بندرعباس- با افزایش بی سابقه قیمت گوشت قرمز از ابتدای سال جاری بیشتر خانواده ها گوشت سفید مرغ را جایگزین آن کردند اما متاسفانه با نوسانات شدید و هم چنین بر هم خوردن میزان عرضه و تقاضا مدتی است که خانواده های هرمزگانی با تهیه این کالای اساسی مشکل دارند.

تولیدکنندگان چشم انتظار توزیع نهاده ها

قدس آنلاین-گروه استان ها: کمبود گوشت مرغ طی روز های گذشته در شهر بندرعباس موجب حیرت بسیاری از شهروندان شد به گونه ای که تعطیلی برخی از فروشگاه های عرضه مرغ بر نگرانی شهروندان افزوده است.

 قیمت مرغ که از کیلویی ۸ هزار تومان در سال گذشته به مبلغ ۱۶ هزار تومان طی ماه های گذشته افزایش داشت برای مقطع کوتاهی به ۱۱ هزار تومان هم سقوط کرد اما متاسفانه چند روزی است که مرغ در بندرعباس نایاب شده است و قیمت آن نیز نامتعارف است.

ریشه مشکلات

در همین راستا فروشگاه های عرضه مرغ اختلاف تولیدکنندگان با قیمت گذاری دولتی را سر منشاء مناقشه دانسته و عنوان می کننند: تولید کنندگان مرغ از آن جا که حاضر نیستند بر اساس نرخ تعیین شده دولتی مرغ خود را عرضه کنند لذا از فروش مرغ به دفعات مکرر خودداری کرده و متاسفانه همین اقدام موجب بر هم خوردن عرضه و تقاضا شده است.

علی امینی یکی از فروشندگان مرغ در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: پیش از این قیمت یک کیلو مرغ افزون بر ۱۵ هزار تومان بود اما با کاهش قیمت مرغ و تعیین نرخ مصوب توسط اتحادیه به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ لذا بسیاری از تولید کنندگان که باید زیر این قیمت تولیدات خود را به کشتارگاه تحویل بدهند لذا از این کار سرباز زده و مخالفت می کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون مرغداران هرمزگانی بار ها دست به اعتصاب زده و بازار را دچار اختلال کردند ابراز می کند: اتحادیه برای اینکه بتواند این مشکل را حل کند پنج‌شنبه هفته گذشته قیمت مرغ را ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان اعلام کرد اما در حال حاضر به همین قیمت هم مرغی برای عرضه یا فروش پیدا نمی شود.

وی ابرز می کند: تولیدکنندگان ادعا می کنند که نرخ مصوب رفه اقتصادی ندارد و دولتی ها هم زیر بار افزایش قیمت بیش از این نمی روند.

افزایش قیمت نهاده ها

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان هرمزگان در توضیح علت کمبود مرغ و هم چنین افزایش قیمت آن می گوید: در طی یک ماه گذشته قیمت جوجه افزایش داشته است و از طرفی قیمت سایر نهاده ها از ذرت و سویا نیز بالا رفته است لذا همین دو فاکتور بر روی گرانی مرغ تاثیر می گذارد.

سید مرتضی موسوی با اشاره به جوجه ریزی واحد های تولید کننده در ۴۰ روز گذشته ابراز می کند: از آن جایی که مرغداران در هنگام جوجه ریزی بنا بر پشتوانه و تامین نهاده ها نسبت به افزایش تولید اقدام می کنند اما متاسفانه توزیع نهاده ها از جمله دان مرغ نیز در طی ماه گذشته با مشکل و کمبود روبرو بوده است.

وی ابراز  می کند: همین عوامل موجب شد تا در طی یک ماه گذشته بسیاری از واحد های تولید کننده نسبت به جوجه ریزی کمتری اقدام کرده و لذا در حال حاضر با کمبود گوشت سفید و عرضه کمتری از طرف ان ها روبرو هستیم.

موسوی با بیان اینکه البته گرمای هوا را هم بابد به دلایل مذکور اضافه کرد می افزاید: برخی از واحد ها به دلایل مطروحه تولید کمتری در ماه گذشته داشتند و لذا در حال حاضر به دلیل کمبود عرضه جو بازار کمی متشنج و با کمبود مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نهاده ها و یا کمبود آن ها در بازار تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت مرغ و یا تولید دارد می افزاید: در ماه گذشته افزون بر پنج کشتی محموله نهاده برای طیور وارد بنادر شده اما هنوز تخلیه نشده است و لذا همین موضوع تاثیر مستقیمی بر روی بازار می گذارد و لذا نمی توان تمامی قصور را متوجه تولید کننده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.