کرمان- درحالی‌که تابستان برای نخل داران فصل برکت و سودآوری است اما چند سالی است که به دلیل تغییرات آب و هوایی و هم‌چنین وزش باد و رگبارهای پراکنده محصول خرما در استان کرمان دچار خسران می‌شود و ریزش خرما و ترشیدگی محصول یکی از مشکلاتی است که نخل داران شرق کشور چند سالی است با آن درگیر هستند.

نخل داران در انتظار بازنگری کمک‌های صندوق بیمه

قدس آنلاین-گروه استان ها: با فرارسیدن فصل تابستان و رسیدن خوشه‌های خرما لذا نخل داران شرق کشور نیز به حلاوت برداشت یک سال کار و تلاش نزدیک شده و لذا تکاپوی تازه‌ای در نخلستان‌های بم، فهرج و کرمان مشاهده می‌شود.

استان کرمان با ۵۲هزار و۷۰۰ هکتار نخلستان، حدود ۵۲ درصد از سطح زیر کشت درختان بارور خرما در کشور را به خود اختصاص داده است و به‌نوعی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید خرما در کشور تبدیل‌شده است.

گفتنی است ازآنجاکه اقتصاد خانواده‌ها و معیشت آن‌ها با همین درختان نخل گره‌خورده است اما گرمای هوا و اختلاف شدید دمایی  تولید خرما را با چالش‌ مواجه کرد و بخشی از زحمات کشاورزان را از بین برده است.

در این میان بسیاری از نخل داران که نخلستان‌های خود را بیمه هم کردند اما نحوه پرداخت خسارت‌ها شکایت داشته و معتقدند باید در شیوه‌نامه پرداخت خسارت‌ها به‌طورجدی بازنگری شود.

ادعای خسارت دیدگان

در این راستا کشاورزان کرمانی مدعی هستند که رقم‌های برآورد شده خسارت از طرف بیمه به‌هیچ‌وجه با میزان خسارت وارده همخوانی ندارد.

کشاورزان کرمانی مدعی هستند که رقم‌های برآورد شده خسارت از طرف بیمه به‌هیچ‌وجه با میزان خسارت وارده همخوانی نداردآن‌ها ابراز می‌کنند: گرمای این منطقه بالای ۵۰ درجه بود که متأسفانه باعث خشکیدگی و ریزش محصول خرمای کشاورزان شده است و با توجه به اینکه خشکیدگی، گرمازدگی محسوب می‌شود متأسفانه صندوق بیمه کشاورزی  زیر بار خسارات محصول کشاورزان نمی‌رود.

نخل داران بابیان اینکه هر نخل خرما حداقل ۴۰۰ هزار تومان محصول می‌دهد اما صندوق‌های بیمه به ازای هر نخل فقط ۳۵ هزار تومان خسارت پرداخت می‌کنند.

آن‌ها بیان می‌کنند ازآنجا جایی که ارقام پرداختی بیمه جبران‌کننده حجم خسارات نیست لذا رغبتی برای بیمه کردن باغ‌ها نیست.

نیازمند بازنگری

در همین حال نایب‌رئیس انجمن خرمای استان کرمان با تائید این موضوع که متأسفانه ارقام پرداختی به نخل داران براثر خسارت‌های وارده جوابگوی زیان‌های آن‌ها نیست اظهار می‌کند: متأسفانه پوشش بیمه به خشکیدگی و یک سری از افت‌ها که تعریف‌شده‌اند تعلق می‌گیرد، اما مواردی، چون ترشیدگی و ریزش خرما را دربر نمی‌گیرد.

محمدحسین اکبری بابیان اینکه میزان ریزش خرما در شهرستان بم بیش از سایر شهرستان‌ها ازجمله فهرج، ریگان و نرماشیر است ادامه می‌دهد: ریزش خرما چندین سال است که ماحصل دسترنج نخل داران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است  می‌افزاید: امسال هم حدود۲۰ درصد در برداشت خرما دچار افت شدیم.

 وی با تأکید بر این موضوع که پوشش بیمه باید به شکل حاضر تغییریافته و خدمات بیشتری را برای کمک به آسیب دیدگان ارائه کند می‌افزاید: در همین راستا مکاتباتی با صندوق بیمه انجام پذیرفته تا برخی از آسیب‌ها و حوادث غیرمترقبه مانند ترشیدگی و ریزش خرما  نیز جزو تعهدات قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه ارزیابی خسارت‌های وارده به ازای هر درخت به میزان ۳۰ هزار تومان درحالی‌که هر نخل افزون بر یک‌میلیون تومان قیمت دارد با خسارت‌های نخل داران هم‌خوانی ندارد.

مقابله با ریزش خرما

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز استفاده از کودهای خاص مانند پتاسه را راهی برای تقویت و افزایش تحمل درختان نخل عنوان کرد و گفت: استفاده از پوشش‌های کنفی و متقال برای مخفی کردن خوشه‌ها در فصل گرما نیز اقدامی برای کاهش خسارت‌های ناشی از گرمازدگی است.

پور خاتون  تصریح کرد: استفاده از کشت‌هایی مانند یونجه در جوار نخیلات به‌منظور بالا بردن رطوبت هوا شرایط خشکیدگی خرما را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: این اقدامات پیشگیرانه طی دو سال گذشته به‌صورت آزمایشی در برخی باغات انجام شد و خسارت‌ها تا ۵۰ درصد کاهش داد.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان باید خود را با شرایط فعلی سازگار کنند ادامه داد: گفت: تحقیقاتی تکمیل در زمینه کاهش خسارت‌های ناشی از گرمازدگی در محصول خرما در دست انجام است و لذا به دلیل تغییرات اقلیمی نیاز است تا ارقام مقاوم‌تری از خرما در استان کرمان کشت شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.