معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: قیمت سیب زمینی در استان از قیمت متوسط کشوری پایین تر است. این موضوع بیانگر این است که با مقوله گرانفروشی روبرو نیستیم. بلکه با معضل گرانی قیمت سیب زمینی روبرو هستیم. باید این دو را از یکدیگر تفکیک کرد.

سیب زمینی گران است اما گرانفروشی نمی شود / مدیران جهاد کشاورزی خراسان رضوی پاسخگو باشند

رضا شجاعی در گفت وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: دلایل نوسان و افزایش قیمت سیب زمینی متفاوت است اما مهمترین عامل آن نحوه کشت سیب زمینی در خراسان رضوی است. امسال به دلیل بارندگی های زیاد، کشت این محصول کشاورزی به موقع انجام نشده است و به همین دلیل هنوز سیب زمینی استان وارد بازار نشده و تقاضا را تامین نکرده اند.

وی ادامه داد: در این شرایط مدیریت عرضه و تقاضا با مشکل روبرو می شود. در اقتصاد کشاورزی موضوعی هست به نام قضیه تار عنکبوتی به این معنا که هیچ وقت محصولات کشاورزی فاسد شدنی قیمت ثابتی ندارند و دائم در حال تغییر هستند. لذا باید این تغییرات را مدیریت کنیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی ابراز کرد: موضوع عرضه و تقاضا باید با خریدهای تضمینی از کشاورزان و رفتارهای مدیریتی کنترل شود.

وی افزود: اکنون در این فصل در موضوع سیب زمینی فقط مصرف کننده ایم و هیچ تولیدی نداریم. به همین منظور سیب زمینی را برای تامین تقاضای مصرف کنندگان خراسانی از استانهای دیگر وارد می کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع صادرات و خروج سیب زمینی از استان نادرست است. چون هنوز برداشت سیب زمینی از مزارع ما انجام نشده است. وقتی سیب زمینی تولید نشده است چگونه می توان آن را صادرات کرد؟

شجاعی بیان داشت: با توجه به میانگین مصرف سرانه استان، هیچ کمبودی از سیب زمینی در بازار وجود ندارد و به میزان کافی تامین شده است. با توجه به اینکه قیمت آن کمتر از میانگین قیمت کشوری است لذا نمی توان گفت که در عرضه مشکلی وجود دارد.

وی مدعی شد: هر چه تامین و کاشت و برداشت سیب زمینی در استان بیشتر شود به صورت طبیعی قیمت محصول در بازار کاهش پیدا می کند. مشکل در تامین و تولید این محصول کشاورزی است که مدیران جهاد کشاورزی استان باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مصرف کنندگان بزرگ و عمده سیب زمینی در استان صنایع تولیدی هستند. کارخانجات چیپس و یا محصولات کنسروی مصرف سیب زمینی بالایی دارند. اما باید در نظر داشته باشیم که فعالیت این کارخانجات یعنی ادامه تولید و اشتغال و چرخیدن چرخ زندگی بسیاری از خانواده های کارگری. تولیدات کارخانجات تبدیلی، جزئی از نیاز مردم و جامعه است و نمی توان این کارخانجات را از مصرف سیب زمینی منع کرد.

شجاعی در خصوص افزایش زیاد قیمت چای در هفته های اخیر نیز گفت: از خردادماه براساس مصوبات تنظیم بازار چای از کالای اولویت یک به کالای اولویت دوم تبدیل شد. طبیعی است که قیمت آن بیشتر شود. چون ارز پایه به آن تعلق نمی گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.