تأخیرهای طولانی در تردد اتوبوس ها، دود زا و فرسوده بودن اغلب آنها ، اتوبوس هایی با شماره خط های مختلف و ازدحام بیش از حد جمعیت در آنها موضوعی است که هر چند بارها در رسانه‌ها از قول مردم مورد انتقاد قرار گرفته است اما انگار گوش شنوایی برای برطرف کردن آنها از سوی مدیران شهری وجود ندارد.

تجربه سونای داغ و خشک در اتوبوس های مشهد /سازمان های نظارتی به تخلفات اتوبوسرانی ورود پیدا کنند

به گزارش قدس آنلاین،وضعیت نابسامان اتوبوسرانی شهر مقدس مشهد این روزها صدای زائران و مجاوران را در آورده است . به طوری که کافی است تا دقایقی در ایستگاه های اتوبوس توقف کنید و پای درد دل های مردم بشینید تا به وضعیت اسفناک خدمت رسانی در این زمینه پی ببرید.

*بین حرف تا عمل مدیران شهری فاصله زیادی است

در ایستگاه وکیل آباد کمی بالاتر از ایستگاه متروی هفت تیر چند لحظه ای توقف کردم تا میزان رضایت شهروندان و زائران از اتوبوس هایی که در این مسیر تردد می کنند را جویا شوم.

خانم چنارانی که با چند پلاستیک همراه فرزند خردسالش منتظر خط ۱۸.۱می باشد در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: بالغ بر ۲۵دقیقه است که منتظر این اتوبوس می باشم اما هنوز خبری نشده است.

وی ادامه می دهد: از ساعت ۱۲.۳۰در اوج گرما به همراه فرزندم اینجا منتظر هستیم و با اینکه خطوط دیگر تا کنون دو بار تردد داشته اند اما همچنان خبری از این خط نیست.

این شهروند مشهدی می افزاید: ما یک خودرو داریم و ان هم در اختیار همسرم می باشد و من و فرزندم مجبور هستیم که برای تردد در سطح شهر از اتوبوس استفاده کنیم اما وضعیت خدمت رسانی این وسیله نقلیه عمومی به گونه ای است که از رفت وآمد درسطح شهر بیزار می شویم و بیشتر با همسرم در ساعت های بعد ظهر و شب برای خرید و موارد دیگر به سطح شهر مراجعه می کنیم مگر اینکه ناچار باشیم.

خانم چنارانی بیان می دارد: همیشه از صداو سیما مشاهده می کنم که مدیران شهری حرف از خدمت رسانی به شهروندان و زائران در مشهد می زنند اما وقتی انسان واقعیت ها را مشاهده می کند به صداقت سخن این افراد بیشتر پی می برد.

وی می افزاید: از شهردار مشهد تقاضا دارم که اگر مدیران مجموعه اتوبوسرانی مشهد نمی توانند چاره ای برای حل این موضوع پیدا کنند خودش این وضعیت را ساماندهی کند .

ساعت۱۳.۱۰اتوبوس خط ۱۸.۱به این ایستگاه رسید و زمانی که دلیل این تاخیر را از راننده سوال کردم وی پاسخ داد: ما تابع نظر رئیس خط هستیم و هر ساعتی که اعلام کنند ما حرکت می کنیم.

*اتوبوسرانی به حرف مردم توجه نمی کند

از این ایستگاه به ایستگاه چهار راه معلم می رویم تا وضعیت تردد اتوبوس ها در این محور را از شهروندان سوال کنیم.

 آقای بهاری که از موهایش مشخص است در دوران بازنشستگی به سر می برد، وقتی با سوال من مواجه می شود با دلی پردرد می گوید:  هرچه ما بگوییم فایده ای ندارد زیرا این اتوبوس ها کار خودشان را می کنند و به حرف مردم توجهی ندارند.

او ادامه می دهد: من از مسافرهای خط ۱۵هستم ، این خط بسیار بی نظم است و شما هیچ برنامه زمان بندی دقیقی را برای تردد این خط نمی توانید در نظر داشته باشید و گاهی تا ۴۰دقیقه تاخیر داشته است .

بهاری می افزاید: وقتی هم که به راننده اعتراض می کنیم می گوید مقصر ما نیستیم تعدادی از اتوبوس های خط ما را به مسیر دیگری فرستاده اند و به همین دلیل مسیر ما با کاهش اتوبوس مواجه شده و باید رئیس خط اتوبوس ها را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه در داخل هر اتوبوس کدی را مشخص کرده و سامانه پیامکی را نیز قرار داده اند اما من شخصا چند بار اعلام نارضایتی را به این سامانه پیامک کرده ام ولی نه پاسخی دریافت کرده ام و نه هم تغییری در وضعیت اتوبوس ها ایجاد شده است، تصریح می کند: وقتی در یک سیستم کسی پاسخگو نباشد وضعیت به گونه ای می شود که کار کردن برای مردم و ارائه خدمات به آنها به جای وظیفه به منت گذاشتن تبدیل می شود و از این رو دیگر تعهد نسبت به انجام کار از بین می رود.

ساعت ۱۳.۴۰است و با احتساب زمانی که ما در این ایستگاه بودیم و همچنین زمانی که آقای بهاری منتظر خط ۱۵ بوده اند در مجموع ۲۵دقیقه می گذرد و هنوز هم خبری از خط ۱۵نیست.

*تجربه سونای داغ و خشک در اتوبوس های مشهد

در  ایستگاه میدان فردوسی نیز زمانی را توقف می کنیم تاببینیم وضعیت خطوط در این مسیر چگونه است. در لحظاتی که در این ایستگاه بودیم با موضوع جالبی مواجه شدیم اتوبوس هایی که شماره درج شده بر آنها با آنچه به صورت یک برگ کاغذ کوچک نشان دهنده شماره آنها بود تفاوت داشت. به طوری که فرد  باید در فاصله یک قدمی این اتوبوس قرار داشته باشد تا شماره خط آن را تشخیص دهد از طرفی اگر افراد صرفا با توجه به شماره درج شده در دو طرف اتوبوس ، از این اتوبوس ها استفاده کنند ممکن است فرسنگ ها آنها را از مسیر خودشان دور کند.

به هرحال با یکی از شهروندان سر صحبت را باز کردم تا شرایط در این ایستگاه را مطلع شوم.

آقای محمدی در ابتدا با شنیدن صحبت های من سری به نشانه ناراحتی تکان می دهد و سپس می گوید: صدای انسان مستضعف به جایی نمی رسد .

وی با بیان اینکه چه کنیم که مجبوریم با همین اتوبوس ها تردد کنیم و چاره ای جز این نداریم، ادامه می دهد: اتوبوس های خط ۳۷.۱ علاوه بر تاخیرهای طولانی، بسیار فرسوده نیز هستند وازدحام جمعیت در آنها به نحوی است که انسان باید به کمترین جا نیز قانع باشد، در حقیقت  مردم در این اتوبوس ها و به همت بی‌توجهی مسؤولان اتوبوسرانی هر روز در سونای داغ و خشک قرار می‌گیرند.  

محمدی می افزاید: واقعا این نوع سرویس دهی در شأن شهر امام رضا(ع) نمی باشد و مسئولان شهری باید نسبت به وضعیت ضعیف این اتوبوس ها شرم کنند. چرا شهرداری برای همه موضوعات از جمله فوتبال و والیبال هزینه های میلیاردی دارد که خرج کند اما برای ما اتوبوس سوارها ندارد.

او با بیان اینکه چرا شهردار به این موضوع توجهی نمی کند، تصریح می کند: تنها چیزی که در مورد اتوبوس ها به ان توجه می شود افزایش بهای استفاده از آنها و تحمیل هزینه بر اقشار آسیب دیده و کم در آمد است.

ساعت ۱۵.۳۰ است و بنا به ادعای آقای محمدی پس از ۱۷دقیقه اتوبوس مسیر ۳۷.۱ با جمعیتی مالامال از راه می رسد.

به هرحال این ها نمونه ای از خروارها نارضایتی مردم از خدمات رسانی در اتوبوسرانی مشهد می باشد.

*  دستگاه های نظارتی به تخلفات سازمان اتوبوسرانی ورود پیدا کنند

اما رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد درباره وضعیت ارائه خدمات سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: وقتی مردم را تشویق به استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی و دوری از تردد با خودروی شخصی و تک سرنشینی می کنیم خدمات ارائه شده در این باره نیز باید در همین سطح و برای آنها انگیزشی باشد.

محمد حاجیان شهری در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: ناوگان اتوبوس رانی از جمله مواردی است که مردم و بویژه اقشار آسیب پذیر و معلولان استفاده زیادی از آن دارند و باید مناسب سازی خدمات در این زمینه برای انها صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در شورای پنجم ۲۰۰دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه اتوبوسرانی شهر مشهد شد و به مسائل برخی شرکت های اتوبوسرانی نیز رسیدگی صورت گرفت، افزود: اگرچه باید اعتراف کنیم که خدمات اتوبوسرانی  برای شهروندان کافی نبوده و باید ارتقائ پیدا کنند اما از طرفی هم محدودیت منابع دست ما را برای هرگونه موضوعی بسته است زیرا قیمت اتوبوس ها به شدت افزایش پیدا کرده  و باعث شده است که بازسازی و نوسازی اتوبوس های قدیمی در اولویت قرار بگیرد که با این اقدام ۷۵میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها صورت گرفت.    

حاجیان شهری با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری شهرداری مشهد ۳۷میلیارد تومان یارانه به بخش اتوبوسرانی و قطار شهری  اختصاص پیدا کرده است، افزود: هرچه در حوزه حمل و نقل عمومی  توجه بیشتری صورت بگیرد تاثیر آن بر مسائلی نظیرکاهش  ترافیک و آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نظارت بر سازمان اتوبوسرانی باید افزایش پیدا کند، تصریح کرد: در مورد برخی مسائل که به صورت غیررسمی از وجود برخی تخلفات در سازمان اتوبوسرانی خبر می دهند باید دستگاه های نظارتی و بویژه بازرسی و حراست شهرداری مشهد  ورود پیدا کرده و رسیدگی کنند.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.