سمنان-«جنگل ابر» یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهرستان شاهرود است که همه‌ساله جمعیت کثیری به‌ویژه در فصل را به خود جذب می‌کند.

 رونق تولید با ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی

قدس انلاین-گروه استان ها:این جاذبه طبیعی موجب شده تا روستائیان «ابر» با فروش محصولات محلی و هم‌چنین اسکان بسیاری از گردشگران راهی برای کمک به اقتصاد و معیشت خود پیدا کنند.

دراین‌بین تعدادی از روستائیان تلاش کردند تا با دریافت مجوزهای لازم از میراث فرهنگی در قالب راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی به‌صورت قانونی به اسکان مسافران در خانه‌های خودسر و سامانی بدهند اما عده از روستائیان هم که دوندگی‌های اداری از حوصله آن‌ها خارج است عطای مجوز را به لقایش بخشیده و بدون هیچ نظارتی مسافران را اسکان و به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند.

روند طولانی صدور مجوز

در همین رابطه یکی از اهالی در پاسخ به این سؤال که چرا حاضر به دریافت مجوز اقامتگاه بومگردی نیست می‌گوید: برای دریافت مجوز اقامتگاه مراحل بسیاری را باید طی کرد و مدارک زیادی لازم است.

وی که حاضر به فاش کردن نامش نیست ابراز می‌کند: قبل از این‌یک بار برای دریافت مجوز اقدام کردم اما حقیقت این است که دوندگی و هزینه آن زیاد است.

این فرد عنوان می‌کند: اگر به‌طور غیرقانونی خانه‌ات را اجاره بدهی هیچ شخصی با شما کاری ندارد اما همین‌که قانونی بخواهی کاری را انجام بدهی هزار و یک‌جور باد به مسئولان جواب پس بدهی!

ساکن روستای ابر عنوان می‌کند: باوجوداینکه تعداد اقامتگاه‌ها در این منطقه خیلی نیست و در تابستان اهالی روستا اتاق‌هایشان را برای پذیرایی گردشگران اختصاص می‌دهند اما بازهم روند صدور مجوز طولانی و سخت‌گیری‌ها برای ایجاد یک اقامتگاه بومگردی بسیار است.

وی عنوان می‌کند: برای دریافت مجوز باید با گرفتن عکس و فیلم و مدارک مربوطه به کمیسیون بوم­ گردی مراجعه کرد  و بعد از گرفتن موافقت اصولی تا شش ماه فرصت می‌دهند تا مجوز بهره‌برداری دریافت شود اما در این مدت باید از محل اقامتگاه نقشه، کروکی و طرح توجیهی تهیه کنی و زمانی که همه این موارد تائید شد پروانه ساخت به شما داده می‌شود.

او بیان می‌کند: زمانی که ساختمان آماده بهره‌برداری شد استعلام‌هایی از سازمان آتش‌نشانی، کارشناسان بهداشت و آزمایش عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد توسط مدیر اقامتگاه انجام می‌شود و به تائید سازمان میراث فرهنگی می‌رسد که پروسه‌ای حداقل یک‌ساله دارد.

وی ادامه می‌دهد: برای همین بسیاری از محلی‌ها تصمیم می‌گیرند که بی‌خیال این مراحل شده و بدون دریافت مجوز دست مسافر را گرفته و بدون هیچ ضابطه‌ای در خانه خود آن‌ها را اسکان دهند.

اقامتگاه‌های بومگردی فاقد خدمات

باوجوداینکه بسیاری از اهالی از سخت‌گیری‌های میراث فرهنگی و ضوابط آن برای ایجاد این اماکن گلایه دارند از طرف دیگر برخی گردشگران از خدمات ناقص و بسیاری ابتدایی اقامتگاه‌های بومگردی نیز شکایت دارند.

علی صارمی که به مدت یک‌شب دریکی از همین اقامتگاه‌ها اسکان داشته است به ما می‌گوید: متأسفانه مسئولان این اقامتگاه‌ها هیچ آشنایی اولیه‌ای با نحوه پذیرایی و پذیرش مسافر ندارند و به نظر می‌رسد آن‌ها فقط مسئولیت همین چاردیواری را ندارند و حتی از برخورد مناسب برخوردار نبوده و آداب آن را نمی‌دانند.

الزامات اقامتگاه های بومگردی

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه ایمنی، امنیت، آسایش و امکانات رفاهی و بهداشتی باید د اماکن عمومی و به‌ویژه این اقامتگاه‌ها رعایت و در دستور کار قرار داشته باشد عنوان می‌کند: برخی افراد انتظار دارند بدون رعایت هر ضابطه و قانونی مجوزی برای اسکان گردشگران و خانواده‌ها دریافت کنند که لذا این موضوع میسر نیست.

حمیدرضا حسنی در این رابطه اظهار می‌کند: به‌طور مثال مواردی وجود داشته که ایمنی سقف اتاق‌های اقامتگاه‌ها دارای اشکال جدی بوده  و یا سقف اتاق‌های چوبی در حال ریزش بوده  است لذا ازیک‌طرف متقاضی دریافت مجوز می‌خواهد با همین وضعیت کارش را پیش ببرد و از طرف دیگر میراث فرهنگی هیچ‌وقت نمی‌تواند این نقص را نادیده گرفته و آن را تائید کند.

وی می‌گوید: پس از احداث اقامتگاه بومگردی  موارد استاندارد و الزامی توسط کمیته فنی استان مورد بازدید قرار می‌گیرد.

حسنی، طول کشیدن زمان صدور مجوز را عدم مراجعه و پیگیری برخی از متقاضیان عنوان می‌کند و می‌افزاید: برخی از افراد  پس ارائه درخواست و بازدید توسط کمیته فنی استان ملزم به اصلاح و یا تکمیل  برخی  مواردی می‌شوند اما مشاهده می‌شود که در این خصوص و رفع نواقص خیلی  پیگیر نبوده و به همین خاطر روند صدور مجوز طولانی می‌شود.

وی هم‌چنین در خصوص نحوه برخورد برخی از متولیان اماکن اقامتی با مسافران نیز توضیح می‌دهد: در همین راستا نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای برخورد با گردشگران اقدام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.