قزوین_ معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: افزایش تعرفه دارو مربوط به داروهای خارجی است.

افزایش تعرفه دارو مربوط به داروهای خارجی است

فرهاد ارجمندی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: داروخانه هلال احمر قزوین متولی تامین داروهای خاص بوده و عمده داروهای خاص استان از این داروخانه تامین می شود؛ در حال حاضر با کمبود برخی از اقلام دارویی از جمله ۲۰ تا ۲۵ قلم دارو در کشور مواجه هستیم که با توجه به تدابیر اندیشیده شده در جمعیت هلال احمر قزوین در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین دارو در استان نداریم.

وی گفت: هیچ کدام از بیماران خاص استان بدون دارو نیستند که البته با جیره بندی دارو، شاید برخی از آنها داروی کمتری را دریافت کرده باشند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر قزوین اضافه کرد: ۱۵۰ قلم دارو جزو داروهای خاص در کشور است که بالای ۷۰ درصد آنها از جمله داروهای شیمی درمانی و سرطانی از داروخانه هلال احمر قزوین تامین می شود.

ارجمندی گفت: در سال گذشته خدمات دارویی به ۱۰۰ هزار نفر در داروخانه هلال احمر قزوین ارائه شد و پیش بینی می شود آمار ارائه خدمات در سالجاری به بیش از ۱۲۰ هزار نفر برسد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ قلم دارو در سطح کشور کمیاب است گفت: توزیع دارو براساس مراجعه انفرادی فرد و یا به صورت مراجعه فرد به دانشگاه و بخش مربوطه و بعد از آن ارجاع آن به داروخانه هلال احمر است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر قزوین مطرح کرد: بیشترین فروش دارو در داروخانه هلال احمر مربوط به بیماران ام. اس و شیمی درمانی است چراکه بیماران شیمی دارویی به صورت ماهیانه مصرف دارو دارند اما مصرف داروی بیماران ام. اس به صورت روزانه است.

ارجمندی ادامه داد: سه قلم داروی بیماران ام.اس و شیمی درمانی و هورمونی پرفروش ترین و پرمصرف ترین داروهای داروخانه هلال احمر قزوین را شامل می شود.

وی ادامه داد: تحریم در مبادلات دارویی کلان کشور تاثیر گذار است و با وجودی که ادعا می شود دارو تحریم نیست اما از آنجایی که مبادلات مالی در این امر دخیل است خرید دارو سخت شده و ورود داروهای خارجی به کشور کاهش یافته است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر قزوین مطرح کرد: در تامین مالی ۹۰درصد داروها که ساخت داخلی است مشکلی نیست اما تامین مالی ۱۰ درصد داروهای وارداتی با مشکل همراه است چراکه فروشنده درخواست دریافت پول خود را دارد و تحریم ها از انتقال پول جلوگیری کرده است.

ارجمندی خاطرنشان کرد: ورود دارو به کشور دچار مشکل شده و این شرایط در ۲۵ قلم تاثیر خود را گذاشته است و با تمهیدات صورت گرفته در استان قزوین مردم ناامید نیستند.

وی عنوان کرد: افزایش تعرفه دارو مربوط به داروهای خارجی بوده و داروهای وارداتی که مشمول ارز دولتی هستند نیز افزایش قیمت چندانی نداشته است و افزایش تعرفه مربوط به داروهایی بوده که حدود ۵ درصد داروها شامل ارز دولتی و بیمه ها نیستند و به صورت آزاد خریداری می شودٰ است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر قزوین تصریح کرد: مطالبات داروخانه هلال احمر قزوین متغیر است و ما از تمام بیمه ها حداقل به مدت ۶ ماه طلبکار هستیم و بهترین پرداختی به جمعیت هلال احمر قزوین در دی ماه سال گذشته بوده است.

ارجمندی گفت: در حال حاضر که داروها کاهش یافته است، شرکت ها تمایل به دریافت نقدی پول خود هستند و بسیاری از هزینه داروها نهایتا تا ۳۰ روز باید پرداخت شود.

وی عنوان کرد: دریافت مطالبات جمعیت هلال احمر حداقل در ۶ ماه انجام می شود درحالی که پرداخت هزینه دارو به شرکت های دارویی باید حداقل تا ۳۰ و ۶۰ روز صورت بگیرد که این شرایط موجب می شود توان مالی داروخانه هلال احمر کاهش یابد که البته تا امروز ما با همت مجموعه مالی و مدیرعامل توانستیم مشکل را حل کنیم.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان قزوین تصریح کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد مطمعنا به مشکل برخواهیم خورد که البته این مشکل یک مشکل کشوری است.

ارجمندی اضافه کرد: البته بیمه سلامت و تامین اجتماعی همکاری خوبی با ما داشته است اما در کلان کشور تاخیر پرداخت ۶ ماه در مطالبات مشکل زا است.

وی مجموع مطالبات جمعیت هلال احمر استان را ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: تامین اجتماعی خدمات درمانی و علوم پزشکی بزرگترین بدهی را به ما دارند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان قزوین تصریح کرد: دغدغه ما این است که مردم دغدغه دارویی نداشته باشند و داروی مورد نیاز را تامین کنند و این مستلزم همکاری همه مجموعه ها است.

ارجمندی گفت: در سطح استان همکاری خوبی برای پرداخت مطالبات صورت گرفته اما در سطح کشور این طور نیست.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان قزوین ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد هر ارگان و نهاد و سازمان قرارداد داریم و داروهای آنها را تامین می کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.