۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 665299

یادداشت

واقعی‌سازی نرخ ارز با اجرای مطلوب بازار متشکل ارزی

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه

تشــکیل بازار متشــکل ارزی با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو اســت. هر چند به لحاظ تئوری تشــکیل چنین بازاری مزیت‌های قابل توجهی دارد، اما عدم شفاف‌سازی ســازوکارهای تعیین قیمت در بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی همچنان تشکیل و عملکرد آن را مبهم نگه داشته است.

قدس آنلاین:  بی‌تردید یکی از ساز و کارهایی که می‌تواند موجب رونق در بازار متشکل ارزی شود، بهره‌مندی از مکانیزم حراج است. در این شکل با ایجاد سامانه‌ای، عرضه‌کنندگان با ارائه قیمتهای پیشنهادی خود و تقاضاکنندگان با بررسی و خرید، بهترین قیمتها را به شکل معامله و مبادله در بازار انتخاب می‌کنند.

 تاکنون در بازار اسکناس شاهد راه‌اندازی و ترویج این شکل تعیین قیمت نبوده‌ایم. صرافی‌ها که عمده‌ترین معامله‌گران ارز به شمار می‌روند در یک شبکه غیرشفاف به صورت غیررقابتی و به طور نسبی خود تعیین‌کننده نرخ ارز هستند.

 بازار متشکل میتواند از طریق راه‌اندازی ســازوکار حراج، نرخ گذاری را به سمت رقابتی شدن هدایت کند و حرکت در این مسیر در تعیین نرخ اسکناس کمک‌کننده است.

 گرچه حجم کوچکی از معاملات ارز به شــکل اســکناس انجام می‌شود و عمده معاملات ارزی حواله است، اما قیمت اسکناس در شکل‌گیری انتظار تورمی مؤثر اســت.

با توجه به آنکه نرخ‌های اعلامی از ســوی صرافی‌ها حاشیه‌ای است و بر اذهان فعالان اقتصادی تأثیر جدی به جای می‌گذارد، راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌تواند نرخ اسکناس را مدیریت کرده و رقابت و شفافیت را به این عرصه بازگرداند؛ گرچه دستیابی به این مهم به نوع اجرای آن بستگی دارد.

 طراحی‌های روی کاغذ با انجام آن بسیار متفاوت است، چرا که راه‌اندازی صحیح بازار متشکل ارزی شفافیت و رقابت را در بازار ارز بیشتر می‌کند؛ طراحی مکانیزم‌های اجرایی قوی، شفاف و مطلوب در موفقیت این بازار بسیار تأثیرگذار است، چرا که دیده شده ایده‌های خوب، بد اجرا می‌شود، درنتیجه خالی از نتایج مطلوب می شود.‌

 به نظر می‌رسد آنچه تاکنون موجب تأخیر در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی توسط بانک مرکزی شده، اطمینان‌یابی مدیران بانک مرکزی از عملکرد صحیح و عملیاتی شدن مناسب آن است.

انتظار می‌رود با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی شاهد کاهش نرخ ارز و افزایش ثبات در این حوزه باشیم. کاهش انحصارگرایی در تعیین نرخ ارز و رقابتی شدن بازار منجر به کاهش نوسان‌های ارز و جلوگیری از افزایش قیمت‌های غیرمعمول است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.