سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس گفت: در این نشست که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، مهم‌ترین اولویت‌های بخش تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی بررسی شد.

بررسی روند تولید و توزیع کالاهای اساسی در جلسه غیرعلنی مجلس

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره جلسه غیرعلنی صبح مجلس در جمع خبرنگاران گفت:‌ در این نشست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه حضور داشته و ۳ اولویت تعیین‌شده در این باره از سوی نمایندگان مجلس و دولتی‌ها بحث و تبادل نظر شد.

وی درباره مباحث مطرح شده در جلسه غیر علنی مجلس و بحث و بررسی اولویت‌های مذکور گفت: بررسی موضوعات مرتبط با تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی و ذخایر مربوط به این کالاها مانند گندم، برنج، جو، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، شکر و حبوبات نظرات مختلفی از سوی نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت به بحث و بررسی گذاشته شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: بر اساس نیازسنجی صورت‌گرفته در سال جاری ۱۰ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تن گندم می‌خواهیم که تاکنون ۶ میلیون‌ و ۳۰۰ هزار تن خریداری شده و در حال خریداری است.

عباسی گفت: نیازمندی برنج کشورمان هم در طول سال و بر اساس سرانه مصرف هر کیلو به ازای هر نفر ۳ میلیون‌ و ۲۵۰ هزار تن است که حدود ۶۵ درصد آن از تولید داخلی تامین شده و بقیه نیازمندی‌ها هم باید پس از تعیین کسری تامین شود.

وی درباره اولویت دوم گفت: اولویت دوم مربوط به بهره‌روی و تامین آب بخش کشاورزی است که بر همین اساس وزارت نیرو باید در تامین آب اقدامات لازم را در نظر بگیرد ولی به دلیل بارش‌های اخیر بخشی از این موضوع تامین شده است. البته در برخی جاها مشکل خشکسالی وجود ندارد اما برای به خود کفایی رسیدن ذرت، کنجاله و سویا نیاز به آب بیشتر داریم و وزارت نیرو باید بگوید میزان مورد نیاز آب چقدر است.

عباسی در ادامه درباره‌ میزان تسهیلات ارائه شده به بخش کشاورزی گفت: یک بخش از این تسهیلات منابع بانکی است که سهم بخش کشاورزی از آن تنها ۷ درصد است و بسیار ناکافی است و باید حداقل به ۲۰ درصد افزایش یابد. همچنین بخش دیگری از تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی است که قرار شد سهم بخش کشاورزی بیشتر باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی مساله افزایش کود شیمیایی بوده  که بیش از ۶ میلیون تن تولید کود اوره داشته‌ایم. این شرکت‌ها عمدتا وابسته به دستگاههای اجرایی بخشی مربوط به تامین اجتماعی و بخشی بازنشستگان وزارت دفاع و ارتش هستند. همچنین بر اساس مصوبه سال ۹۴ قیمت بورس مبنای قیمت گذاری بوده و یارانه مورد نیاز را هم باید دولت در اختیار دستگاه قرار دهد تا به مصرف کننده برسد.

وی تاکید کرد: قرار است دولت سیاست‌گذاری کند و قیمت کود شیمیایی را تنظیم کند. اما کشاورزان نگران نباشند افزایش قیمتی صورت نمی‌گیرد. قانون گذار دولت را مکلف کرده که از طریق دادن یارانه به دستگاههایی مثل جهاد کشاورزی که کود نیاز دارند آن را تامین کنند و قیمت آن همان ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود و افزایش قیمت به بخش کشاورزی مربوط نخواهد شد. بلکه دولت باید تفاوت قیمت را پرداخت کند.

عباسی درباره‌ نرخ خرید تضمینی گندم نیز گفت: قیمت خرید تضمینی گندم همان هزار و ۷۰۰ تومانی است که قیمت گذاری شده و باید در مورد بذر، کودشیمیایی و نهاده‌های کشاورزی ، حمایت‌هایی از کشاورزان صورت گیرد.

وی همچنین افزود: روز گذشته در جلسه هیات رئیسه تبصره ماده ۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و هیأت رئیسه در رابطه با عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مصوبه ای را گذراند.

وی افزود: براساس این مصوبه، عضویت نمایندگان در کمیسیون تخصصی در ابتدای کار هر مجلس امتیازی می‌شود و هر نماینده‌ای که بیشترین امتیاز را داشته باشد به عضویت کمیسیون مربوطه درمی‌آید.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.