مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: اگر هر چه زودتر مشکل ساخت و ساز ساختمان انتقال خون حل نشود ، در سالهای آینده دچار بحران خواهیم شد.

استقبال مردم از نذرخون شگفت انگیز است/ساختمان انتقال خون تکمیل نشود بحران قطعی است/5هزار تخت بیمارستانی اضافه شده اما تجهیزات انتقال خون همان است که بود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است که در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می‌رود.

در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده است. به این انگیزه با حمید رضا اسلامی مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: آیا بانوان درانتقال خون محدودیت دارند... چرا اینگونه برداشت میشود که محدودیت دارند؟

اسلامی:دقیقا قضیه عکس این برداشت است. این یک بارو اجتماعی اشتباهی است که در بین بانوان ما جا افتاده است و دقیقا به همین دلیل هم هست که تعداد اهداء کنندگان خانم خیلی از اهداء کنندگان آقا کمتر است. همه خانمها فکر می کنند که دچار کم خونی هستند در حالیکه اینگونه نیست و من بارها در گفتگو های مختلف به این نکته اشاره کرده ام که پزشکانی که در سازمان انتقال خون حضور دارند دوره های مخصوصی دیده اند و می توانند کم خونی فرد را تشخیص بدهند و از دستگاه هایی استفاده می کنند که در لحظه توانایی تشخصی کم خونی را دارد . به این مورد اشاره کردم که خانمها بدانند همگی دچار کم خونی نیستند و می توانند برای اهداء خون اقدام کنند. البته در کنار این موارد خانمهایی هم هستند که تا کنون حدود ۶۰ مورد اهداء خون داشته و مشکلی هم برایشان ایجاد نشده است.

قدس آنلاین: پس با این حساب تعداد اهداء کنندگان خون خانم درصد خیلی پایینی دارد؟

اسلامی: بله. در حال حاضر بر اساس آمار نسبت اهداء کنندگان خون در خانمها نسبت به آقایان یک نسبت ۶ به ۹۶ است.

قدس آنلاین: طی ماه‌های گذشته چندین بار شاهد گزارشهای انتقال خون از وضعیت اضطراری ذخیره خونی بودیم الان وضع چطور است؟

اسلامی:با حمایت و همراهی رسانه ها و مراجعه مردم به پایگاه های اهداء خون ، الان در وضعیت بهتری قرار داریم . ولی هنوز در منطقه سبز قرار نگرفته ایم. معمولا در روزهای خیلی گرم و خیلی سرد سال دچار این مشکل می شویم. که من بارها گفته ام اگر ما الان توانسته ایم آمار اهداء خون را بالا ببریم قطعا به خاطر همت خبرنگارها و رسانه ها  بوده است.

البته نا گفته نماند که اهداء خون کم نیست ولی حجم مصرف بالا است . در حال حاضر حجم جراحی های قلب در خراسان رضوی خیلی بالا است که ما توانسته ایم با ارسال خون این زمان را خیلی کوتاه کنیم. معمولا برای هر عمل جراحی حدود ۱۰ کیسه خون آماده می شود.  طبق آمار ما حدود ۵ هزار تخت بیمارستانی طی دو سال گذشته اضافه شده است درحالی که تجهیزات انتقال خون به این اندازه افزایش نداشته است و همه اینها را با همان ظرفیت خون سابق تامین می کنیم به همین دلیل است که گاهی در این خصوص دچار مشکل می شویم. در زمان اضافه کردن این تعداد تخت بستری کسی از ما سئوال نکرد که آیا می توانیم ،  خون مورد نیاز این تعداد بیمار را پوشش بدهیم .

قدس آنلاین: زائران مشهد چه مقدار از خون تولیدی دراستان را مصرف میکنند؟ چه مقدار دراهدای خون نقش دارند و آیا اصلا کاری برای اهدای خون زائران شده است؟

اسلامی:به مورد خوبی اشاره کردید. اجازه بدهید همین جا از آستان قدس رضوی بابت حمایت ها و همکاری هایش در این خصوص تشکر کنم. ما مدتی پیش کانکسی داشتیم در باب الرضا که از نظر بهداشتی و پذیرایی از مهمانان وضعیت خوبی نداشت ولی  استان قدس رضوی یک زمین ۲۰۰ متری در حاشیه بازار آستانه در اختیار ما قرار داد که قرار شد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی پایگاه اهداء خون ثامن را در آنجا احداث کنیم .

قدس آنلاین: بجز پایگاه ثامن پایگاه دیگری هم در این خصوص وجود دارد؟

اسلامی:بله پایگاه دیگری به نام امید است که یکی از شلوغ ترین پایگاه های استان است و حجم مراجعین و زوار در آنجا بسیار بالا است. گاهی اینقدر تعداد مراجعه کننده ها زیاد است که مجبوریم از واحد سیار برای پذیرایی از اهدا کنندگان خون کمک بگیریم.

قدس آنلاین: برنامه ریزی شما برای مناسبتهای مذهبی تا چه اندازه کارایی داشته مثل نذر خون ؟

اسلامی:تا کنون کارایی این برنامه ها بسیار بالا بوده است. در این روزها ما شاهد صف های طولانی در پایگاه ها یی مانند پایگاه ثامن هستیم تا جایی که مجبور می شدیم به بخشی از این افراد برای روزهای بعد نوبت بدهیم این است که در ایام عاشورا و تاسوعا پرسنل ما آماده باش هستند تا بتوانیم از حضور مردم استفاده کنیم.

قدس آنلاین: ماجرای ساختمان انتقال خون به کجا رسید... چه زمانی تجهیزات کامل انتقال خون درمشهد مستقر خواهد شد؟

اسلامی:این ساختمان به دلیل مشکلات عدیده بودجه ای که دارد در این ۱۰ سال فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود من برای سالهای آینده جدا اعلام خطر می کنم به خاطر اینکه ما با بیمارانی سر و کار نداریم  که کمر درد و پا درد داشته باشند . بیماران نیازمند به خون  با مرگ دسته و پنجه نرم می کنند پس باید به موقع به داد آنها رسید. من از اینجا از مسئولین می خواهم که خودشان را برای همکاری با سازمان خون مکلف کنند تا بتوانیم از همکاری آنها برای  تکمیل احداث این ساختمان استفاده کنیم. پیش از این قرار بود دانشگاه علوم پزشکی نسبت به ساخت سازمان انتقال خون مباردت کند که متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم بابت این قضیه با دانشگاه علوم پزشکی به نتیجه برسیم. نا گفته نماند که در حال حاضر رایزنی هایی شده تا بتوانیم هر چه زودتر این مشکل را حل کنیم چون اگر به سرعت این ساختمان تکمیل نشود قطعا در سالهای آینده دچار بحران خواهیم شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.