۳۴۰۰ عنوان کتاب چاپی فارسی و عربی از مجموعه کم‌نظیر وقفی زنده‌یاد «بیژن الهی» شاعر، مترجم و نقاش کشور در کتابخانه و موزه ملی ملک در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفت.

دسترسی به مجموعه کتاب‌های وقفی زنده‌یاد «بیژن الهی» در کتابخانه ملی ملک

به گزارش قدس آنلاین، مجموعه کتاب‌های وقفی شادروان بیژن الهی شامل بیش از هفت هزار و ۵۰ عنوان کتاب چاپی فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه و کتاب چاپ سنگی و فاکسی‌میله چاپ سنگی می‌شود که در حال حاضر در یک مکان مشخص در مخزن کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران نگهداری می‌شود.
این مجموعه کتاب‌های اهدایی توسط داریوش کیارس وارث کتابخانه و نشر دهنده آثار این هنرمند در آستانه هشتادمین سال وقف کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۹۶ بر این موقوفه وقف شد.
مجموعه کتاب‌های وقفی بیژن الهی از نظر تعداد و محتوا بی‌سابقه است و بزرگ‌ترین مجموعه کتاب چاپی وقف شده بر کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید. همچنین در بین کتاب‌های انگلیسی و فرانسه آن، اثر تکراری وجود ندارد.
در بیشتر کتاب‌های این مجموعه می‌توان امضاء این هنرمند و تاریخ خرید کتاب‌ها را مشاهده کرد. همچنین یادداشت‌های خوانش کتاب توسط او در کنار برخی صفحات کتاب‌ها دیده می‌شود.
فهرست‌نویسی کتاب‌های این مجموعه اهدایی از بهمن ۱۳۹۷ در کتابخانه ملی ملک آغاز شد و در حال حاضر سه هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب فارسی و عربی آن در موضوعاتی مانند شعر، داستان، عرفان، فلسفه و آثار ترجمه آماده استفاده علاقه‌مندان شده است.
فهرست عناوین مجموعه کتاب‌های فارسی و عربی وقفی بیژن الهی در وب‌سایت کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «malekmuseum.org» در دسترس مخاطبان قرار دارد و اهل علم و پژوهش می‌توانند به بررسی و مطالعه آنها در تالارهای بانوان و آقایان این کتابخانه بپردازند.
کتاب‌های انگلیسی و فرانسه مجموعه وقفی الهی نیز پس از اتمام مرحله فهرست‌نویسی آماده استفاده محققان خواهد شد و فهرست آنها منتشر می‌شود.
کتابخانه و موزه ملی ملک با استفاده از نمونه امضای بیژن الهی و تاریخ وقف این آثار، مُهر وقف نمادینی برای آنها تهیه کرده است که از آن به جای کلیشه ثابت ثبت کتابخانه استفاده می‌کند و این نشان بر روی تمامی کتاب‌های این مجموعه قابل رؤیت است.
بیژن الهی (۱۳۲۴-۱۳۸۹ خورشیدی)، شاعر، مترجم و نقاش ایرانی بود که در اثر عارضه قلبی در تهران درگذشت و در یکی از روستاهای توابع شهرستان مرزن‌آباد استان مازندران به خاک سپرده شد. این هنرمند شخصیتی وارسته و خاص داشت و بنا بر وصیتش بر سنگ قبرش هیچ نام و نوشته‌ای حک نشده است.
کتابخانه و موزه ملی ملک در تلاش است تا برنامه‌های فرهنگی مانند نشست تخصصی براساس شخصیت زنده‌یاد بیژن الهی و مجموعه کتاب‌های وقفی او در آینده در این موقوفه برگزار کند. منتخبی از آثار این هنرمند نیز در این کتابخانه در دسترس اهل کتاب و کتابخوانی قرار دارد.
کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر همه روزه جز تعطیلات رسمی، از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۶:۴۵(پنج‌شنبه‌ها تا ساعت ۱۵:۴۵)، به نشانی تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق)، آماده خدمات‌رسانی به اهل علم و هنر است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.