کرمانشاه- مرز خسروی سال‌هاست که درگیر بازگشایی است و به یکی از آرزوهای مردم استان کرمانشاه تبدیل‌شده است. باوجوداینکه هنوز خبر موافقت طرف عراقی برای تضمین امنیت زائران و بازگشایی این مرز اعلام‌نشده اما مسئولان استان کرمانشاه همگی از آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات از طریق این مرز خبر می‌دهند.

زائران ۷ استان غربی چشم به بازگشایی مرز خسروی دوختند

قدس آنلاین-گروه استان ها: مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصر شیرین دارای بزرگ‌ترین پایانه زمینی بین‌المللی خاورمیانه است و زائران هفت استان غربی شامل یک‌میلیون زائر حال چشم‌انتظار بازگشایی این برای زیارت عتبات عالیات هستند.

‌استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که بر اساس توافق‌های اولیه دولت‌های ایران و عراق قرار است مرز خسروی در شهرستان قصر شیرین برای عبور زائران اربعین (ع) بازگشایی شود.

امکانات پذیرش زائر

مدیرکل حج و زیارت‌ استان کرمانشاه با اعلام اینکه سازمان حج و زیارت ایران و عراق و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق پیگیر بازگشایی مرز خسروی هستند بیان کرد: استانداری کرمانشاه، سپاه، نمایندگی سازمان حج و زیارت کشور عراق، شورای امنیت ملی، اداره کل حج و زیارت استان آمادگی صد درصد خود را برای بازگشایی مرز خسروی اعلام کرده‌اند و لذا حج و زیارت کرمانشاه آمادگی کامل دارد تا در صورت بازگشایی مرز خسروی ظرف ۴۸ ساعت بخشی اعظم از زائران عتبات عالیات را در این مرز پذیرایی کند.

در صورت بازگشایی با توجه به ظرفیت‌های مناسب شاهد تردد زائران ۲۰ استان از مرز خسروی خواهیم بود دارابی  بابیان اینکه تمام زیرساخت‌ها در مرز خسروی آماده تردد زائران است، اظهار داشت: مرز خسروی به ۵۲ گیت خروجی و ورودی مجهز است و یکی از مجهزترین پایانه‌های مرزی کشور قلمداد می‌شود و از سوی دیگر مسیر دسترسی به این مرز در تمام جاده‌های استان کرمانشاه دو بانده بود و کیفیت بهتری نسبت به جاده مهران دارد.

مدیرکل حج و زیارت‌ استان کرمانشاه افزود: مسیر مرز خسروی به سمت بغداد نیز بسیار سرسبز و در طول مسیر باغ‌های فراوانی وجود دارد و درمجموع پایانه بی‌نظیری در سطح منطقه برای پذیرایی از مسافران ایجادشده است.

دارابی با ابراز اینکه برای قصر شیرین و استان کرمانشاه بازگشایی مرز خسروی ازنظر اقتصادی بسیار قابل اهمیت است پیش‌بینی کرد: به‌طورقطع با بازگشایی این مرز تحولی در حوزه اقتصادی استان کرمانشاه ایجاد می‌شود.

مرز خسروی امن است

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی نیز یکی از مطالبه‌های اصلی مرزنشینان استان کرمانشاه را بازگشایی مرز رسمی خسروی اعلام کرد و گفت: امکانات و امنیت مسیر مرز خسروی و مجموعه پایانه آن قابل قیاس با هیچ مرز دیگری نیست.

فرهاد تجری در جلسه ستاد سامان‌دهی و مدیریت تردد زائران از مرز خسروی اظهار امیدواری کرد عنایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و کمک‌ها و پیگیری‌های سرلشکر صفوی برای بازگشایی این مسیر منشأ خیروبرکت شود.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۸ هتل و مهمانسرا با مجموعه زیرساخت‌های بسیار خوبی در شهرستان وجود دارد و می‌تواند خدمات بسیار خوبی را به زائران ارائه دهد.

او گفت: سفر کمیسیون امنیت ملی از خسروی به عراق نشان داد که امنیت در مسیر خسروی وجود دارد و سهل‌الوصول است.

ایجاد زیرساخت برای زائران

مسئول کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز از آمادگی کامل مجموعه امکانات استان و مرز خسروی برای حضور زائران اربعین حسینی خبر داد.

مهرداد سالاری اظهار داشت: در صورت بازگشایی با توجه به ظرفیت‌های مناسب شاهد تردد زائران ۲۰ استان از مرز خسروی خواهیم بود و هم‌اکنون طرح جامع ساماندهی پایانه مرزی نیز در حال تدوین و در دستور کار قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: مسیر مناسب و احداث بزرگراه کربلا نیز از مجموعه اقدام‌های صورت گرفته برای تردد زائران است و هم‌اکنون نیز یک قطعه از بزرگراه با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است.

ایجاد ۷۰ پایگاه  خدمت‌رسانی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از آمادگی مجموعه بهداشتی درمانی و فوریت‌های پزشکی برای خدمات‌رسانی به زائران خبر داد.

دکتر محمدابراهیم شکیبا افزود: بیمارستان‌های قصر شیرین و سرپل ذهاب و ۷۰ پایگاه در مسیر برای خدمات‌رسانی به زائران و هفت‌دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز آماده‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.