مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم از صرفه جویی ارزی بیش از ۱۵۰ میلیون دلاری برای کشور با تولید داروی سافاکتو AF توسط این شرکت خبر داد.

۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید داروی سافاکتوAF  در سامان داروی هشتم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، دکتر امیرحسین مقصودی در نشست هم‌اندیشی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های تولیدکننده دارو در خراسان رضوی که در شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم در مشهد برگزار شد، ابراز کرد: شرکت سامان داروی هشتم نمونه موفق سرمایه‌گذاری بر روی دانش فنی محصولات نوین(بایوتکنولوژی) است؛ دانشی که در محیط دانشگاه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر «سافاکتو AF» اولین فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ساخت ایران تنها محصول شرکت سامان داروی هشتم در بازار است، افزود: با محاسبات و برنامه‌ریزی این شرکت دانش‌بنیان برای پوشش تمام نیاز دارویی ایران به سافاکتوAF در سال ۱۳۹۸، شاهد بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم به سرمایه‌گذاری جدید آستان قدس رضوی بر روی تولید محصولات جدیدی مانند داروهای ضدسرطان در این شرکت اشاره و بیان کرد: امیدواریم به همت مسئولان کشور با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر حمایت از تولید داخلی بتوانیم با ورود این محصولات جدید به چرخه مصرف، این رقم را به ۱۴۹۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در طی دو سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برسانیم.

مقصودی با بیان اینکه در گذشته فقط نوع پلاسمایی فاکتور هشت در کشور وارد می‌شد، گفت: متأسفانه به واسطه واردات این محصولات پلاسمایی، بیماری‌های ایدز و هپاتیت در سال ۱۳۶۷ وارد کشور شد. این امر یکی از دلایلی بود که آستان قدس رضوی را بر آن داشت تا بر روی تولید فاکتور هشت سرمایه‌گذاری کند.

وی با تأکید بر ارزبری بالای فاکتور هشت پلاسمایی تصریح کرد: بیش از صد تا ۱۵۰ میلیون دلار این محصول با توجه به قیمت آن برای کشور ارزبری داشت و فاکتور هشت را به یک معضل در کشور تبدیل کرده بود.

فرهنگ‌سازی برای مصرف فاکتور هشت نوترکیب

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده است، گفت: حدود یک هزار میلیارد ریال و همچنین ۱۲ میلیون یورو به صورت ارزی بر روی ساخت و تولید محصولات این شرکت سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: این شرکت در حال حاضر دارای هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای clean room، ۵۸۳ مترمربع فضای آزمایشگاهی و ۴۰۰ مترمربع فضای تأسیسات است. همچنین ۲۰۰ نفر نیروی متخصص در سطح تحصیلات تکمیلی به طور مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

مقصودی با اشاره به آمار مصرف نوع نوترکیب فاکتور هشت در برخی کشورها گفت: این شرکت دانش‌بنیان با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو، فرهنگ‌سازی برای تغییر مسیر مصرف فاکتور هشت نوترکیب به جای فرآورده فاکتور هشت پلاسمایی در مراکز درمانی را از سال ۱۳۹۶ در کشور آغاز کرد.

وی تأکید کرد: همچنین فرآیند ساخت و تولید انبوه داروی فاکتور هشت توسط شرکت سامان داروی هشتم موجب کاهش قیمت داروهای فاکتور هشت وارداتی موجود در بازار ایران شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم، فاکتور هشت را یک محصول دارویی استراتژیک در کشور دانست و افزود: این شرکت به لطف خداوند توانست ۴۰ درصد نیاز بازار دارویی کشور را به فاکتور هشت نوترکیب در سال ۱۳۹۷  تأمین کند که از آن به عنوان یک اتفاق مهم در کشور می‌توان نام برد.

امکان صرفه‌جویی ارزی ۱۴۰۰ میلیون دلاری

مقصودی با تأکید بر اهمیت دانش فنی تولید فاکتور هشت نوترکیب و سرمایه‌گذاری کلان آستان قدس رضوی بر روی آن گفت: برای داشتن صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیون دلار تا دو سال آینده، عزم همگانی تمامی دست‌اندرکاران حوزه داروی کشور برای برطرف کردن معضلات موجود در شرکت سامان داروی هشتم ضروری است. البته چنین مشکلاتی در شرکت‌های مشابه این شرکت نیز وجود دارد که با دقت نظر خاص مسئولان حل خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه علی‌رغم دو سال بازارسازی شرکت سامان داروی هشتم در کشور، شرکت‌های واردکننده دارو محصولات مشابه محصولات تولیدی ما را با قیمت پایین‌تر در بهمن ماه ۱۳۹۷ به بازار وارد کردند و به محصول شرکت سامان دارو مجوز توزیع داده نشد. این امر نخستین مشکل شرکت سامان داروی هشتم و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم با بیان اینکه داروی فاکتور هشت دارویی گران‌قیمتی است، افزود: این شرکت با رویکرد و اهداف خاصی راه‌اندازی شده است، اما با این وجود فروش محصول آن به مدت چند ماه قطع شد که این امر شکایت بسیاری از بیماران مصرف‌کننده محصولات ما را به دنبال داشت، چراکه به آسانی نمی‌توان داروی مصرفی یک بیمار هموفیلی را به یک داروی خارجی وارداتی تغییر داد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در حالی که داروی فاکتور هشت مصرفی چهار ماه بیماران هموفیلی در انبارهای شرکت سامان داروی هشتم وجود داشت، اما با شکایات پزشکان و بیماران از کمبود این دارو در کشور روبه‌رو شدیم.

مقصودی گفت: تنها ۴۵ تا ۵۰ درصد هزینه‌های تولید سافاکتو AF مربوط به خرید مواد اولیه آن است که با ارز دولتی انجام می‌شود. سایر هزینه‌های شرکت با توجه به افزایش قیمت‌ها در کشور روندی صعودی داشته که بر روی قیمت نهایی محصول اثر گذاشته است.

وی از قیمت‌گذاری نامناسب فاکتور هشت در کشور در مقایسه با سایر کشورها و اثر دمپینگ شرکت‌های رقیب خارجی بر روی آن، بازپرداخت وام‌های ارزی شرکت‌ها به صندوق توسعه ملی به نرخ ارز آزاد با توجه به تغییرات نرخ ارزی کشور و طولانی‌شدن دوره وصول مطالبات شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم، به عنوان برخی مشکلات این شرکت و شرکت‌های داروسازی کشور نام برد و به برخی درخواست‌های این شرکت‌ها نیز در این نشست اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم بیان کرد: در حال حاضر این شرکت طبق درخواست سازمان غذا و داروی کشور، ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار ویال فاکتور هشت نوترکیب در سال را دارد. البته محدودیتی برای تولید بیشتر این محصول در این کارخانه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با برگزاری این نشست هم‌اندیشی و همکاری بتوانیم گام مشترکی در راستای ارتقای تولید ملی برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.