شاخص کل بورس تهران امروز در مسیر پر افت و خیز در نهایت به رشد ۴۹ واحدی بسنده کرد و در سطح ۲۵۲ هزار و ۳۲۵ واحد متوقف شد.

تکرار روزهای کم‌رمق بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز در مسیر پر افت و خیز در نهایت به رشد ۴۹ واحدی بسنده کرد و در سطح ۲۵۲ هزار و ۳۲۵ واحد متوقف شد. رشد خفیف ۰.۰۲ درصدی این نماگر در حالی رقم خورد که همزمان با تردید سرمایه‌گذاران برای خرید سهام، بورس‌بازان نیز حاضر به عرضه در هر قیمتی نیستند. در این شرایط معاملات کم رمقی در بورس تهران رقم خورده است. هر چند امروز ارزش معاملات خرد سهام نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرد و به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید اما همچنان در مقایسه با میانگین روزانه در سال ۹۸ کاهش محسوسی را تجربه می‌کند.

این مهم در حالی رقم خورده که عملکرد قریب به اتقاق شرکت‌ها در تیرماه از منظر تحلیلگران قابل قبول و روی ریل انتظارات بوده است. حتی در برخی از شرکت‌ها شاهد فروش‌های بهتر از انتظار در شرایط تحریم هستیم. تداوم روند فروش در مورد شرکت‌های صادراتی علاوه بر اینکه تضمینی برای جذابیت سهام خواهد بود نگرانی و جو روانی حاکم بر بازار در فضای تحریم را تا حدودی زیادی رفع خواهد کرد.

در این شرایط اما نبود گزینه مناسب‌تر از سهام برای سرمایه‌گذاری (ارز، سکه، مسکن، سپرده بانکی و ...) این امید را به وجود می‌آورد که این بازار بار دیگر پررونق ظاهر شود. با این حال به سبب نبود محرک کافی نمی‌توان انتظار تکرار رشدهای پرشتاب را در این بازار داشت.

به این ترتیب امروز نماد معاملاتی شرکت‌هی گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی چادرملو و پالایش نفت تهران بیشترین اثر در رشد شاخص کل بورس تهران را عهده‌دار بودند. با این حال سهام شرکت‌های مخابرات ایران، پتروشیمی پارس و معدنی و صنعتی گل‌گهر از میزان رشد این نماگر کاستند. امروز اما بار دیگر کوچکترهای بازار در رشد قیمت گوی سبقت را ربودند و شاخص هم وزن با اثرگذاری یکسان نمادها رشد حدود ۰.۴ درصدی را تجربه کند.

در این راستا امروز بیشترین میزان رشد قیمت از آن نماد معاملاتی شرکت‌های ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، فرآورده‌های نسوز پارس، داروسازی زهراوی، کاشی سعدی و نیرومحرکه شد.

در فرابورس ایران اما امروز شاخص کل ۱۵ واحد افت کرد و به ۳۲۹۱ واحد رسید. در این بازار نماد معاملاتی دو شرکت بزرگ پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر منفی بر آیفکس را داشتند. ذوب آهن اصفهان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه اما مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.