البرز- جنگل های دست کاشت حاشیه بزرگراه کرج-قزوین که ۲۰ سال پیش برای تلطیف هوا غرس شدند حال به دلیل نبود آب مدت هاست که تشنه مانده و بنا بر گفته فرماندار ساوجبلاغ افزون بر ۳۵ درصد آن خشک شدند.

قول‌های مسئولان برای درختان حاشیه بزرگراه کرج آب نشد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  جنگل دست کاشت حاشیه اتوبان کرج– قزوین  قدمتی ۲۰ ساله دارد که باهدف تلطیف هوا و کاهش آلودگی‌های محیطی و صوتی در جوار شهر هشتگرد ایجادشده است.

هرچند که درختان سوزنی این جنگل سایه پهن و سنگینی ندارد اما در فصل تابستان خودروهای پارک شده و زیراندازهای پهن‌شده مسافران و خانواده‌ها در زیر سایه‌سار این جنگل دست کاشت به‌خوبی تأثیر تلطیف این درختان را بر محیط به رخ می‌کشد.

جنگل دست کاشت هشتگرد این روزها مشتری چندانی ندارد و خشکیدگی برخی درختان و کاهش سایه‌اندازی آن بسیاری از شهروندان هشتگردی و مجاور آن را نگران کرده است.

درختان این جنگل که هم‌زمان با شکل گرفتن شهر جدید هشتگرد در حاشیه بزرگراه غرس شدند حالا بدون مراقب و نگهبان رهاشده‌اند و آبی به‌پای آن‌ها برای رفع عطش نمی‌رسد.

بنا بر گفته افراد محلی این درختان تشنه یک جرعه آب هستند  و بنا بر گفته فرماندار ساوجبلاغ تاکنون بالغ‌بر ۳۵ درصد از جنگل ۲۰۰ هکتاری هشتگرد خشک‌شده است.

باوجوداینکه بنا بر گفته اهالی هشتگرد پیش از شرکت عمران شهر جدید نسبت به آبیاری و رسیدگی به این درختان اقدام می‌کرد اما چند سالی است که این شرکت نیز پایش را از این ماجرا پس کشیده است و ظاهراً این جنگل متولی برای آبیاری ندارد.

بنا بر گفته رئیس شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد مقررشده بود که شرکت مادر تخصصی عمران شهر جدید، یک ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه آب در این منطقه بسازد تا فضای سبز شهر جدید از آب آن بهره ببرد اما این وعده تاکنون عملی نشده است.

شمس الله ارمنده‌ای در این راستا شرکت مادر تخصصی عمران را متولی حفاظت از جنگل حاشیه اتوبان کرج - قزوین می‌داند و ضمن بی‌توجهی این شرکت به تعهدات خود ابراز می‌کند: برخی مسئولان با حضور در محل پروژه‌ها قول‌هایی می‌دهند که بسیار حیاتی و اثرگذار است اما به این فکر نمی‌کنند که با انجام ندادن تعهدات خود سیستم کلی یک شهر به هم خواهد ریخت.

تلاش برای ایجاد خط آب‌رسانی

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در همین رابطه توضیح می‌دهد: این جنگل سال‌ها قبل ایجادشده و در سال‌های اول توسط کارکنان شرکت عمران آبیاری می‌شد، اما حالا که حجم جنگل به‌واسطه رشد درختان افزایش‌یافته است، این شرکت به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز به آبیاری این حجم از جنگل باشد.

محمدعلی حاجی‌زاده در خصوص قول و قرارهایی که این شرکت برای راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه آب‌داده بود نیز می‌گوید: شرکت عمران شهر جدید در حال حاضر در حال احداث ایستگاه پمپاژ پساب فاضلاب و استخر جمع‌آوری پساب توسط شرکت پیمانکار در ۲ شیفت کاری  است و این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر پنج درصد از پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید هشتگرد توسط پمپ‌های کف‌کش شهرداری و شرکت عمران برای آبیاری قسمتی از فضای سبز شهر و جنگل حاشیه اتوبان استفاده می‌شود می‌افزاید: شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با ساخت ایستگاه پمپاژ و اجرای خط انتقال و توزیع پساب به طول ۳۶ کیلومتر در ضلع جنوبی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر، سعی بر استفاده بهینه از پساب خروجی تصفیه‌خانه برای آبیاری جنگل حاشیه اتوبان کرج- قزوین دارد.

وی اعلام می‌کند: برای راه‌اندازی این طرح اعتباری حدود ۵۰ میلیارد ریال اختصاص‌یافته است و در فاز اول آن ۱۰ کیلومتر از خط ۳۶ کیلومتری انتقال و توزیع پساب به جنگل، محقق خواهد شد. به گفته وی، فاز اول این طرح با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۳۰ درصد از این جنگل را آبیاری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.