۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 665068

از سال ۸۶ تاکنون برنامه اهدای کتاب را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب را به ۲۵۰ واحد شامل مساجد، پرورشگاه، مدرسه و ... در نقاط مختلف مشهد، خراسان رضوی و حتی کشور اهدا کرده ایم.

مردی که با کتاب زندگی میکند

به گزارش قدس آنلاین  وقتی محور زندگی عشق به کتاب می شود، حاضری هر چه داری در راه اعتلا و ارتقای فرهنگ مطالعه در جامعه بگذاری تا این فرهنگ در میان مردم همگانی شود، حاضری از کتابخانه کوچک خود شروع کنی و می دانی که چون در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی کنی، پروردگار نیز به تو کمک می کند و مهر کتاب را در دل مردم منطقه و شهر تو قرار می دهد تا آنها نیز در ادامه این مسیر تو را تنها نگذارند و یاری مهربان همتراز مهربان یاری همچون کتاب باشند.

اینها را گفتیم تا برسیم به مردی که بیش از ۵۰ سال از عمر خود را به اهدای کتاب گذرانده و مشکلات موجود جامعه نیز نتوانسته او را از ادامه این مسیر فرهنگی بازدارد، آری، محمد نیک پرور کتابداری است که نخستین مرکز اهدای کتاب مردمی را در خیابان عارف مشهد راه اندازی کرده است، او می گوید: اولین گام ها برای ایجاد این مرکز را با کتابخانه شخصی اش برداشته، اما امروز بعد از سال های بسیار وقتی وارد کتابخانه ای که نامش را «مادر» گذاشته، می شویم، اگر بگوییم در کتاب های او گم می شویم اغراق نکرده ایم، در ادامه گزارشی از فعالیت های این کتابخانه و نظرات و خاطرات جالب توجه محمد نیک پرور را می خوانید:

معنای زندگی با چاشنی عشق به کتاب و اهدای آن

وارد کتابخانه مادر که می شوم، مکانی مملو از کتاب در مقابل دیدگانم خودنمایی می کند، از تنوع کتاب ها در قفسه ها که بگذریم، تا جایی که امکان داشته کتاب ها در اندازه ها، طرح ها و موضوعات مختلف در این قفسه ها قرار گرفته است، از کتاب های درسی گرفته تا گیاهان دارویی، رمان و شعر و .... همه و همه در این کتابخانه وجود دارد، اما روی زمین شرایط به گونه ای دیگر است، تعدادی کارتن های حاوی کتاب کنار میز روی زمین قرار گرفته، روی هر کدام از این کارتن ها کاغذی قرار دارد که اهدای کتاب به مدارس، پرورشگاه، مسجد و زندان را مشخص کرده، حتی نام تحویل گیرنده نیز به مکان ها اضافه شده است.

محمد نیک پرور دراین خصوص به قدس آنلاین می گوید: از سال ۸۶ تاکنون برنامه اهدای کتاب را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب را به ۲۵۰ واحد شامل مساجد، پرورشگاه، مدرسه و ... در نقاط مختلف مشهد، خراسان رضوی و حتی کشور اهدا کرده ایم.

او که در گذشته مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان بوده است، درخصوص نحوه جمع آوری کتاب ها اضافه می کند: معمولا افرادی که مجموعه کتاب های متنوع موضوعی دارند علاقمند هستند کتاب هایشان را به کتابخانه مادر اهدا کنند تا ما نیز بتوانیم این کتاب ها را به دست متقاضیان برسانیم.

کافی است مدیر یا مسئول هر مکانی که می خواهند کتاب برایشان ارسال شود، درخواست خود را به صورت کتبی نوشته، به این کتابخانه تحویل دهند، نیک پرور وقتی به این جمله می رسد، پوشه ای از درخواست های مراکز مختلف را نشان می دهد که در آن تعداد کتاب های دریافت شده نیز نوشته شده با مهر و امضا تبدیل به نامه ای رسمی شده است.

اهدای کتاب در این کتابخانه تنها به مشهد و خراسان رضوی اختصاص ندارد، نکته جالب توجه این است که در کنار درخواست هایی از این شهر و استان، کتابخانه مادر از اقصی نقاط مختلف درخواست های بسیاری دارد، به طوری که از جنوب یا غرب کشور نیز درخواست هایی اعلام شده است، این را هم باید به این بخش اضافه کنم که وقتی سیل در شمال کشور در نخستین روزهای امسال جاری شد و خسارت های بسیاری را در این مناطق ایجاد کرد، کتابخانه مادر با کمک علاقمندان و خیران کتاب هایی را برای کودکان شمال کشور تهیه و به آنها تحویل داد.

کتاب های صلواتی؛ اهل دل بخوانند

مقابل کتابخانه مادر، قفسه گردانی حاوی ۳۰، ۴۰ جلد  کتاب قرار دارد که بالای آن روی مقوایی نوشته شده، کتاب های صلواتی.

نکته جالب توجه این قفسه گردان این است که در همه ساعات شبانه روز بیرون از کتابخانه قرار گرفته و هر کدام از علاقمندان کتاب در هر زمانی که از کنار این قفسه عبور کنند و بخواهند کتابی را که علاقمند به مطالعه آن هستند بخوانند، می توانند کتاب را به امانت ببرند.

خاطره ای شیرین از امانت بردن کتاب

از نیک پرور می خواهم خاطره ای شیرین را از فعالیت در این کتابخانه تعریف کند، می گوید: روزی پسر جوانی با یک جعبه شیرینی وارد کتابخانه شد و گفت، کتاب درسی از رشته ریاضی فیزیک را برای کنکور از این کتابخانه به امانت برده است، توانسته با مطالعه آن چند سئوال از کنکور را به خوبی پاسخ دهد و در این رقابت تقریبا سخت قبول شده است.

مطالعه کتاب جای خود را پیدا می کند

بخشی از کتاب ها در یک قفسه بزرگ به آثاری به موضوع رسانه و فضای مجازی اختصاص دارد، این کتاب ها را که می بینم برایم بهانه ای می شود تا بگویم امروزه که فضای مجازی در زندگی مردم جایگاه خاصی پیدا کرده، شاید عاملی باشد برای کاهش مطالعه و بپرسم نظر شما در این باره چیست؟، نیک پرور در این باره بیان می کند: درست است فضای مجازی نقش مهمی در زندگی مهم ایفا کرده، اما مطمئن هستم مطالعه کتاب جای خود را در زندگی هموطنان پیدا می کند.

او اعتقاد دارد، با وجود اینکه کتاب های مختلف به صورت الکترونیک قابل دسترس همه مردم در فضای مجازی است، اما باز هم نمی تواند نقش کتاب را ایفا کند و مردم به سوی برداشتن و حداقل ورق زدن کتاب جذب می شوند، زیرا فضای مجازی آنها را خسته می کند.

کتابداری با چاشنی عشق به کتاب

آیا این شغل را جوانان دوست دارند ادامه دهند یا خیر؟، سوال دیگری است که می پرسم و نیک پرور متذکر می شود: این شغل حاصل عشق به کتاب است، درآمد زیادی ندارد که بخواهد از نظر مالی کسی را جذب کند، تنها چاشنی اش عشق به کتاب و کتابخوانی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.