معاملات اولین روز هفته بورس تهران با افت شاخص کل به پایان رسید و نماگر در سطح ۲۵۲ هزار و ۲۷۵ واحد قرار گرفت.

اصلاح شاخص سهام با اثرگذاری بزرگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران معاملات اولین روز هفته را با افت شاخص کل به پایان رساند. به این ترتیب با وجود انتشار عملکردی مثبت از شرکت‌ها در فصل بهار و همچنین تیرماه اما انگیزه ذخیره سود میان سهامداران سبب شد تا وزنه فروش در بازار سهام سنگین‌تر بوده و شاخص کل را وادار به عقب‌نشینی ۵۸۹ واحد کند. فرآیندی که سبب شد تا این نماگر در سطح ۲۵۲ هزار و ۲۷۵ واحد قرار گیرد و بازدهی آن از ابتدای سال تاکنون به ۲/۴۱ درصد محدود شود. در این روز با وجود افت قیمت بزرگان بازار که عمدتا در زمره گروه‌های کالایی قرار می‌گیرند، کوچکترها روز مثبتی را تجربه کنند. این مهم سبب شد تا امروز در مقابل ریزش ۰.۲ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن که نمودی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، با رشد ۰.۸ درصدی همراه شود.

از نکات قابل توجه معاملات امروز اما کاهش قابل توجه ارزش معاملات سهام بود. به این ترتیب طی دادوستدهای روز جاری، ارزش معاملات خرد بورس تهران به کمترین میزان از ۶ فروردین ماه رسید و ۴۸۷ میلیارد تومان برآورد شد. از این میزان نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات نماد معاملاتی پتروشیمی نوری اختصاص داشت که پس از توقف ۴ روزه امروز به گردونه معاملات بازگشت.

«نوری» بالاخره بازگشایی شد و با ۱۹۷ واحد مثبت، بر روی شاخص کل، از منفی های آن کم کرد. این نماد معاملاتی که ۲۲ تیرماه عرضه اولیه شد، در مجموع عمومی سالیانه خود به ازای هر سهم، مبلغ ۶۵۰۰ ریال سود بین سهامداران تقسیم کرد. در ادامه نیز در اصلاحیه‌ای که در گزارش سه ماهه خود بر روی سامانه کدال ارسال کرد، سود خود را به دلیل تسعییر دارایی ها از ۱۸۴۲ ریال به ۲۸۶۳ ریال افزایش داد. با این حال در روز بازگشایی چندان مورد اقبال معامله‌گران قرار نگرفت و تنها ۷ درصد رشد کرد.

در مجموع طی معاملات روز جاری، نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و مخابرات ایران بیشترین فشار را بر شاخص کل تحمیل کردند. در مقابل اما شاهد اثرگذاری مثبت از سوی دو نماد «نوری» و «شتران» بودیم.

در فرابورس اما خلاف مسیر بورس تهران، شاخص کل ۱۴ واحد رشد کرد و در سطح ۳۳۰۶ واحد ایستاد. در این بازار شاهد بیشترین اثرگذاری مثبت از جانب نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان، تولید نیروی برق دماوند و بیمه پاسارگاد بودیم. هرچند سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و ذوب آهن اصفهان مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.