سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیئت مذاکره کننده ایران در نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین موضوعاتی چون بازداشت اتباع ایرانی و توقیف نفت کش ما توسط انگلیس را به عنوان موارد نقض برجام مطرح کرد، اظهار داشت: نشستی رو به جلو برگزار شد اما توافق خاصی صورت نگرفت.

نشست وین رو به جلو بود اما توافقی بدست نیامد/ طرح ایران روی میز ماکرون

قدس آنلاین:سیدعباس موسوی در نشست خبری امروز خود با مرور خبرهای جدید حوزه دیپلماسی گفت: هفته پرترافیکی را پشت سر گذاشتیم که اهمیت فوق العاده‌ای دارد و تعیین‌کننده است. با سفر دکتر ظریف به نیویورک و آمریکای لاتین و سنگال تحولاتی رخ داد و نقاط عطفی را شاهد بودیم. سفر بسیار پربار و موفقیت‌آمیز بودی و به اهداف دست پیدا کردیم.

سفر مقام‌های چینی و هندی در روزهای آینده به ایران

وی ادامه داد: همچنین سفر نخست وزیر عراق و وزیر امور خارجه عمان را داشتیم که در چهارچوب مناسبات دوجانبه انجام شد و ما هر وقت اراده کنیم می‌توانیم به کشورهای یکدیگر سفر کنیم. کمیسیون مشترک برجام را داشتیم روز گذشته که آقای عراقچی ریاست هیات ایرانی را به عهده داشتند. چند سفر هم برخی مقام‌های چینی و هندی در روزهای آینده به ایران خواهند داشت.

توافق خاصی در وین صورت نگرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای گفت: تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای حفظ برجام ادامه دارد و نشست روز گذشته هم به درخواست ما و طرف‌های اروپایی برگزار شد. ما نسبت به بی عملی اروپا و برخی دستگیری‌ها به دستور آمریکا اعتراض داشتیم. این هموطنان به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا دستگیر شدند. همچنین اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایران از سوی هیات ایرانی مطرح شد. نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام رو به جلو بود اما توافق خاصی صورت نگرفت. درمورد اینستکس هم صحبت شد که تحول خاصی برای جمهوری اسلامی نیست. کمیسیون مشترک در سطح وزرا نیز از مباحث مطرح شده دیروز بود.

موسوی با تأکید بر اینکه ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی اروپایی‌ها در جهت اجرای تعهدات‌شان هستیم، افزود: اگر  روال کنونی و بی عملی اروپایی‌ها ادامه داشته باشد ایران  قطعا گام سوم  را در راستای کاهش تعهدات برجامی‌ خودمحکم‌تر از  گام اول و دوم بر خواهد داشت.

تنش منطقه ای منطقه یکی از محورهای سفر بن علوی بود

وی در خصوص اهداف سفر بن علوی به تهران گفت: همانطور که در خبرها آمد، همانی بود که در جریان ملاقات‌ها مطرح شد. طبیعی است وقتی درخصوص مسائل منطقه موضوعی مطرح می‌شود یکی از موضوعات تنش‌های منطقه است اما تایید نمی‌کنم ایشان برای میانجیگری آمده بودند.

موسوی همچنین در تشریح جزئیات نشست روز گذشته گفت: نشست رو به جلو و سازنده‌ای بود. اطلاع دارم صحبت‌ها صریح مطرح شده است و اقدامات فشل طرف‌های برجام در قبال تعهداتشان یادآوری شده است.

اروپایی ها در حرف زدن کم نمی‌آورند در عمل اما...

موسوی گفت: اروپایی‌ها خوشبختانه از صحبت کم نمی‌آورند و تعهداتی را می‌پذیرند. این بار به نظر می‌آمد اندکی جدی‌تر هستند. ایران مطالبات خود را با شفافیت مطرح کرده است و آنها می‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

علیرغم محدودیت‌ها این دیدارهای مقام‌های ایرانی با نمایندگان کنگره و رسانه‌ها تداوم خواهد داشت.  وی در خصوص دیدارهای وزیر امور خارجه در نیویورک گفت: ایشان همواره در این سفر به درخواست طرف‌های آمریکایی شامل نمایندگان کنگره و رسانه‌ها دیدارهایی دارند که مواضع ایران را با صراحت برای آنها تشریح می‌کنند. علیرغم ادعاهای آمریکایی شاهد هستید که اعضای هیأت نمایندگی ما را محدود کردند و از شنیده شدن صدای ایران بیم دارند. حتی دیدار برخی نمایندگان کنگره با مقام‌های ایرانی را محدود کرده‌اند. این دیدارها مردمی و به درخواست آنها است و علیرغم محدودیت‌ها این دیدارها تداوم خواهد داشت.

با عمان برای امنیت تنگه هرمز همکاری می کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات روز گذشته بن علوی برای همکاری عمان با ایران جهت حفظ امنیت تنگه هرگز گویای توافقی جدید در این زمینه است، ادامه داد: آنچه آقای بن علوی فرمودند تازه نیست و ایران ١٥٠٠ مایل ساحل دارد و بیشتر تنگه هرمز هم در مجاورت جمهوری اسلامی است و امنیت این منطقه به عهده ما است. ما معتقد هستیم برای تضمین امنیت این آبراه باید هماهنگی بین کشورهای منطقه صورت بگیرد و ناامنی این منطقه ناشی از دخالت کشورهای فراسرزمینی است. ما با کشور عمان برای تأمین امنیت خلیج فارس،  همکاری داریم.

تأیید نامه ظریف به رهبری درباره سریال گاندو

موسوی همچنین با تأیید ارسال نامه از سوی وزیر امور خارجه به رهبر انقلاب در خصوص سریال گاندو گفت: به این علت که صدا و سیما تحت نظر رهبر انقلاب است لازم بود گلایه هم به ایشان منتقل شود.

وی افزود:اگر قرار باشد چهره‌ای بی عمل و واداده از وزیر و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر در یک سریال ترسیم شود دیگر ماندن ما و آقای ظریف شاید جایز نباشد و این را آقای ظریف خدمت رهبری مطرح کردند.

طرح ایران روی میز ماکرون

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره نتیجه طرح فرانسه و توافق تهران و پاریس برای یافتن راه حلی جدید و محتوای نامه‌ای که عراقچی هفته گذشته برای الیزه برد، با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیک فرانسوی ها برای حفظ برجام و  پس از تحولات اخیر منطقه از جمله دو سفر مشاور دیپلماتیک ماکرون به تهران، اظهار داشت: آنها طرح هایی را ارائه دادند که از نظر ما نه چیز جدیدی داشت و نه ایده قابل توجهی ولی از آنجا که ایران معتقد است پنجره دیپلماسی نباید بسته شود، طرح‌های آنها را بررسی و در نهایت طرحی را خودمان تهیه و جمع‌بندی کردیم که آقای عراقچی آنرا به پاریس برد و حالا آنها در حال بررسی طرح ما هستند.

موسوی افزود: فرانسوی‌ها بر موضوع کاهش تنش در منطقه تاکید دارند. ما نیز به دنبال این موضوع هستیم و به پیشنهاداتی که در این زمینه مطرح می‌شود نگاه مثبتی داریم.

محدودیت‌های دیپلماتهای ایران در نیویورک غیر انسانی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به اعمال محدودیت‌های شدید دولت آمریکا برای  تردد و اسکان دیپلمات‌ها و اعضای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل وخانواده آنها این محدودیت ها را عجیب و غریب و خنده دار و رفتار دولت آمریکا را کودکانه خواند و گفت: این محدودیت ها به حدی است که حتی به دیپلمات‌های ما اعلام شده باید محل سکونت خود را به منطقه خاصی انتقال دهند و فرزندان انها نیز برای رفتن به مدرسه نیز با مشکل مواجهند.

موسوی با بیان اینکه اعمال این محدودیت‌ها غیر انسانی است، گفت: اگر فرزند یکی از این دیپلمات‌ها بیمار شود باید برای رفتن به بیمارستان در خارج از محدوده مشخص شده اجازه گرفته شود و این مجوز را فقط در روزها و ساعات اداری باید گرفت و معلوم نیست اگر کسی در ساعات غیر اداری یا روز تعطیل بیمار شود تکلیفش چیست؟

وی گفت: امیدواریم که آمریکایی‌ها از این کارهای عجیب و غریب و بچه‌گانه دست بردارند.

پالس مثبت عربستان

در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات نمایندگی عربستان در سازمان ملل مبنی بر اهمیت انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان اظهار کرد: ما اظهارات ایشان را سیگنال مثبت می‌دانیم. ایران بارها خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه بوده است و اعلام کرده که بدون پیش شرط حاضر به انجام گفت‌وگو و رایزنی است. ما از هر تلاشی برای نزدیکی هر چه بیشتر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی با آغوش باز استقبال می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم این کشورها دارای منافع، مصالح مشترک و همچنین دشمنان مشترک هستند و این مسائل ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه اختلافاتی که وجود دارد را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه حرکت کنند. این به نفع منطقه و همچنین عرصه بین‌الملل است. پاسخ ایران به هر سیگنال مثبتی، مثبت‌تر است.

وی همچنین درباره خروج امارات از ائتلاف جنگ یمن و تغییر رویکرد این کشور در این زمینه و همچنین برخی از پالس‌های مثبتی که از سوی مقامات این کشور به ایران داده شده است، گفت: ما به علت این تغییر رویکرد کاری نداریم. این رویکرد را خوب ارزیابی می‌کنیم. این رویکرد به ثبات در منطقه و کاهش تنش در منطقه از جمله یمن کمک می‌کند.

نامه ظریف به مراجع

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که صحت و سقم نامه نگاری ظریف با مراجع و برخی نهادها در مورد اهمیت مذاکره با آمریکا و مقایسه شرایط اکنون ایران با شرایط بعد از فتح فاو از سوی وی، گفت: من فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و این شنیده‌ها قابل تایید نیست. آقای دکتر ظریف نظرات کارشناسی خود را در اظهار نظرهایشان به صراحت بیان می‌کند و به عنوان کسی که دیده‌بان کشور در صحنه بین‌المللی و جهانی هستند آنچه را که می‌بینند بیان می‌کنند. خود را از نظر قانونی و شرعی موظف می‌دانند که نظرات خود را به مقامات کشور گزارش دهند. حال چه مکتوب و یا چه شفاهی.

درخواست پمپئو برای سفر به تهران

موسوی درباره تمایل پمپئو برای سفر به ایران و اعلام اینکه با درخواست او در تهران مخالفت شده، نیز با ابراز تعجب و شگفتی از رفتار سیاستمداران و دیپلمات‌های آمریکایی اظهار داشت: اقدام آنها یک اقدام تدافعی در برابر اقدامات تهاجمی ایران است. اقدامی در برابر گفت‌وگوهایی که آقای ظریف با افکار عمومی آمریکا انجام می‌دهد. ما این اقدام آنها را تدافعی و منفعلانه می‌دانیم.

موسوی ادامه داد: ما در اینگونه اظهارنظرهای آنها چیز جدیدی نمی‌بینیم مثل موضوع مذاکره که آنها مطرح می‌کنند و ما یقین داریم که آنها دنبال توافقی جدی نیستند. اکنون این صحبت‌ها نیز از روی انفعال است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا آنجایی که می‌دانیم تا کنون چندین خبرنگار ایرانی از ایشان و دیگر مقامات آمریکایی درخواست مصاحبه کرده‌اند که این درخواست‌ها رد شده است.

وی ادامه داد: جالب است که آنها می‌گویند ظریف به آمریکا می‌آید و با رسانه‌های آمریکا صحبت می‌کند. در حالیکه سفر آقای ظریف به آمریکا دو جانبه نیست. بلکه سفر به نیویورک برای انجام فعالیت‌های بین‌المللی است و ربطی به آمریکا ندارد. آمریکایی‌ها طبق توافقی که با سازمان ملل انجام داده‌اند موظف هستند که مقدمات سفر ایشان را به عنوان وزیر خارجه یک کشور عضو سازمان ملل متحد فراهم کنند تا ایشان بتوانند فعالیت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند.

پیشنهادی که آمریکایی‌ها رد کردند

موسوی در پاسخ به این سوال که خبرهای منتشر شده در مورد پیشنهاد ظریف به آمریکایی ها در مورد تصویب پروتکل الحاقی در ازای لغو تحریم ها صحت دارد و آیا باید آن‌را پالسی برای مذاکره تلقی کرد، هم گفت: من تایید می‌کنم که چنین پیشنهادی مطرح شده است. در طی مدت اخیر آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که از خود چهره‌ای نشان دهند که به دنبال گفت‌وگو و توافق است و از ایران یک چهره جنجالی که به دنبال گفت‌وگو نیست و خراب کننده گفت‌وگو است. ما بارها گفته‌ایم که گفت‌وگو زمانی انجام می‌شود که بتوان از آن به نتایج عینی و ملموس دست پیدا کرد و طرفین به واقع به نتایج آن و تعهداتی که می‌دهند پایبند باشند.

وی افزود: حرف‌هایی که آمریکایی‌ها در مورد مذاکره می‌زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها در پیشنهادات خود جدی نیستند. برای شکستن این فضا آقای ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی این کشور این موضوع را مطرح کردند که اگر آمریکایی‌ها واقعا می‌خواهند توافق کنند و گامی بردارند ما حاضریم پروتکل الحاقی را به جای اینکه در سال ۲۰۲۳ امضا کنیم آن را در سال ۲۰۱۹ اجرایی کنیم. در مقابل اینکه آمریکایی‌ها کلیه تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را لغو کند.

وی ادامه داد: اگر واقعا آنها دنبال گفت‌وگو هستند آنچه که مطرح شد محوری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد و قابل دسترسی است ولی همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم این طرح با مخالفت آمریکایی‌ها روبرو شد؛ چرا که آنها دنبال گفت‌وگویی که منجر به نتایج ملموس شود نیستند.

اقدام سنگاپور قال قبول نیست

موسوی در مورد توقیف یک کشتی حامل گاز ال‌پی‌جی ایران به مقصد چین توسط سنگاپور نیز با بیان اینکه مقصد این کشتی چین بود و ما منتظر گزارش سفارتمان در پکن هستیم، گفت: اگر این خبر صحت داشته باشد مایه تاسف است که برخی از کشورها با انجام  این گونه اقدامات به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند، قطعا این اقدامات برای ما قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.