«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز در توئیتی مدعی شد که ایران هرگز در جنگی پیروز نبوده و در مقابل در هیچ مذاکره ای شکست نخورده است.

آیا ایرانیان در هیچ جنگی پیروز نبوده‌اند؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ ترامپ در توئیتر نوشت: فقط به یاد داشته باشید، ایرانی‌ها هرگز یک جنگ را نبرده‌اند اما هرگز مذاکره‌ای را از دست نداده‌اند.

این در حالی است که ترامپ طی هفته های اخیر علی رغم آنکه جسته و گریخته ایران را به جنگ تهدید می‌کند، اما همواره تأکید کرده است که خواهان مذاکره با ایران بوده و حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایران گفت وگو کند.

جدای از اینکه آیا ترامپ در اظهارات خود صادق است یا خیر، تویئت اخیر او به نوعی با اظهارات گذشته‌اش تناقض دارد زیرا اگر ایران توانایی پیروزی در هیچ جنگی را نداشته، چرا ترامپ جرأت عملی کردن تهدیدهای خود در مورد جنگ علیه ایران را ندارد و مدام خواهان مذکره‌ای است که ایران تا فراهم نشدن شرایط مورد نظر خود تمایلی به آن ندارد؟

این در حالی است که با نگاهی گذرا به تاریخ کهن ایران می توان فهمید که ایران در کدام یک از جنگ ها پیروز و موفق به فتوحات بزرگ شده است؛ آن هم زمانی که کشوری به نام آمریکا اساساً وجود نداشت. توئیت اخیر ترامپ نشان می‌دهد که او تاریخ نخوانده و نمی‌داند از چه سخن می‌گوید.

ترامپ تاریخ نخوانده است، چراکه نمی‌داند 480 سال قبل از میلاد ارتش ایران چگونه در جنگ ترموبیل، 7000 نیروی زبده یونانی به رهبری شاه لئونیداس را از میانه راه خود برداشت و یونان را فتح کرد.

ترامپ تاریخ نخوانده است چراکه نمی‌داند، گرچه بیشتر جنگ‌های صورت گرفته میان ایران و دیگر کشورها با انگیزه دستیابی به ثروت نبوده و به غارت و چپاول نپرداخته‌اند و این جنگ‌ها یا جنبه دفاعی داشته است یا جنبه قدرت‌طلبی، چگونه شاهان دوره باستان از جمله کوروش کبیر توانسته‌اند کشورهای بسیاری را زیر فرمان خود بگیرند؛ آن هم به گونه‌ای که بسیاری از پیروزی‌هایشان بدون خشونت و دست یازیدن به منابع مالی دیگر کشورها بوده و حتی بیانیه حقوق بشر را مربوط به فرمان کورش دانسته‌اند، فرمانی که پس از شکست دادن نبونئید و تصرف کشور بابل نوشته شده‌است. فرمان کوروش از آنچنان اهمیتی برخوردار است که سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد و بدلی از این منشور نیز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

ترامپ تاریخ نخوانده است، چراکه نمی‌داند در دوران پیش از اسلام، ساسانیان به عنوان رقیب قدرتمند دولت روم، در جنگ‌های متعددی که با رومی‌ها داشتند چندبار پیروز شده اند و با تصرف سرزمین‌های پهناور بر قلمرو خویش افزودند، به طوری که قلمرو ساسانیان در دوره حکومت خسروپرویز به قلمرو هخامنشیان در زمان اوج این حکومت نزدیک شده بود.

ترامپ تاریخ نخوانده است چراکه نمی‌داند از دوره صفوی مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران معرفی و باعث اتحاد و استقلال ایران شد و هویت ملی آن را در برابر تهاجمات و ضربات مهلک امپراتوری عثمانی حفظ کرد و ایران توانست بار دیگر به عنوان قدرت بزرگ سیاسی و مذهبی قدعلم کند. نادرشاه افشار، افغان‌ها را شکست داد و ضمن تسلط بر تمام خاک ایران، سلسله افشاریان را تأسیس کرد و لشکرکشی‌هایی به هندوستان داشت.

ترامپ تاریخ نخوانده است، چراکه نمی‌داند ایران، علی رغم آنکه تمام دنیا در هشت سال جنگ نابرابر با حمایت همه جانبه از دیکتاتور معدوم عراق در صدد تسلیم کردن ایران بود، چگونه رژیم بعث را به شکست کشاند و مجبور به پذیرش قطعنامه آتش بس کرد. جنگ عراق علیه ایران آنقدر ناجوانمردانه بود که در این جنگ ارتش عراق به طور گسترده از جنگ‌افزارهای شیمیایی علیه کردهای عراقی و مردم و نظامیان ایران استفاده کرد.

این سخنان رئیس جمهور آمریکا نه فقط نشان از آن دارد که او تاریخ نخوانده بلکه تأکید می‌کند که او حتی در عصر خویش هم نزیسته است چراکه نمی‌داند عکس آنچه می‌گوید، این آمریکا بوده که در جنگ خود علیه ویتنام به شکل خفت باری شکست خورده است و به اذعان خود او تمام جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه از افغانستان و عراق گرفته تا سوریه و جنگ‌های نیابتی دیگر ، نتیجه‌ای برای این کشور نداشته و تنها هزینه‌های گزاف را بر آن تحمیل کرده است.

آری نگاهی گذار به تاریخ نشان می‌دهد که چه کسی در جنگ‌ها پیروز بوده و چه کسی علی رغم هزینه‌های گزاف جنگ را باخته و با سرافکندگی میدان را ترک کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    1 0
    عالی بود . خیلی استفاده کردیم .
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    1 0
    دستتون درد نکنه ، باید پوز این ترامپ احمق ورشکته هنرپیشه رو به خاک مالید.