مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی استان خراسان رضوی گفت: هیچ کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد ، این درحالی است که فقط نیمی از ظرفیت مرغداریها مورد بهره برداری قرارمیگیرد.

 مرغ فعلا گران نمیشود/ماه محرم قیمت مرغ بالاتر خواهد رفت/صادرات مرغ مشهدی با برند ترکیه

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بازار گوشت مرغ با نوسانات بسیاری در ماه‌های اخیر مواجه شده است ، مرغداران دلیل این  نوسانات را افزایش قیمت خوراک دام و طیور به دلیل افزایش نرخ‌های جهانی و نوسانات نرخ ارز در داخل کشور می‌دانند. اما شنیدن زمزمه هایی در چند روز اخیر مبنی بر گران شدن مجدد مرغ گوشتی این نگرانی را بوجود می آورد که بزودی مرغ هم از سفره خانواده های کم درآمد رخت بربندد.

اما ولی الله کاشکی مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی خراسان رضوی نظری خلاف این دارد. وی در گفت وگو با قدس آنلاین با ابراز نگرانی از وضعیت تولید کنندگان مرغ گوشتی در این چند ماهه اخیرگفت: زمانی که قیمت مرغ گوشتی به ۶ هزار تومان میرسد کسی نمی آید پای درد دل ما بنشیند تا راهکاری پیدا کنیم که تولید کننده با توجه به قیمت نهاده ها، حامل های انرژی و...هزینه هایی که باید بپردازد متضرر نشود ولی به محض اینکه قیمت مرغ ۲۰۰ تومان افزایش پیدا می کند حرفها شروع می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه آقایان دست اندرکار فکر می کنند همین که توانستند قیمت مرغ را در یک حدی نگاه دارند دیگر کار تمام است و موفق شده اند در حالیکه اینطور نیست این سیستم با عرضه و تقاضا ارتباط مستقیم دارد نه با این دکان ودستگاهی که به راه انداخته اند. با توجه به همه اینها به نظرم اگر الان قیمت مرغ با همین مقداری که قرار دارد تثبیت بشود در روزها و ماه های آینده هیچ مشکلی نخواهیم داشت. چون الان نرخ تمام شده مرغ گوشتی برای مصرف کننده  ۹۳۰۰ تومان است که دقیقا قیمت زنده مرغ گوشتی هم همین اندازه است ولی مشکل اساسی این است که باید این ۹۳۰۰ تومان یک افزایش ۲۵ درصد داشته باشد تا بشود مرغ را با قیمت ۱۲۸۰۰ ارائه کرد ولی نیست در حالیکه این میان تا مرغ به دست مصرف کننده برسد چیزی حدود ۱۵ درصد به قیمتش اضافه می شود که این هم کار دلالان است و کسی هم توان جلوگیری از ایجاد این تخلفات را ندارد.

کاشکی افزود: در جریانم که متاسفانه در پایتخت هم اتفاقات مشابهی افتاده است و من دقیقا نمی دانم دست چه کسی در کار است که نمی خواهد این نرخ معمولی بشود یعنی یک افزایش ۲۵ درصدی بر روی مرغ ۹۳۰۰تومانی اعمال شود و با قیمت ۱۳ هزار تومان به فروش برسد که اگر بر روی همین قیمت تثبیت بشود خوب است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی ادامه داد: هر چند در روزهای آینده خبرهای خوبی برای تولید کنندگان نداریم ولی این به معنای گران شدن قیمت گوشت مرغ نیست و در روزهای آینده هیچ افزایش قیمتی برای گوشت مرغ نخواهیم داشت البته این درشرایطی است که به همان منوالی که در روزهای گذشته توزیع نهادهای دامی را داشتیم بتوانیم کار را ادامه بدهیم.

وی گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم حمل نهاده ها از بنادر است که به سختی به دست ما میرسد نمونه اش اینکه ما چهل روز  پیش چندین بار خریداری کرده ایم در حالیکه بخش اعظمی از این محموله هنوز به دست ما نرسیده است ، همین قضیه بر روی قیمت مرغ تاثیر می گذارد. البته این هم عمدی نیست فقط بحث حمل و نقل است که کمی مشکل دارد.

کاشکی در پاسخ به این سئوال که با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم تا چه حد احتمال می رود قیمت مرغ گوشتی افزایش پیدا کند گفت:هر چند افزایش قیمتی را در سال گذشته نداشتیم ولی ممکن است در ماه محرم افزایش اندکی بر قیمت گوشت مرغ داشته باشیم. که البته اگر افزایشی هم باشد که من احتمالش را خیلی ضعیف می دانم مقطعی است و قیمت ها مجدد به قبل برمی گردد. ولی نگرانی من بابت وضعیت تولید کننده ها است. در چهل روز گذشته به راحتی و با قیمت خوبی نهاده ها را در اختیارشان گذاشتیم و الان جوجه ریزی ما از ۷ میلیون رد شده است و این نگرانی وجود دارد که در چند روز آینده قیمت مرغ گوشتی زنده به شدت افت پیدا کند و این برای تولید کننده ، ضرر به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با این همه این اطمینان را به همشهریان می دهم که هیچ کمبودی در بازار مرغ گوشتی وجود ندارد و در حال حاضر فقط با ۵۰ درصد از ظرفیت مرغداریهای مورد بهره برداری قرار میگیرد. که اگر این ظرفیت کامل شود تولیدات ما به  روزانه ۱۴۰ هزار تن خواهد رسید. که این رقم بالایی است و من امیدوارم بتوانیم صادرات مرغ را به سر و سامان برسانیم البته نا گفته نماند که با رایزنی هایی که با کشورهای اطراف انجام شده است بزودی می توانیم برند مرغ گوشتیمان را به آنها معرفی کنیم ، حتی الان در حال تلاش هستیم که بتوانیم تحت لیسانس ترکیه محصولاتمان را صادر کنیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.