنها در یمن] است... ما برای ائتلاف سیاسی و امنیتی با همسایگان خود با هدف ایجاد ثبات آماده‌ایم.

مشاور فرمانده کل قوا در ایران همچنین اعلام کرد که ایران «با کسی در خصوص سامانه‌های موشک خود مذاکره نمی‌کند و چنین چیزی هرگز رخ نخواهد داد». 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.