غلامرضا کحلکی گفت: تحولات اخیر منطقه ای به روشنی نشان داد که آمریکا دیگر ازساختار هژمونیک سابق برخوردار نیست و جمهوری اسلامی ایران توانسته به واسطه قدرت تاثیرگذاری بر تحولات منطقه‌ای وبین‌المللی بهتر از این به ظاهر هژمون ظهور کند و آمریکا وادار به ورود بازیگری نیابتی چون بریتانیا در تحولات منطقه شود.

تمرکز رسانه های بین المللی بر قدرت ایران در به چالش کشیدن هژمون آمریکا

غلامرضا کحلکی کارشناس امنیت بین الملل و مطالعات تروریسم و کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص چرایی سفر نخست وزیر امور خارجه عمان به ایران گفت: سفر یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان به تهران از چند زاویه قابل تحلیل وتجزیه است. سفر آقای بن علوی در این مقطع زمانی با توجه به نوع نگاه و مسیر انتخابی جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه اهمیتی دو چندان می یابد چرا که آشفتگی وتحولات بیشتر منطقه  نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از مهمترین بازیگران منطقه ای افزایش داده است؛ از این رو مراجعات بیشتر وزرای خارجه و سران دیگر کشورها به ایران امری طبیعی خواهد بود.

 وی دراین باره افزود: نگرانی بازیگران منطقه ای به عنوان اعضای خانواده منطقه غرب آسیا ازافزایش تنش ها و تحولات در منطقه منجر به افزایش سفر به ایران و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی شده است؛ قطعا آنها می دانند که آمریکا بازیگر منطقه ای نیست  از این رو با سفر به ایران نقطه نظرات و نگرانیهای خود را به سران جمهوری اسلامی یاران منتقل می کنند تا تحولات منطقه را از دید و نگاه جمهوری اسلامی ایران رصد نمایند.

کارشناس سیاست بین الملل اظهار داشت: سران کشورهای منطقه به این موضوع واقفند که افزایش آشوب و آشفتگی در منطقه نقش جمهوری اسلامی ایران را در حل مسائل  پر رنگ تر کرده است. جمهوری اسلامی ایران در جنگ نفت کش ها این موضوع را به روشنی به نمایش گذاشت که به موازات تحرکات خصمانه دشمنان انقلاب برنامه راهبردی دارد لذا قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی منجر به ایجاد تمایل در سران کشورهای منطقه وتمایل بیشتر برای نزدیکی به ایران شده است.

غلامرضا کحلکی گفت: جمهوری اسلامی  ایران با اتخاذ برنامه راهبردی ویژه ای کنترل تحولات را در منطقه در دست دارد. زمانی که نفت کش جمهوری اسلامی ایران توسط کشوری خارج از جغرافیای منطقه متوقف می شود؛ جمهوری اسلامی ایران با در دست گرفتن تنگه و اشراف کامل به منطقه دراین عرصه نیز وارد می شود و به دو نفت کش پاسخ می دهد تا به دشمنان خود نشان دهد که قدرت نظامی ایران تنها در عرصه موشکی یا هدف قرار دادن پهباد نیست؛ بلکه جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه های نظامی رشد و تحول چشمگیری داشته است از این رو قدرت رویارویی جمهوری اسلامی ایران همه جانبه و در همه حوزه ها به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد؛ بنابراین ایران به عنوان بازیگر مهمی در منطقه محل رجوع ومراجعه خواهد بود.

وی در پاسخ به اهداف سفر آقای بن علوی به ایران گفت: وزیر امور خارجه عمان نیز در سفر به ایران علاوه بر اینکه می تواند به دنبال میانجی گری بین ایران و آمریکا باشد به دنبال دستاوردهای دیگری است. آقای بن علوی در سفر به جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تبادل نظر وچک کردن راهبردهای عملیاتی و  رصد تحولات منطقه ای و آزادی ناوبری در تنگه هرمز که ایران نقش بسیار کلیدی در آن  دارد، به دنبال ایفای نقش خود در تحولات بین الملل است تا از فضای ایجاد شده به عنوان یک بازیگر در دنیایی با بی نهایت مدیریت امروز به عنوان یک بازیگر مطرح شود. این سفر علاوه بر مذاکره و رایزنی درباب تحولات منطقه ای از این جهت هم قابل تحلیل است که عمان به یک بازیگر تاثیر گذار منطقه ای نزدیک می شود تا با او تبادل نظر کند تا در تحولات بین المللی جایگاه شایسته ای را به نفع خود کسب کند.

وی درخصوص اهمیت تنگه هرمز برای کشورهای منطقه و جهان بیان داشت: تحولات اخیر منطقه و سفر نخست وزیر ژاپن تا سایر مقامات و سران کشورهای دیگر به ایران را می توان  از حیث اهمیت راهبردی تنگه هرمز مورد بررسی قرار داد.زمانی احساس می شد با تغییر مسیر لوله انتقال انرژی از تنگه هرمز نقش استراتژیک وراهبردی جمهوری  اسلامی ایران کاهش پیدا می کند در حالی که در جنگ نفت کش های جدید و تحولات اخیر منطقه ای ایران نشان داد که همچنان در کانون توجه است و نقش بسیار راهبردی و ژئوپلیتیکی در منطقه دارد.

کارشناس سیاست بین الملل از ساختار شکنی قدرت توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: از سوی دیگر تحولات اخیر منطقه ای به روشنی نشان داد که آمریکا دیگر ازساختار هژمونیک سابق برخوردار نیست و جمهوری اسلامی ایران توانسته به واسطه قدرت تاثیر گذاری بر تحولات منطقه ای وبین المللی بهتر از این به ظاهر هژمون ظهور کند و آمریکا وادار به حضور بازیگری نیابتی چون بریتانیا در تحولات منطقه شود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که ایستادن در خط رسانه ای و به عنوان یک قدرت بزرگ در خط رسانه های دنیا بودن بسیار مهم است. امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت در مهمترین رسانه های بین المللی مطرح است و رسانه ها از جمهوری اسلامی ایران به عنوان هژمونی یاد می کنند که آمریکا را به چالش کشیده است.

غلامرضا کحلکی استاد سیاست بین الملل خاطر نشان کرد: تحولات منطقه نشان می دهد که باید منتظر آمد و شدهای بیشتری از سوی سران سایر کشورها به ایران بود. منطقه آبستن تحولات بسیار زیادی است و کشورهای عضو این خانواده علاوه بر نگرانی و  امید به حل مسائل به دنبال اتخاذ روشی منطقی و دیپلماتیک هستند. قطعا مشکلات منطقه باید در منطقه حل شود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان حافظ  امنیت انرژی منطقه تامین نقش اساسی خود را به منصه ظهور برساند. حضور کشورهای اروپایی و آمریکایی در منطقه شرایط را برای افزایش بحران و تنش در منطقه افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.