دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار بن علوی گفت: همه کشورها باید قوانین بین المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه بین کشورها تمایزی قائل نیستیم.

اقدام ایران برخلاف راهزنی دریایی انگلیس، در راستای حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است

قدس آنلاین: به گزارش فارس، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان عصر امروز (شنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشوردر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با وی گفتگو کرد.

شمخانی در این ملاقات با تاکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب زده و متکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفتگو، امکان مدیریت بحرانهای منطقه ای را با چالشهای جدی روبرو ساخته اند.

دریابان شمخانی گفت: ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره گیری از ظرفیتهای بومی و همکاری بین کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان هیچ تاثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اظهار تاسف و نگرانی نسبت به تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور تاکید کرد: بحران یمن راه حل نظامی نداشته و باید جامعه جهانی با بهره گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی غیرمشروع عربستان و امارات و تعمیق فاجعه انسانی در این کشور شود.

علی شمخانی همچنین با اشاره به توقیف یک کشتی نفتکش در تنگه هرمز و هیاهوی ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه ای خاطر نشان کرد: ما معتقدیم، همه کشورها باید قوانین بین المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه بین هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم.

وی افزود: برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل طارق یک محموله نفتی ایران را به صورت غیرقانونی توقیف کرد، اقدام ایران کاملا حقوقی و در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است.

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی ثباتی و ناامنی دامن می زند بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید کرد.

وی افزود: همه کشورها بایستی مقررات ایمنی را به ویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران و یا تحمیل هزینه های غیرضرور به تجارت خود و دیگران می شود اجتناب کنند.

وزیر خارجه عمان همچنین پیش از این با ظریف دیدار و گفتگو کرد.

انتهای پیام/

شمخانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.