آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی نخستین آزمایش موشکی از زمان قدم‌ گذاشتن تاریخی دونالد ترامپ به خاک کره شمالی در اواخر ماه گذشته است و نشان می‌دهد که اقدامات تاریخی نمی‌تواند تاثیر چندانی روی پیونگ یانگ بگذارد.

 آزمایش موشکی جدید کره‌ شمالی؛ علل و پیام‌ها

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، هفته گذشته شاهد دو رویداد دفاعی در کره شمالی بودیم؛ پیونگ‌یانگ در اوایل هفته گذشته از یک زیردریایی غول‌پیکر با قابلیت حمل موشک های بالستیک رونمایی کرد و بامداد پنج‌شنبه نیز دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد آزمایش کرد.

نکته مهم در این باره اینکه، هردو آزمایش دفاعی با حضور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی انجام شد؛ موضوعی که با واکنش کره‌جنوبی و ژاپن نیز همراه بود. پرسش اصلی اینکه چرا پیونگ‌یانگ پس از از سه دور مذاکره کیم و ترامپ مجدداً به تقویت توان دفاعی خود روی آورده است؟ آیا پیونگ‌یانگ در سیاستهای دفاعی خود تجدید نظر کرده است؟ و اساساً آزمایش تجهیزات دفاعی جدید کره شمالی حاوی چه پیامی است؟

در این یادداشت به بررسی ویژگی‌های موشک آزمایش‌شده کره شمالی و دلایل و پیام‌های این آزمایش موشکی پرداخته شده است.

ویژگی موشک جدید کره شمالی

کره شمالی پنج شنبه-3 مرداد ماه- در ساحل شرقی دریای ژاپن دو موشک را آزمایش کرده است. مقام‎های سئول می‎گویند که موشک نخست 430 کیلومتر و موشک دوم 690 کیلومتر برد داشته است. این نخستین آزمایش موشکی کره شمالی پس از دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در مرزهای دو کره است.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی اعلام کرد یکی از موشک‌های دوربُردی که کره شمالی بامداد (پنجشنبه) شلیک کرد، از فناوری جدیدی برخوردار است. خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از یک مقام در ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گزارش داد: یک مقام نظامی کره جنوبی گفت موشک دومی که کره شمالی امروز پرتاب و حدود 700 کیلومتر نیز طی کرد، از نوع جدید بود. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل‌های اولیه سئول نشان می‌دهد که این دو موشک از سکوهای پرتاب متحرک شلیک شده‌اند و در حداکثر ارتفاع 30 مایل حرکت کردند. برخی تحلیل‌ها حاکی از آن هستند که این آزمایش احتمالا آزمایش یک موشک شبه بالستیک تحت عنوان KN-23 بوده است.

آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی؛ علل و پیامها

با گذشت چند روز از آزمایش موشکی جدید کره شمالی، اما تحولات آینده شبه جزیره کره همچنان در کانون توجه رسانه هی گروهی جهان قرار دارد و کارشناسان وصاحب نظران سیاسی از زوایای مختلف به تغییر رویکرد دفاعی پیونگ می پردازند. در مجموع درباره ازمایش جدید دفاعی پیونگ‌یانگ ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

1-آزمایشجدید موشکی کره شمالی در واقع نخستین آزمایش موشکی کره شمالی پس از دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در مرزهای دو کره است. به اعتقاد ناظران سیاسی سه دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور (22 خرداد 1397)، ویتنام (9 اسفند 1397) و منطقه غیرنظامی دو کره (9 تیر 1398) نتوانسته اختلافات پیونگ‌یانگ و واشنگتن برای پیش بردن مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی را رفع کند. کره شمالی، زیاده خواهی و وفادار نبودن آمریکا به تعهدات خود را عامل اصلی شکست مذاکرات دو کشور اعلام کرده است.

2- نکته دیگر اینکه، برخلاف آنچه ترامپ و کیم در سنگاپور توافق کردند، کره شمالی در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، آزمایش دفاع موشکی آمریکا برای مقابله با موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی، توقیف کشتی باری کره شمالی و نامگذاری وزارت دفاع آمریکا از کره شمالی به عنوان کشور یاغی شاهد اقدامات مغایر روح این توافق از سوی آمریکاست.

3- به نوشته تارنمای «نورث کوریا نیوز» آزمایش موشکی جدید کره شمالی حامل پیامی در رابطه با رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی بود و آمریکا با توقف این رزمایش می تواند با هزینه ای کم، برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز زمان بخرد. به نوشته این نشریه، نادیده گرفتن این هشدار خطر نابودی آنچه که به واقع یک معامله بزرگ برای آمریکاست را به دنبال دارد. از نظر تحلیلگر تارنمای "نورث کوریا نیوز"، فراهم آوردن آزمایش موشک های بالستیک قاره‌پیما موجب افزایش دائمی قدرت چانه زنی پیونگ یانک می شود و در نتیجه، طبق آنچه واشنگتن می گوید، تهدیدی بزرگتر برای امنیت ملی آمریکا رقم می زند. از منظر این نشریه، کره شمالی که در سال 2017، موشک های بالستیک قاره پیمای خود را رونمایی کرد، در حال حاضر به بردی دست یافته است که همه شهرهای آمریکا را می تواند در تیررس قرار دهد. شاید با درک همین نکته است که ترامپ یک روز پس از پرتاب این دو موشک بالستیک کوتاه برد اعلام کرد همچنان معتقد است رابطه او با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بسیار خوب است.

4- نکته دیگر اینکه، نتایج یک نظرسنجی نشان داد، بیشتر مردم آمریکا به نتیجه مذاکرات رئیس‌جمهوری این کشور با رهبر کره شمالی بی‌اعتمادند. نتایج نظرسنجی موسسه «هیل-هریس ایکس» (Hill-Harris X) که اخیرا منتشر شده، نشان می دهد 54 درصد مردم آمریکا معتقدند دیپلماسی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور در برابر کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ منجر نخواهد شد. براساس نتایج این نظرسنجی همچنین 70 درصد دموکرات‌ها و 30 درصد جمهوری‌خواهان اعلام کردند، به دیپلماسی ترامپ در قبال کره شمالی اطمینان ندارند.

5- افزون بر این به نوشته پایگاه نشنال اینترست، دیدار اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی «شوی تلویزیونی» بود و امیدها به توافق هسته‌ای پیونگ‌یانگ و واشنگتن رنگ باخته است.

نتیجه گیری

آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی نخستین آزمایش موشک‌های اتمی از زمان قدم‌ گذاشتن تاریخی دونالد ترامپ به خاک کره شمالی در اواخر ماه گذشته است و نشان می‌دهد که اقدامات بی‌سابقه نمی‌توانند تاثیر چندانی بر روی پیونگ‌یانگ بگذارد.

از منظر بسیاری از کارشناسان آزمایش‌های دفاعی جدید کره شمالی، بیانگر نارضایتی پیونگ‌یانگ نسبت به عدم پیشرفت در مذاکرات با واشنگتن حول محور برنامه تسلیحات اتمی‌اش است. از بیش از یک سال گذشته که دونالد ترامپ و کیم جونگ اون چندین بار با یکدیگر ملاقات داشته‌اند، پیونگ‌یانگ هنوز نتوانسته به دستاورد چندانی در رفع تحریم‌های کشورش دست یابد و آخرین مذاکرات رهبران دو طرف در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره بدون نتیجه به پایان رسید. کره شمالی، زیاده خواهی و وفادار نبودن آمریکا به تعهدات خود را عامل اصلی شکست مذاکرات دو کشور اعلام کرده است.

البته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که گویا قصد دارد رابطه خود را با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دوستانه نشان دهد در واکنش به آزمایش دو پرتابه جدید این کشور اظهار کرد پیونگ‌یانگ آزمایش هسته ای انجام نداده است این پرتابه ها فقط دو موشک کوچک و عادی بوده و معتقد است رابطه او با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بسیار خوب است.

تلاشهای ترامپ برای عادی جلوه دادن روابط کره شمالی وآمریکا در حالی است که به نوشته پایگاه نشنال اینترست، دیدار اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس کره شمالی «شوی تلویزیونی» بود و امیدها به توافق هسته‌ای پیونگ‌یانگ و واشنگتن رنگ باخته است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.