۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 665235

روستای بوژان یکی از دیدنی‌ترین روستاهای خوش آب‌وهوای خراسان رضوی است که در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته‌کوه بینالود قرار گرفته و در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور واقع شده است.

«بوژان» ماسوله رنگارنگ نیشابور

در مورد وجه تسمیه «بوژان» چند نظریه وجود دارد. برخی بوژان را رشد کرده می‌دانند، برخی این نام را برگرفته از نام گیاهی با برگ‌های ریز و ساقه‌های دراز می‌دانند که در این روستا به وفور یافت می‌شود؛ از طرفی بوژان، پسوند مناطقی به نام چشمه‌ساران یا مرغزاران است. خانه‌های این روستا به شکل پلکانی است.

در مسیر روستا، آبشاری پرقدرت و درخت‌های فراوان گیلاس، آلبالوهای ترش و آلوهای آبدار به چشم می‌خورد و به دلیل موقعیت مناسب بوژان در میان رشته‌کوه بینالود، دارای موقعیتی عالی برای شروع یک کوهنوردی هیجان‌انگیز است به خصوص که در جای جای آن چشمه‌هایی گوارا از دل زمین جوشیده‌اند و تقریباً در تمامی مسیرها آب آشامیدنی را در دسترس افراد قرار می‌دهند.

 امکان دسترسی به ارتفاعات قله شیرباد، کلمیش، دریاچه مرتفع چشمه سبز، خط الرأس پایور و... از این ناحیه فراهم است، بنابراین کوهنوردان زیادی از مسیر چشمه شکراب به قله شیرباد صعود می‌کنند.

بوژان معماری مشابه با چندین روستای پلکانی دیگر کشورمان دارد. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی با شیب زیاد ساخته شده، بافت آن بسیار متمرکز و تمامی خانه‌ها به نحوی با هم در ارتباط هستند. کوچه‌های روستا پیچ در پیچ و گشت و گذار در آن حال و هوای خاصی دارد.

رودخانه زیبایی که از آن صحبت شد، در ارتفاعات روستا آبشار بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد کرده و در پیرامون آبشار و سرتاسر مسیر رسیدن به آن، گل‌ها و درختان رنگارنگ و باغ‌های میوه و چندین آبشار کوچک را پشت سر خواهید گذاشت.

برای بازدید از آبشار، پس از حرکت از بوژان حدود دو ساعت پیاده‌روی پیش رو خواهید داشت. در مسیر امتداد رودخانه ۱۰ کیلومتری را پیش خواهید رفت و از کنار مسجد روستا، جنگل‌های سرسبز و باغ‌های گردو عبور می‌کنید. توجه داشته باشید مسیر دشوار است و با سراشیبی‌های تندی مواجه خواهید شد؛ بنابراین لوازم ضروری و تجهیزات ایمنی را به همراه داشته باشید.

مردم بوژان بیشتر اوقات  لباس‌های محلی می‌پوشند و اغلب مراسم باستانی و مذهبی روستا در امامزاده برگزار می‌شود. لباس مردان از پارچه‌های مرغوب در رنگ‌های تیره با دستار و شال کمر است. زنان بوژان با لباس‌های رنگارنگ به قالیبافی و فرش بافی می‌پردازند و با دستان خود هنرمندانه صنایع‌دستی تولید می‌کنند. غذاهای محلی  مخصوص بوژان که توصیه می‌شود در صورت سفر حتماً آن‌ها را امتحان کنید، بلغور شیر، کشک، کوکو قارچ، کله‌ جوش، حلوای محلی، فطیر مسکه، نان تافتون و انواع آش هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.