از 6 فروردین 1394 و آغاز حملات عجیب و غریب عربستان به یمن حدود چهار ســال و 6 ماه می‌گذرد. حمایت از عبدربه منصور هادی و بازگرداندن او به قدرت نخســتین هدفی بود که سعودی‌ها از جنگ اعلام و تأکید کردند که حملات‌شان به درخواست هادی بوده است.

 مهدی زارع / سرویس بین الملل/

از 6 فروردین 1394 و آغاز حملات عجیب و غریب عربستان به یمن حدود چهار ســال و 6 ماه می‌گذرد. حمایت از عبدربه منصور هادی و بازگرداندن او به قدرت نخســتین هدفی بود که سعودی‌ها از جنگ اعلام و تأکید کردند که حملات‌شان به درخواست هادی بوده است.

اما حاال با گذشت بیش از چهار سال، دیگر حرفی از آن هدف ابتدایی به گوش نمیرسد. با گذشت زمان سؤالی که هرروز پررنگ‌تر میشود، این است که سرانجام در جنگ یمن چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر قائل به این باشیم که عربستان تمام کننده جنگ است، باید بگوییم، سعودی‌ها چند گزینه در مقابل دارند؛ نخســتین، محتمل‌ترین و البته سخت‌ترین انتخاب سعودیها اعلام پایان مناقشه است.

 حال که امارات گزینه خروج از یمن را انتخاب کرده اســت، ســعودی‌ها به احتمال زیاد با صدور بیانیه‌ای اعلام خواهند کرد به اهدافشان در یمن رسیده‌اند و از این پس سرنوشت یمن را مردم یمن رقم خواهند زد.

 پس از آن عربستان وارد مرحله حمایت از نیروهای موافق در یمن خواهد شد. دومین انتخاب پیش روی عربستان، ترور رهبران حوثی و ناکارآمد کردن این گروه اســت، سیاستی که هم‌اکنون در یمن دنبال میکند و نمونه آن را در ترور صالح الصماد، رئیس پیشین شورای سیاسی یمن با کمک دستگاه‌های اطلاعاتی غربی دیدیم. اما با گذشت زمان، حوثی‌ها و ارتش یمن آبدیده‌تر و باتجربه‌تر شده‌اند.

 گزینه سوم سعودی‌ها تقسیم دوباره یمن است. هرچند یمن در حال حاضر عملاً تقسیم شده است، اما عربستان ممکن است با رسمیت بخشیدن به آن و برگرداندن هادی به عدن، این اتفــاق را یکی از اهداف خود اعلام کند. با وجود این از میزان خطر انصارالله و ارتش یمن که اکنون به توانمندی‌های مهمی رسیده است، نسبت به سعودی‌ها کاسته نخواهد شد؛ بنابراین بعید است عربستان بخواهد برای عملی کردن این گزینه تلاشــی به خرج دهد.

چهارمین و آخریــن انتخاب، حمایت از نیروهای موافق برای رسیدن به قدرت و تشکیل دولتی متمایل به عربستان است. اما این، حالا حالاها امکان‌پذیر نیست؛ چرا که از بین احزاب و بهتر است بگوییم قبایل یمنی، تنها گزینه قابل اعتنا برای همراهی عربستان، قبیله حاشید و حزب الاصالح است.

اخوانیهای یمن هم یکی از شاخههای همین حزب هستند. علاوه بر حزب الاصالح، عربستان میتواند روی جریان اصلی القاعده، به رهبری محمد امیر الابلغی، هم حساب کند، این گروه تنها استان البیضاء یمن را در اختیار دارند.

 اما باید گفت سعودی‌ها نخواهند توانست با استفاده از این گروه‌ها به قدرت برسند. پشت کردن به اخوان‌المسلمین در مصر و فلسطین و قطر، سکوت در هنگام محاکمه مرسی و حتی مرگ او و آنچه این روزها در دادگاه‌های عربستان با محاکمه سران اخوان و مبلغان این گروه در حال انجام است را باید اصلی‌ترین عوامل در این زمینه دانست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.