۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
کد خبر: 664867

فریمان یکی از شهرهای خوش‌آب‌وهوای خراسان رضوی است که دارای بناهای تاریخی و گردشگری متعددی از جمله «بند فریمان» است.

سد هزار ساله فریمان؛ فرصتی برای ماهیگیری و کوهنوردی

سد(بند) فریمان که بنای اولیه آن به عصر مغول و به روایتی به دوران صفوی برمی‌گردد، به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی ایران در دوران گذشته در ۸۶ کیلومتری مشهد و ۱۲ کیلومتری جنوب شهر فریمان، روی رودخانه فریمان بسته شده است.

این سد که بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، در طول قرن‌ها، دستخوش حوادث طبیعی زیادی بوده است؛ گفته می‌شود که سطح اولیه بستر آن آجرفرش بوده و بر اثر رسوب گل و لای زیادی پوشیده است؛ ارتفاع کنونی این سد ۲۰ متر و دارای پشت بندهای آجری بسیار مستحکمی است.

طاقی‌های بی‌شمار و معماری آجرچین آن نمایی زیبا به سد بخشیده، مصالح به کار رفته ساروج، سنگ و آجر است. دو برج اطراف سد به چشم می‌خورد که در قدیم ارتفاع آب سد را نشان می‌دادند و همچنین محل استفاده از آب سد یا به عبارتی برج آبگیر بوده‌اند. با توجه به خشکسالی‌های گذشته این دو برج فاصله زیادی با سد یافته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده کاهش شدید آب ذخیره شده در پشت سد است.

دریاچه‌ای که پشت سد فریمان قرار گرفته حدود دو کیلومتر طول دارد و علاوه بر اینکه آب بخش عظیمی از زمین‌های کشاورزی و شرب فریمان و چند روستای آن را تأمین می‌کند، یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. مسیر حرکت به سمت سد فریمان جاده‌ای آسفالته است و در دو طرف جاده درختان متعددی چشم‌ها را می‌نوازد و کاملاً بر جاده سایه انداخته است.

در زیردست سد، رودخانه‌ای صخره‌ای و سنگی جریان دارد که در کنار آن شاخه‌های درختان تنومند همنوا با آواز رودخانه می‌رقصند و سایه‌بان و تکیه‌گاه مسافران و گردشگران هستند. یکی از مناظر بسیار زیبای سد فریمان دهانه‌های متعدد و زیبای آن است که حدود دو متر عمق دارد. این دهانه‌ها در مقیاسی کوچک‌تر شبیه دهانه‌های سی و سه پل اصفهان است که در گذشته مکانی برای نشستن مسافران و هنرمندان بوده و هنرمندان از گوشه و کنار استان در این مکان آواز محلی سر می‌دادند و موسیقی می‌نواختند.

امروزه مسافران و گردشگران در چند صد متری مانده به سد، خودروهای خود را در پارکینگ کوچک آن پارک می‌کنند و در محیطی آرامبخش و سرسبز در زیردست سد- آنجا که درختان انبوه سر به آسمان کشیده‌اند- اتراق می‌کنند. محوطه اطراف سد فریمان به پارک سرسبزی تبدیل شده و با وجود سکوهای سنگی، سرویس بهداشتی، فروشگاه‌ها، وسایل بازی همچون فان‌فار، ماشین و تاب برقی، رستوران سنتی و کافی‌شاپ به مکانی برای اقامت شبانگاهی یا تفریحی تبدیل شده است. همچنین در این منطقه می‌توان به ماهیگیری، قایق‌سواری یا حتی کوهنوردی پرداخت و یا روی تاج بزرگ سد، قدم زد و در زیر پای خود کانال‌های خروشان خروج آب را مشاهده کرد که صدای آن هیجان و لذت انسان را چندین برابر می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.