خراسان شمالی- پدﻳﺪه ﻣﺮگ ﻣﻐﺰی و اﻣﻜﺎن ﺑﻬﺮه‌ﮔﻴﺮی از آن در ﭘﻴﻮﻧﺪ اﻋﻀﺎ، از ﻣﺪﺗﻬﺎ قبل در ﻣﺤﺎﻓﻞ علمی و اجتماعی ﻣﻄﺮح ﺑﻮده اﺳﺖ؛ موضوع پیوند اﻧﺪام های حیاتی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﻠﺐ، ﻛﻠﻴﻪ، رﻳﻪ، ﻛﺒﺪ و ﭼﺸﻢ از ﺑﻴﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻣﺮگ ﻣﻐﺰی ﻗﺒﻞ از ﺗﻮﻗﻒ ﻗﻠﺐ، از آن رو ﻛﻪ ﻧﺠﺎت دﻫﻨﺪه ﻓﺮد دﻳﮕﺮی اﺳﺖ، از اﻫﻤﻴﺖ ویژه ای برخوردار اﺳﺖ.

وقتی پایان زندگی نویدبخش شروع زندگی فرد دیگر است

قدس آنلاین-گروه استان ها- سمانه محمدزاده ثانی: اهدای عضو بخشش بسیار زیبایی است که باید آن را اوج بخشش یک انسان عنوان کرد؛ انسانی که تصمیم گرفته تا کارت اهدای عضو را دریافت کند و یا انسانی که در سخت ترین لحظه زندگی خود تصمیم می گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد؛ اوج زیبایی را منصه ظهور گذاشته است.

سید مهدی هاشمی پسر دوازده ساله از توابع روستای زرد و کاستان که به علت تومور مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، خانواده وی در اقدامی تحسین برانگیز تصمیم گرفتند تا اعضای بدن فرزندشان را اهدا کنند.

پس از این اقدام  پایگاه خبری، تحلیلی قدس آنلاین، با خانواده سید مهدی گفتگویی را ترتیب داد.

پدر سید مهدی پاسخگوی‌ تلفن خبرنگار ما بود و از او درباره‌ اهدای عضو فرزندش‌ جویا شدیم‌.

 وی بعد از احوالپرسی‌ با صدایی رسا و البته‌ غمگین‌ بابت‌ اهدای عضو فرزندش گفت: دو فرزند داشتم که سید مهدی اولین فرزند ما بود که دوازده سال سن داشت.

وی اظهار داشت: حدود یک ماه قبل پسرم به ما گفت که از ناحیه چشم درد دارد و ما به دلیل اینکه در روستای یکی از شهرستان های خراسان شمالی زندگی می کنیم سید مهدی را به بجنورد فرستادم تا با یکی از بستگان درجه یک به پزشک متخصص چشم برود.

وی افزود: بعد از مراجعه به پزشک، پزشک متخصص تشخیص داد که چشمانش ضعیف است و عینکی برای او تجویز کرد.

پدر سید مهدی ادامه داد: وقتی پسرم به خانه بازگشت سردرد وحالت تهوع و درد چشم داشت که ما فکر می کردیم به دلیل ضعیف بودن چشمانش است یک هفته گذشت ولی حالش تغییری نکرد من و همسرم ساعت ۲۳ به بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد بردیم و پزشک اورژانش ویزیت کرد و گفت چیزی نیست می توانید بروید ولی حال پسرم خوب نبود و به اصرار ما سید مهدی را بستری کردیم و مادرش در بیمارستان کنار سید مهدی ماند و من به خانه یکی از بستگان در بجنورد رفتم یک ساعت بعد همسرم تماس گرفت و گفت حال پسرمان بد شده است و به بیمارستان امام حسن(ع) اعزام کردند وقتی به آنجا رسیدم پزشک بیمارستان گفت پسرتان به دلیل تومار مغزی مغزش از کار افتاده و دچار مرگ مغزی شده است که همانجا بیهوش شدم.

وی گفت: وقتی به هوش آمدم پزشک بیمارستان با من در خصوص اهدای عضو سید مهدی صحبت کرد اصلا حالم خوب نبود خانواده را در جریان گذاشتم که اول راضی به رضایت نبودند ولی بعد تصمیم گرفتیم که ما که فرزندمان را از دست دادیم حالا نیز کمک کنیم تا زندگی چند نفر دیگر نجات پیدا کند که با اهدای قلب، کلیه و کبد و ..رضایت دادم ولی اکنون نمی دانم چه اعضایی از وی اهدا شده است.

مهری فرشاد مسئول واحد فراهم آوری اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درباره تفاوت مرگ مغزی با کما می گوید: مرگ مغزی با کما متفاوت است به این صورت که در کما سلول سر جای خودش بوده و فقط عملکردش را از دست می‌دهد، اما در مرگ مغزی سلول‌ها تخریب می‌شوند بنابراین امکان بازگشت فردی که دچار مرگ مغزی شده است به زندگی وجود ندارد.

وی می افزاید: در جریان مرگ مغزی اعضای دیگر بدن مانند قلب، کلیه‌ها یا کبد تا مدتی زنده و قابل پیوند هستند، ولی در حالت کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد و سطح هوشیاری متغیر است و ادامه حیات در آن وجود دارد.

وی می گوید: تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، خونریزی‌های داخلی مغز، سکته از علل مهم مرگ مغزی به شمار می‌روند.

فرشاد با بیان اینکه اهداء عضو میتواند نجات بخش جان بیماران، حافظ سلامت و ایجاد امیدواری به شروع زندگی جدید باشد، می گوید:هر فرد مرگ مغزی با اهدای یک تا ۸ ارگان حیاتی خود می‌تواند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد.

وی ادامه می دهد: قانون پیوند اعضا، فروردین ماه ۱۳۷۹ شمسی در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید و در حال حاضر  در کل کشور حدود ۲۶ هزار نفر در انتظار پیوند هستند.

فرشاد شاخص اهدای عضو درکشوررا در یک میلیون جمعیت ۱۱/۲و در استان ۱۳/۶ذکر می کند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: تنها راه ادامه حیات برای بیماران با نارسایی پیشرفته قلب، ریه و کبد، پیوند اعضاء است که پس از مرگ در صورت وجود کارت اهدا اعضا یا قید در وصیتنامه قانونی با رضایت بستگان، بررسیهای لازم در ارتباط با سلامت اعضای اهدایی صورت می گیرد.

وی می افزاید: اهداء عضو هیچ هزینه ای برای اهداء کننده ایجاد نمی کند.

فرشاد با بیان اینکه هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست افراد در انتظار پیوند عضو اضافه می‌شود نیز می گوید: هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو می‌شود حال آنکه هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند پیوند، جان خود را از دست می دهد.

این مسئول می افزاید: سال گذشته ۱۲ مورد اهدای عضو در استان صورت گرفت که در سال جاری نیز ۱۰ مورد مرگ مغزی در استان داشتیم که ۳ مورد منجر به اهدای عضو شد و دو مورد فوت و ۵ مورد نیز رضایت نداند.

وی سن افرادی که اعضای خود را اهدا کردند ۹ ساله ۱۱ ساله و ۴۰ ساله عنوان کرد.

وی در خصوص اهدای عضو سید مهدی هاشمی پسر ۱۲ ساله نیز می گوید: سیدی مهدی هاشمی دو هفته گذشته به دلیل تومار مغزی دچار مرگ مغزی شد  که خانواده وی برای اهدای عضو رضایت دادند که به دلیل کمبود وزن بیمار، فقط کبد وی قابل پیوند بود که به یکی از نیازمندان اهدا شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با فرهنگ‌سازی و عزم عمومی شاهد نهادینه شدن فرهنگ اهداء عضو و نجات جان بیماران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.