نماگر بازار سهام تهران امروز هم برای پنجمین روز متوالی در کانال ۲۵۲ هزار واحدی نوسان کرد.

سبز کم‌رمق شاخص بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز برای پنجمین روز متوالی به جولان در کانال ۲۵۲ هزار واحدی ادامه داد و با رشد ۴۱۰ واحدی (۰.۲ درصد) در سطح ۲۵۲ هزار و ۸۹۸ واحد قرار گرفت. در معاملات روز جاری گروه‌های کوچکتر بازار از تقاضا قدرتمندتری برخوردار بودند. شرایطی که سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، ۰.۹ درصد رشد کند. این روزها فشار عرضه در بزرگان کالایی همچنان مانع اصلی عبور نماگر سهام از این سطح ارزیابی می‌َشود.

در این میان فقدان انگیزه قوی برای سرمایه‌گذاران حقیقی هم عاملی است که منجر به برقراری تعادل در این قلمرو بورسی شده است. حتی موج صعودی قیمت در بازار جهانی که شامگاه گذشته درست یک روز پیش از نشست بانک مرکزی آمریکا و با نظر به کاهش نرخ بهره دلار رقم خورد هم نتوانست تقاضا در سهم‌های وابسته‌ گروه فلزات و معدنی‌ها هم تحریک کند.

در این شرایط امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، ارتباطات سیار، لابراتورسازی دکتر عبیدی پتروشیمی پردیس بیشترین نقش در صعود شاخص کل بورس تهران را عهده‌دار بودند. در این شرایط اما سهام شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد مبارکه اصفهان مانع از صعود بیشتر این نماگر شدند.

همچنین در این روز مثبت بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، خوراک دام پارس، گروه صنعتی ملی و فرآورده‌های نسوز پارس رسید و در مقابل شرکت‌های قند ثابت خراسان، تایدواتر خاورمیانه، فنرسازی خاور و سرمایه‌گذاری ملی ایران با بی‌اقبالی شاهد افت حداکثری قیمت سهام خود بودند.

سیمانی‌ها امروز شاهد اقبال مناسبی از سوی معامله‌گران بودند. افت بیش از ۱۲ درصدی شاخص این صنعت در یک‌ماه اخیر و اصلاح قیمت معنادار در برخی نمادهای این گروه یکی از اصلی‌ترین دلایل چنین اقبالی به شمار می‌آمد. یکی از نکات با اهمیت در خصوص سهام شرکت‌های سیمانی، افزایش بهای تمام شده در گزارش‌های سه ماهه آنها و عدم سودسازی مناسب در گزارش‌های فصلی به نسبت رشد ارزش فروش ماهانه این شرکت‌هاست. در چنین فضایی اقبال از نمادهای سیمانی بدون انتظار برای رشد هرچه بیشتر قیمت‌ها و انعکاس آن در صورت‌های مالی و گزارش‌های ماهانه، نمی‌تواند دلیل مستحکمی داشته باشد و سودسازی این شرکت‌ها نمی‌تواند توجیه کننده قیمت‌های فعلی باشد.

فرابورس ایران نیز امروز شاهد رشد ۴۰ واحد نماگر اصلی خود بود. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان بیشترین نقش در صعود آیفکس را داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.