وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه تشدید وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس نتیجه اقدامات ضدایرانی برخی کشورهاست، خواستار حمایت کشورهای "گروه بریکس" از دکترین پیشنهادی مسکو برای تامین امنیت جمعی این منطقه شد.

 لاوروف: بریکس از پیشنهاد روسیه برای تامین امنیت خلیج فارس حمایت کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو "گروه بریکس" (شامل: برزیل، روسیه هند، چین و آفریقای جنوبی)، از شرکای خود در این اتحاد خواست تا از دکترین پیشنهادی روسیه درباره تامین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس حمایت کنند.

لاوروف گفت : «روسیه خواستار هرچه سریعتر عادی شدن اوضاع در منطقه خلیج فارس است و با این هدف چند سال قبل پیشنهاد تامین امنیت جمعی و همکاری همه کشورهای این منطقه در این راستا را مطرح کرد. همه همتایان ما در گروه بریکس متن این دکترین را در اختیار دارند و ما امیدوار هستیم که از پیشنهادات مطرح شده در آن حمایت کنند.»

وی تاکید کرد که تشدید وخامت اوضاع در منطقه نتیجه اقدامات برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران است. لاوروف افزود: « روند توسعه اوضاع به مرحله خطرناکی رسیده و خطر بروز درگیری نظامی گسترده در این منطقه را افزایش داده است. به هیچ وجه اجازه نباید داد که چنین اتفاقی بیفتد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین با ابراز نگرانی از اوضاع کنونی پیرامون ایران از مقامات تهران خواست تا خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند. وی یادآور شد که ایران به طور داوطلبانه تمامی تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافقات تضمینی با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را اجرا کرده است.

لاوروف در سخنرانی خود در نشست وزیران "گروه بریکس" در ریودوژانیرو در این باره گفت : «اوضاع کنونی پیرامون ایران بسیار نگران کننده است. همتایان آمریکایی ما نه تنها از برجام که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته، خارج شدند، بلکه بطور غیرقانونی و یکجانبه تحریمهایی را علیه ایران اعمال کرده و سایر کشورهایی که در حال اجرای قطعنامههای شورای امنیت هستند که از لحاظ حقوقی موظف به آن هستند را نیز تهدید به تحریم کرده است. ما از همتایان ایرانی خود میخواهیم تا خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند. چراکه آنها قبل از این هم بهطور داوطلبانه تمامی تعهدات خویش در چارچوب برجام و توافقات درباره تضمین‌های مربوط به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را اجرا کردهاند.»

انتظار یکجانبه داشتن از ایران غیرسازنده است

لاوروف تاکید کرد: «در عین حال بسیار غیرسازنده است که تنها از ایران خواسته شود که تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به طور یک جانبه انجام دهد، در حالیکه سایر شرکت کنندگان در این توافقنامه بین المللی و قبل از همه همتایان غربی ما به تعهدات خویش در این زمینه پایبند نیستند.»

وی افزود: «ما از سه کشور اروپایی شرکت کننده در برجام می خواهیم تا به مسئولیت خود برای حفظ توافق هستهای آگاه باشند و تعهدات خویش برای تامین روابط اقتصادی با ایران را اجرا کنند.»

آمریکا با استقرار عوامل سپرضدموشکی در فضا، آغازگر مسابقه تسلیحاتی جدیدی است

سرگی لاوروف همچنین اعلام کرد که تحقق طرحهای آمریکا برای استقرار عوامل سپر ضدموشکی در فضا منجر به آغاز دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی می شود. وی توضیح داد : «ما به شدت نگران طرح‌های ایالات متحده هستیم که در حال حاضر در حال تحقق است و معتقدیم که استقرار سلاح‌های نظامی و عوامل سپر ضدموشکی در فضا منجر به آغاز دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی در جهان خواهد شد. همانطور که شما میدانید، روسیه به همراه چین مدتهاست نظریه خلع سلاح در فضا را در ژنو مطرح کرده و پیش نویس توافقی درباره جلوگیری از استقرار تسلیحات نظامی در فضا را ارائه کرده است. ما از این که همه شرکت کنندگان در گروه بریکس از قطعنامه‌های سالانه در این باره در نشست‌های مجمع عمومی مان ملل حمایت میکنند، قدردانی میکنیم.»

لاوروف افزود: «تدابیر اتخاذ شده از سوی ایالات متحده درباره از بین رفتن پیمان مربوط به سپر ضدموشکی و اکنون هم پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط، بسیار نگران کننده هستند. در عینحال سرنوشت پیمان مربوط به کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی نیز نامشخص باقی مانده است. ما خواستار تمدید این توافقنامه هستیم، ولی هنوز پاسخی از طرف واشنگتن نشنیدهایم.»

وزیر خارجه روسیه در پایان سخنان خود یادآور شد که نشست سران گروه بریکس که قرار است در اواسط ماه نوامبر در پایتخت برزیل برگزار شود، می تواند گامی دیگر برای تقویت روابط چندجانبه در چارچوب این اتحاد باشد و تمامی کشورهای عضو این گروه حداکثر تلاش خود را می کنند تا این روابط با موفقیت توسعه یابد.

لازم به ذکر است که وزیران امور خارجه کشورهای عضو "گروه بریکس" در پایان نشست خود در شهر "ریودوژانیرو" برزیل، بیانیه مشترکی که امضا کردند که در آن نسبت به وضعیت کنونی در خلیج فارس ابراز نگرانی شده و خواستار حل و فصل مسائل منطقه از راههای مسالمتآمیز و دیپلماتیک شدند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.