دولت آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس درباره داشتن انتظارات بیش از حد از اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت هشدار داده و از وی خواست با توجه به اینکه مبارزات انتخاباتی تمام شده دیگر آرام بگیرد.

 پیام تهدید آمیز آلمان به نخست وزیر جدید انگلیس: «بوریس» آرام بگیر!

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دولت آلمان به "بوریس جانسون"، نخست وزیر جدید انگلیس درباره داشتن انتظارات بیش از حد از اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت هشدار داده است.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان در این باره در گفتگویی با "زد دی اف" آلمان گفته است: پیغام من به نخست وزیر جدید انگلیس بسیار واضح است و آن این است که بوریس مذاکرات انتخاباتی تمام شده است؛ دیگر آرام بگیر.

وی افزود: تحریکات جدید مفید نیست. قرارداد فعلی درباره جزئیات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دیگر مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

البته جانسون در گفتگویی با "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان درخواست کرده است که طرح موسوم به Backstop در توافق برگزیت باید حذف شود.

 یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت ترزا می با بروکسل، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

 پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا «پشتیبان» یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت «مرز سخت» یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می‌شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح «پشتیبان» می‌تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه‌حل موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی‌پذیرد.

بوریس جانسون که روز چهارشنبه رسما سکان نخست وزیری انگلیس را بر عهده گرفت اعلام کرده است که کشورش در تاریخ مقرر 31 اکتبر  در صورت لزوم همچنین بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. این مسئله در عرصه اقتصادی به عنوان سناریوی وحشتناکی ارزیابی می شود.

جانسون بعد از عهده داری این سمت خود همچنین با رئیس جمهور فرانسه هم صحبت کرده و او نیز مذاکرات مجدد درباره برگزیت را رد کرده است.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از گفتگو با "زد دی اف" آلمان اظهار داشت که اتحادیه اروپا منسجم است. این ساده لوحانه است که اعتقاد داشته باشیم که این تشکل اجازه اخاذی را خواهد داد. در نهایت انگلیس خود بیشترین هزینه را در این اوضاع پرداخت خواهد کرد.

سخنگوی دولت آلمان خبر داده است که مرکل در یک گفتگوی تلفنی با جانسون درباره برگزیت صحبت کرده و جانسون را برای اولین دیدار به برلین دعوت کرده است.

یک سخنگوی بوریس جانسون هم درباره گفتگوی تلفنی وی با مرکل گفته است که هر دو سیاستمدار با هم توافق کرده اند که در ارتباط باقی بمانند. به گفته وی نخست وزیر انگلیس تاکید کرده است که تنها راه حل برای ادامه روند برگزیت حذف طرح موسوم به "Backstop در آن است.

انتخاب بوریس جانسون به نخست‌وزیری انگلیس در شرایطی که این کشور در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد با واکنش‌های توأم با نگرانی و دلسردی مقامات اروپایی همراه شده است. رهبران اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که توافق خروج انگلیس از این اتحادیه قابل مذاکره مجدد نیست. همزمان شهروندان انگلیسی در لندن نیز با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با روی کار آمدن جانسون ابراز کردند.

جانسون پیش‌تر گفته بود که انگلیس نباید هزینه خروج از اتحادیه اروپا را که بالغ بر 309 میلیارد پوند است پرداخت کند و خواهان برگزیت سخت شده بود و همین مسئله نگرانی اروپایی‌ها را در پی داشته است.

در سال 2016 دولت انگلیس طی یک همه‌پرسی موظف شد طی یک برنامه زمان‌بندی، سال 2018 از اتحادیه اروپا خارج شود. اما ترس از عواقب اقتصادی و سیاسی آن موجب شد دولت ترزا می تلاش کند برای اجرای تدریجی برگزیت با اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای را امضا کند. اما این توافق‌نامه پس از چندبار اصلاح نیز نتوانست در پارلمان انگلیس رأی بیاورد و خروج این کشور از اتحادیه اروپا هم‌چنان در هاله‌ای از سردرگمی قرار دارد.

ناتوانی ترزا می در رسیدن به توافق با بروکسل موجب شد وی استعفای خود را اعلام کند و حالا هم بوریس جانسون با رای اکثریت محافظه کاران به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شده است.

کمیسر بودجه اتحادیه اروپا هم به بوریس جانسون، درباره عدم پرداخت هزینه های خروج به اتحادیه اروپا در صورت یک برگزیت نامنظم هشدار داده و اظهار داشته است که اگر جانسون در این اظهارات خود جدی باشد این به اعتبار انگلیس آسیب می رساند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.