سیستان و بلوچستان-اظهارات مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری استانداری در کارگروه اشتغال شهرستان زاهدان مبنی بر اینکه ۶۰ درصد تسهیلات اختصاص‌یافته به سیستان و بلوچستان برگشت‌خورده است طی روزهای گذشته موجب به وجود آمدن علامت سؤالی بزرگ در ذهن رسانه‌ها شده است که چرا باوجود تسهیلات با سود اندک و عطش اشتغال در این استان اما این اعتبارات عودت داده‌شده است؟!

اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان نیاز به هدایت دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  جذب نشدن اعتبارات در این استان بنا بر گفته کارشناسان عواقب خوبی ندارد زیرا بنا بر گفته ماندانا زنگنه مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری استانداری درصورتی‌که تسهیلات تخصیص‌یافته به‌موقع جذب نشود سقف آن در سال‌های بعد کاهش خواهد یافت.

بنا بر اظهارات وی  سقف کل تسهیلات اشتغال‌زایی سال ۹۷ به میزان ۶۰۰میلیارد تومان بوده که نبود برنامه مشخص در ادارات برای هدایت به‌موقع این تسهیلات در بخش‌های هدف و همچنین نحوه عملکرد بانک‌ها، از عوامل اصلی جذب نشدن نیمی از این تسهیلات بوده است.

مشکل کجاست؟

ارزیابی‌ها نشان داده است که در حوزه اشتغال هرزمانی که مدیران فقط به سراغ تسهیلات اشتغال‌زایی رفته‌اند و برنامه‌ای پشت آن وجود نداشته، سبب ایجاد اشتغال پایدار برای بیکاران نشده است بنابراین باید مسئولان استان‌ها به دنبال راهکارهای عملی دیگر بدون تسهیلات هم باشند.

باوجود تسهیلات با سود اندک و عطش اشتغال در سیستان و بلوچستان اما ۵۰ درصد اشتغالزایی برگشت  می خورددر همین رابطه یکی از متقاضیان کارآفرینی به خبرنگار ما می‌گوید: پرداخت تسهیلات به‌تنهایی کارساز نیست.

علی موحد یکی از فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی بیان می‌کند: به‌طور مثال برای راه‌اندازی یک گلخانه ۳۲۰۰ متری و دریافت ۱۵۰ میلیون تومان وام حداقل باید ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان ضمانت آورد.

وی بابیان اینکه بانک‌ها این تسهیلات را به‌صورت مرحله‌ای پرداخت می‌کنند بیان کرد: بانک‌ها در ابتدا از شما می‌خواهند تا ۳۰ درصد کار را انجام دهید تا قسط نخست را آزاد کنند و لذا همین ۳۰ درصد افزون ۶۰ میلیون برای کارآفرین هزینه دارد و لذا طبیعی است که کاری پیش نمی‌رود.

اقدس سرگزی نیز یکی دیگر از افراد متقاضی وام اشتغال‌زایی بیان می‌کند: برخی بانک‌ها از ما می‌خواهند که وسایل موردنیاز کار را از بازار خریداری کنیم و سپس بانک‌ها چک را در وجه فروشنده وسایل صادر می‌کنند .

وی می‌گوید: اگر ما پول سرمایه‌گذاری اولیه و خرید تجهیزات را داشتیم که برای دریافت وام اقدام نمی‌کردیم!وی ادعا می‌کند که در این راستا بانک‌ها کاسه داغ‌تر از آش هستند و حتی اسناد ضمانتی را به مبلغ روز قیمت‌گذاری نمی‌کنند.   

وی بیان می‌کند: در طول مسیر سرمایه‌گذاری تمام نهادها فقط نقش مچ‌گیری و نظارتی را ایفا می‌کنند و هیچ نهادی برای راهنمایی و کمک به بهبود طرح یا عواقب سرمایه‌گذاری کمک‌حال کارآفرینان نیست و طبیعی است که خیلی از بیکاران به دلیل بروکراسی اداری از دریافت تسهیلات از بانک‌ها ستاد اشتغال پشیمان می‌شوند.

ضرورت راهنمایی و مشاوره

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص برگشت خوردن اعتبارات اشتغال‌زایی بخشی از این مشکل را به سخت‌گیری و عدم همکاری بانک‌های عامل و بخشی را نیز متوجه نبود برنامه‌ریزی و شفافیت لازم در سیستم اجرایی و اداری و البته بخشی را نیز متوجه کارآفرینان می‌داند.

علیم یارمحمدی در این رابطه ابراز می‌کند: متأسفانه بسیاری از افرادی که تمایل به ایجاد اشتغال داشته و یا طرحی را در سر می‌پرورانند به دلیل اینکه آشنایی مناسبی با اجرای طرح‌های کارآفرینی ندارند با مشکل مواجه می‌شوند.

 وی با تأکید بر ضرورت راهنمایی و مشاوره به این افراد اظهار می‌کند: بسیاری از این افراد به دلیل عدم آشنایی با نگارش طرح در پروسه اداری با مشکل مواجه شده و لذا طرح‌های آن‌ها به دلیل ایرادات و نواقص وارده برگشت می‌خورد

و درنهایت از دست دادن زمان باعث دلسردی آن‌ها می‌شود.

وی اذعان می‌کند: در همین راستا پیشنهاد می‌شود استانداری و کارگروه اشتغال استان کمیته‌ای را تشکیل دهند تا مردم و کارآفرینان را در این زمینه مشاوره و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

نماینده مردم زاهدان با شاره اینکه بیشتر درخواست‌های اشتغال در حوزه سنتی و کارهای خرد است می‌افزاید: در ای راستا باراهنمایی و مشاور باید زمینه کارآفرینان صنعتی را به استان فراهم کرد.

وی هم‌چنین سخت‌گیری بانک‌ها را درروند کند اشتغال‌زایی بی‌دلیل نمی‌داند و می‌گوید: در بیشتر طرح‌ها کارآفرینان و طرح‌های اشتغال‌زایی با سنگ‌اندازی روبرو می‌شود و درخواست ضامنین بسیار از سوی بانک‌ها، روند پرداخت را کند و سرمایه‌گذاران با مشکل مواجه می‌کند.

یار محمدی با اشاره به این موضوع که این مشکلات به‌دفعات مکرر و در جلسات استانی مطرح  و حتی منجر به مواخذه بانک‌های عامل از طرف مقامات ارشد استان قرارگرفته ولی بازهم بانک‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.