گروه طالبان اظهارات مقامات دولت کابل درباره آغاز گفتگوها بین طرف‌های افغان را رد و شرط مذاکره را خروج آمریکا از افغانستان اعلام کرد.

طالبان: آمریکا از افغانستان خارج شود، با دولت مذاکره می‌کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، گروه طالبان با رد اظهارات مقامات ارشد دولت افغانستان اعلام کرد تنها در صورتی وارد مذاکره مستقیم با دولت خواهد شد که آمریکا بپذیرد از افغانستان خارج شود.

«عبدالسلام رحیمی»، وزیر دولت در امور صلح افغانستان روز شنبه اعلام کرده بود طی دو هفته آینده مذاکرات مستقیم کابل با نمایندگان طالبان در یک کشور اروپایی آغاز خواهد شد.

اما «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اظهارات رحیمی را رد و تأکید کرد گفتگو با دولت افغانستان تنها هنگامی انجام خواهد شد که آمریکا بپذیرد نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج کند.

زُلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز پس از اظهارات سهیل شاهین گفت گفتگوی بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان پس از «جمع‌بندی توافق‌های آمریکا با طالبان» انجام می‌شود.

خلیل‌زاد از اواخر سال گذشته میلادی تاکنون چند دور مذاکره مستقیم با نمایندگان طالبان در قطر برگزار کرده است. مهمترین خواسته طالبان در این گفتگوها خروج نیروهای آمریکا و دیگر نیروهای خارجی از افغانستان است و خواسته آمریکا نیز ارائه تضمین طالبان درباره این است که افغانستان به پایگاه گروه‌های تروریستی و تندرو تبدیل نخواهد شد.

برقراری آتش‌بس و گفتگوی مستقیم بین طرف‌های درگیر افغان (دولت و طالبان) از دیگر مسائل اصلی گفتگوهای قطر است. طالبان می‌گوید اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان دست‌نشانده آمریکاست و هر گونه مذاکره مستقیم و مستقل با او را رد می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.