در طبیعت خراسان رضوی باران جان آفرین خیلی زود جایش را به شعله های سوزان داد؛ شعله هایی که علاوه بر طبیعت دل هزاران طبیعت دوست را نیز سوزاند.

آتش سهل‌انگاری در دامن طبیعت خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ؛ خوشی روزهای پر باران انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری خیلی زود به پایان رسید تا مردم خراسان رضوی با شنیدن چند خبر که نشان از سهل انگاری در حفظ و نگهداری طبیعت است، دوستداران طبیعت را نگران و دل مردم استان را به درد آورد.

در یکی از موارد آتش سوزی در مراتع استان در تیر ماه گذشته هفت هکتار از مراتع سوخت تا دل طبیعت درد ناشی از این سهل انگاری را با مردم استان تقسیم کند؛ در پی این آتش سوزی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در سی ام تیرماه ۹۸، این آتش سوزی را تأیید و اظهار می‌کند: در پی دریافت گزارش وقوع آتش سوزی در منطقه هزار مسجد واقع در کلات دیشب با حضور به موقع مأموران محیط زیست، منابع طبیعی و افراد محلی آتش سوزی در ساعات ابتدایی مهار شد.

شعبانی می افزاید: همزمان مورد دیگری از وقوع آتش سوزی در منطقه شکار ممنوع کلیلاق را شاهد بودیم که این مورد نیز در همان دقایق نخستین اطفا شد.

وی توضیح می‌دهد: در این مورد نیز یک هکتار از مراتع طبیعی در آتش سوخت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان می‌افزاید: با توجه به فرا رسیدن فصل گرم و خشک شدن پوشش گیاهی مناطق تفرجگاهی و حاشیه محورهای مواصلاتی وقوع آتش سوزی افزایش یافته است.

شعبانی می‌گوید: طبیعت گردان از افروختن آتش بی مورد در عرصه‌های طبیعی خودداری و درصورت برپایی آتش، قبل از ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنند.

احتمال قطع ۸۰۰ درخت مثمر در روستای کامه علیای تربت حیدریه

طی انتشار این خبر که بسیاری از طبیعت دوستان استان را نگران کرد یکی از شبکه های اطلاع رسانی استان در آخرین روز تیرماه ۹۸ نوشت؛  اجرای مسیر خط لوله انتقال گاز (سی اینچ) دیزباد نیشابور به تربت حیدریه از وسط باغ‌های روستای کامه علیای بخش مرکزی تربت حیدریه علاوه بر سخت‌تر کردن شرایط زندگی برای این مردم با توجه به تخریب حدود ۸۰۰ درخت مثمر یعنی یک سوم باغ‌های روستا، تهدیدی برای حوزه گردشگری این منطقه نیز به شمار می‌رود.

حجت الاسلام محمد قربانی دهیار روستای کامه علیا هم در همین رابطه بیان می‌کند: بر اساس مطالعات انجام شده و نقشه‌های سال ۹۲، قرار است خط لوله انتقال گاز از میان بهترین باغ‌ها و اراضی کشاورزی روستای کامه علیا عبور کند و خطر قطع شدن حدود ۸۰۰ درخت وجود دارد.

وی می‌افزاید: به گفته مسئولان، این خط مربوط به گاز فشار قوی بوده و برای پوشش ایستگاه‌های بین راهی در نظر گرفته شده و اهالی این منطقه در این شرایط باز هم از نعمت گاز بهره‌مند نخواهند شد.

داوود نور محمدی  رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه در این خصوص به یکی از روزنامه های استان می گوید : ما به هیچ عنوان موافق قطع درخت در هر جایی و به هر دلیلی نیستیم و تا همین لحظه هیچ اطلاعی از این موضوع در بحث از بین رفتن درختان در روستای کامه علیا ندارم.

داوود نورمحمدی ادامه می دهد: اگر قطع درختان خارج از محدوده و در زمین های کشاورزی باشد، جهاد کشاورزی باید آن را بررسی و در لحظه دادن مجوز به مجری پروژه به این نکته توجه کرده باشد اما سازمان محیط زیست به عنوان اداره ناظر بر اساس قانون می تواند ورود کند.

وی می افزاید: با قطع کردن هرگونه درختی مخالف هستیم اما اگر بحث پروژه های ملی باشد به شرط کسب مجوز از کلیه کمیسیون های مربوط و رضایت مالکان باید درختان روت بال (جا به جا) یا در محلی دیگر جایگزین شده باشند.

رییس محیط زیست تربت حیدریه بیان می کند: ما حافظ محیط زیست و مخالف قطع شدن هرگونه درخت هستیم، اما در برخی موارد قوانینی پیش بینی شده و شاید در این پروژه ملی جهاد کشاورزی با نماینده مالکان به توافق رسیده باشد

قطع  و آتش زدن درختان ۴۰ ساله در تربت جام

در اتفاقی دیگر خبر قطع ۷۵ اصله درخت ۴۰ ساله سبز در پارک جنگلی تربت‌جام و آتش زدن ۵۰ درخت قطع شده این پارک، آنچه درختان ۴۰ ساله پارک چنگلی تربت جام برای مردم منطقه باقی ماند علاوه بر داغ از دست دادن فضای سبز مناسب تلی از درختان بریده شده بود.

علیرضا صحرایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در همین رابطه به یکی از خبرگزاری های رسمی می گوید: پیمانکار نگهداری از این بوستان جنگلی در انجام وظایف خود قصور داشته و عدم اجرای تعهدات وی موجب شده چند اصله درخت این بوستان خشک شوند که بنا بود با قطع این درختان ۱۰۰ تن چوب خشک آماده سازی و دوباره عملیات درختکاری انجام شود.

درخت سوخته به طبیعت باز می‌گردد؟

هر چند در پی انتشار این چند نمونه خبری که دل طبیعت خراسان رضوی را به درد آورد، آن‌گونه که باید و شاید عکس‌العملی از مدیران سطح اول استان دیده نشد و جز خبر پیگیری قضائی ماجرای تربت جام خبری مبنی بر اقدام مناسب برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی به گوش نرسید اما آنچه دوست‌دارن طبیعت را همچنان نگران باقی نگاه داشته است این سوال است که آیا آب رفته به جوی باز خواهد گشت؟ و آیا می‌توان درختان و طبیعت سوخته شده در آتش سهل انگاری مسئولان را جایگزین کرد؟

اما سوال دیگر این است که آیا در حفظ و نگهداری طبیعت فقط مسئولان، مسئولیت دارند یا طبیعت دوستان و مردم نیز باید سهم خودشان در نگهداری از طبیعت را ادا کنند؟

تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر، نقش مردم در حفظ و نگهداری محیط زیست به ویژه پوشش های گیاهی را بسیار با اهمیت دانسته و اظهار می کند: صاحبان اصلی این کشور و محیط زیست مردم هستند و ما به عنوان خادمان مردم در سازمان حفاظت از محیط زیست تمام تلاش مان بر خدمت هرچه بیشتر به این مردم است اما باید پذیرفت که این سرزمین زیبا بسیار پهناور تر از امکانات ما در سازمان است و اگر مردم پای کار نیایند در واقع بازوی اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست کار نخواهد کرد.

ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، خطاب به گردشگران و طبیعت دوستان می‌گوید: در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کرده و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی منطقه از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست اطلاع دهند.

وی تاکید می‌کند: راه اندازی گشت‌های سیار در مناطق بحرانی و رصد مستمر عرصه‌ها در این زمینه ضروری است که در این راستا نشست‌های توجیهی با کشاورزان و دامداران حاشیه مناطق تحت مدیریت به منظور افزایش اطلاعات آنان برگزار می‌شود.

موسی غلام زاده سراب رئیس  اداره محیط زیست شهرستان سرخس که آتش در روزهای پایانی تیر ماه سال جاری حدود ۱۵۰ هکتار از منطقه تحت پوشش ماموریت وی را طعمه شعله های سوزانش کرد به خبرنگار مهر می گوید: امسال با توجه به بارندگی های خوب و پوشش گیاهی فراوانی که بر اثر این بارندگی ها سطح منطقه را پوشانده با توجه به گرمای شدید هوا باعث می شود شرایط محیطی برای آتش سوزی فراهم  شود که در این شرایط کوچکترین سهل انگاری و خطای انسانی فاجعه به بار خواهد آورد.

وی عامل اصلی آتش سوزی ماه گذشته را عامل و خطای انسانی عنوان و بیان می کند: رها کردن بطری های آب و شیشه های نوشابه یا هر نوع وسیله ای که باعث ایجاد تمرکز نور در یک نقطه شود عامل ایجاد اتش سوزی خواهد شد.

غلام زاده می افزاید: در آتش سوزی ماه گذشته متاسفانه ۱۵۰ هکتار از پوشش گیاهی منطقه تحت تاثیر آتش سوزی قرار گرفته و گونه های ارزشمند گیاهی که رشد دوباره آنها سال ها به طول می انجامد در آتش سوخت و از بین رفت.

وی مردم محلی به ویژه شوراهای اسلامی روستا ها را مدیران بحران منطقه دانسته و اظهار می کند: در همین حادثه اخیر آتش سوزی این مردم بودند که خبر حادثه را اطلاع داده و به یاری مسئولان شتافتند.

رئیس  محیط زیست شهرستان سرخس با تاکید بر نقش آموزش به مردم می گوید: اگر آموزش های مردمی فراگیر شده و مردم نقش خودشان را در پیشگیری از آتش سوزی و یا شکل و نوع عملکرد در هنگام آتش سوزی بدانند می توان در همان لحظه های اول حادثه از گسترش و خسارت بیشتر پیشگیری کرد.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.