خراسان شمالی- مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس از اتمام عملیات خواناسازی، اصلاح و بازسازی آب شستگی آثارمعماری داخل ارگ و مرمت قسمتی از برج باروی ارگ ضلع شرقی مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین خبر داد.

عملیات خواناسازی و مرمت قسمتی از برج باروی ارگ بلقیس اسفراین پایان یافت

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علیرضا نجفی اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های این پایگاه، فعالیت مرمتی و حفاظتی در آبشستگی بناهای داخل ارگ، برج باروی جبهه شرقی ارگ و شارستان(دروازه نیشابور) است.

نجفی افزود: در همین راستا پروژه «خواناسازی، اصلاح و بازسازی آب شستگی بناهای داخل ارگ و مرمت برج باروی ارگ ضلع شرقی مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین» با اعتباری بالغ بر ۹۲۰ میلیون ریال توسط پیمانکار درخرداد و تیرماه امسال صورت گرفت.

وی عنوان کرد: هدف از اجرای این پروژه، حفاظت و جلوگیری از تخریب عوامل جوی و مرمت اضطراری و تکمیلی در مجموعه است.

وی تصریح کرد: ازسال ۱۳۸۸ با تاسیس پایگاه در این مجموعه  به صورت مستمر در آن فعالیت های باستان شناختی، مرمتی و ساماندهی انجام می شود و این فعالیت ها باعث شده که این مجموعه به  یکی از بزرگترین پتانسیل گردشگری شهرستان و استان تبدیل شود.

شهر بلقیس یکی از شهرهای مهم دوره اسلامی و مشتمل بر بخش های ارگ، شارستان و ربض با وسعتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار  بوده که از لحاظ قدمت با دوره استقراری متوالی از صدر اسلام – تا اواخر صفویه است. ارگ شهر بلقیس که مهم ترین  و شاخص ترین اثر مجموعه است از آن می توان به عنوان یکی از بزرگترین سازه های خشتی در ایران پس از ارگ بم نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.