رئیس بنیاد مسکن سرخس گفت: این شهرستان دومین سهم اعتبارات سیل را در استان دارد و تاکید می شود مردم از این فرصت استفاده کنند.

تمام حاتم بخشی مسئولان به سیل زدگان سرخس

به گزارش قدس آنلاین ، این شهرستان در دوره آماری با متوسط 180 میلیمتر بارندگی یکی از مناطق گرم و خشک استان است که سالهاست با کمبود بارش و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. اما با تغییرات اقلیمی پیش آمده در زمستان گذشته و بهار امسال، سرخس نیز پس از چندین سال ،اولین سال خود را با افزایش دوبرابری بارش‌ها ، بارانی به اندازه بیش از 338 میلیمتر را تجربه کرد.

این بارش‌ها اگرچه برکات قابل توجهی را در افزایش سطح زیر کشت تولیدات زراعی بخصوص گندم  داشت اما متاسفانه خساراتی هم به سه روستای چاله‌زرد ، صمدآباد و کلاته صاحب داد، وارد کرد. خساراتی که بیشتر آنها به‌خاطر جاری شدن سیلاب بود و نه تنها به زمین های کشاورزی که به راه‌های مواصلاتی  هم آسیب زد.

یکی از اهالی روستای صمد آباد که از راه کارگری زندگی خود را می‌گذارند، با اشاره به خساراتی که بر وی تحمیل شده، گفت:  شب حادثه در منزل خود در حال استراحت بودیم که آب وارد خانه شد و در این زمان بسیار محدود تنها توانستیم خود را نجات دهیم و اثاثیه زندگی ما و تعدادی دام از بین رفت که تاکنون جبران خسارات ما در بخش دام و  زراعت نشده و وعده پرداخت وام تعمیر و بازسازی خانه هم تا کنون محقق نشده است.

فرد دیگری از روستای چاله زرد، با گلایه از اینکه پس از سیل فقط 4 متر موکت تحویل‌مان داده اند گفت: در جریان سیل همه وسایل زندگی از بین رفته و امروز خانواده من در خانه همسایه و فامیل شب را به سر می برد. همچنین در بازسازی این خانه آنچه می بینید از مصالحی که جهت تعمیر بکار رفته همه را قرض کردم حتی کمک بلا عوض را ندادند و مدام می‌گویند وام بگیر تا 5 میلیون بلاعوض را به شما پرداخت کنیم.

هوشنگ نصیری عضو شورای روستای چاله زرد نیز با تایید مشکلات سیل زدگان گفت: بعد از واقعه سیل ادارات و سایر خیرین در بحث امداد و نجات سنگ تمام گذاشتند و البته کمک‌هایی نیز در تامین وسایل برقی و.... شد که کافی نیست.

ناصر کوهکن دهیار صمد آباد نیز درباره کمک به سیل زده گان روستا گفت: کمک‌هایی از سوی هلال احمر وسایر نهاد ها و مردم در تامین مواد غذایی ، لباس وسایل زندگی و برقی به دست سیل زدگان رسید ، اما از آنجا که کمک‌ها کافی نبود نتوانستیم همه خانواده ها را پوشش دهیم.

سرخس

وی با اشاره به اماکن خسارت دیده روستا افزود: از مجموع 100 واحد تخریبی وخسارت دیده سیل ، لیستی را تهیه وهم اکنون در مرحله تشکیل پرونده در بنیاد مسکن هست، وبنیاد فاز اول ساخت وساز را در زمین جانمایی شده بزودی شروع خواهد کرد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس نیز در این خصوص گفت: در اولین فرصت بعد از وقوع سیل برابر دستوالعمل های سازمان جهاد کشاورزی استان اکیپ هایی به روستاهای سیل زده اعزام کردیم  تا با  بررسی های لازم میزان خسارات اولیه را مشخص  کنند .

محمد علی رهنما با بیان اینکه آمار خسارات ارائه شده نیاز به بررسی بیشتری دارد افزود:به دستور سرپرست فرمانداری وقت در ماه گذشته کار گروه شهرستانی بررسی خسارت سیل تشکیل و در اولین جلسه مصوب شد دوباره با همکاری دهیار اعضای شورا و کارشناس اعزامی از استان میزان خسارات  در بخش دام و کشاورزی مشخص شود.

وی از تشکیل دومین جلسه کارگروه شهرستانی تعیین تکلیف خسارت سیل در روزهای آینده خبر داد و افزود: در این جلسه پس از بررسی لازم گزارش نهایی خسارت سیل به بخش کشاورزی و دامی ، تصمیمات  نهایی و در سامانه سجاد وزارت کشور  ثبت تا پس از بررسی در کار گروه استان ، میزان پرداختی به هر خسارت دیده در مناطق سیل زده اعم از بلاعوض و.....مشخص و ابلاغ  شود.

رهنما افزود : درباره  مرمت و بازسازی چاه‌های آب شرب احشام در روستاهای خسارت دیده از سیل ، تمهیداتی در گزارش ارسالی دیده شده که در صورت  تخصیص اعتبارات در اسرع وقت عملیات بازسازی انجام خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان سرخس با بیان اینکه تملک زمین و عدم استقبال روستائیان سیل زده از جابجایی از عمده مشکلات موجود است گفت: ما در باره احداث مسکن برای سیل زدگان در روستاهای حادثه دیده با مشکل تملک اراضی و جابجایی اهالی روبرو هستیم چرا که حاضر نیستند از مکان فعلی که دچار سیل بردگی شده اند فاصله بگیرند و در محل دیگری اسکان یابد.

سعید زحمتکش با اشاره به اینکه بخشی از اماکن مسکونی سیل زدگان درحریم کانال و مسیل ها قرار داشتند و تعدادی نیز خارج از مسیر سیلابها و بر اثر آبگرفتگی و شدت باران دچار خسارت شده اند افزود: متاسفانه اراضی مناسب برای ساخت واحد های مسکونی در میان روستا و یا حاشیه آن مالکیت عرفی دارد که لازم است برای تملک و تسریع در امر ایجاد سر پناه برای سیل زدگان ،اعضای شورا و دهیاران مناطق سیل زده ورود جدی داشته باشند.

رئیس بنیاد مسکن سرخس با اعلام اینکه در اعطای تسهیلات مسکن به سیل زدگان محدودیتی نداریم ،تصریح کرد: تا کنون از سه روستای صاحب داد صمد آباد وچاله زرد تنها 20 نفر پس از تشکیل پرونده به بانک معرفی شدند که تاکید می شود از این فرصت استفاده کنند، چرا که شهرستان سرخس دومین سهم اعتبارات سیل را در استان دارد.

 فرماندار سرخس نیز با بیان اینکه در فاز اول 107 واحد مسکونی پس از واگذاری زمین عملیاتی می‌شود گفت : در بارندگی‎ها و سیلاب‎های ابتدای سال جاری به 379 واحد مسکونی خسارت وارد شد، که حدود 300 واحد نیازمند نوسازی و بازسازی و 79 واحد دیگر تعمیری است.

محمد رضا رجبی مقدم با تاکید بر اینکه هر گونه ساخت و ساز وحتی تعمیر واحد مسکونی در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها  ممنوع است یاد آور شد: مسئولیت وعواقب هر گونه ساخت واحد مسکونی و یا تعمیر در حریم  سیلاب‌ها بر عهده مالکان است .

منبع : ایلنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.