کرمان-مسئولان و دولتمردان در حالی از پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس و شیرین سازی آن برای رفع عطش مردم شهرهای شرقی کرمان سخن به میان می‌آورند که افزون بر ۱۰ سال پروژه آب‌رسانی از سد نساء بهشهرها و اراضی پائین‌دست با حرکتی کند پیش می‌رود و اتمام این پروژه می‌تواند مشکل آبی این شهرها را رفع کند.

آب در کوزه و «بم» تشنه لبان می چرخد

قدس آنلاین-گروه استان ها: سد نسا در ۸۰کیلومتری شهر بم قرارگرفته و عملیات اجرایی احداث آن سال ۱۳۹۰ آغاز شد و بنا بر گفته کارشناسان وضعیت آب در شهرهای شرقی استان کرمان که به‌طورمعمول با قطعی، کیفیت پائین و یا شوری همراه است با پایان رسیدن پروژه انتقال آب از این سد می‌تواند حل شود.

بنا بر گفته کارشناسان در قرارداد این پروژه مدت پیمان آن ۵۴ ماه در نظر گرفته‌شده بود یعنی برابر با چهار سال و شش ماه، اما اتفاقی که افتاد، صفر بودن اعتبار این پروژه در دو سال اول و از طرفی افزایش قیمت نهاده‌های ساخت‌وساز موجب شد تا پروژه‌ای که قرارداد اولیه‌اش فقط ۱۲۳میلیارد تومان بود حال با ۳۰۰ میلیارد هم جمع نشود.

تأمین آب شرب موردنیاز شهرهای بم، بروات، فهرج، ریگان، نرماشیر و ۱۴۲ روستای تابعه به میزان ۳۹ میلیون مترمکعب در سال و هم‌چنین تأمین آب موردنیاز صنعت در ناحیه صنعتی ارگ جدید بم به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب در سال ازجمله اهداف پروژه انتقال آب از این سد است که هم چنان بلاتکلیف مانده است.

کسری ۲۰۰ میلیارد تومانی

فرماندار بم بابیان اینکه با تزریق تنها ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توان پروژه انتقال آب از این سد را به اتمام رساند و مشکل آب شرب مردم این شهر را حل کرد می‌افزاید:  این پروژه که در قالب دو مرحله در دست اجراست در فاز نخست به بم و بروات و در فاز دوم منطقه شرق استان را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمان اظهار می‌کند: این سد ازجمله پروژه‌هایی بود که اعتباری برای ایجاد شبکه آب‌رسانی و اتمام آن در نظر گرفته شد اما متأسفانه محقق نشد.

کمبود اعتبار

مجری پروژه انتقال آب از سد نسا به بم و بروات دلیل کندی این پروژه را صرفاً نبود اعتبارات عنوان کرد.

محسن امیری با اشاره به اینکه  این پروژه که قراردادش سال ۹۰ منعقدشده در سال‌های ۹۱ و ۹۲، اعتبارش صفر بوده و از سال ۹۳ هم اعتبار شروع‌شده‌اش به‌صورت قطره‌چکانی بوده است و لذا  مشکل عمده این پروژه وضعیت اعتباری آن است. او نیز بابیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه تابه‌حال ۴۵درصد رسیده است اعلام می‌کند: برای تکمیل این پروژه حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

امیری ادامه می‌دهد: اکثریت پروژه‌های کشور به دلیل نوسانات قیمتی تعطیل‌شده  زیرا که قیمت ورق در فولاد مبارکه و دیگر تولیدکنندگان بخش آهن‌آلات چند برابر شده که برای لوله‌گذاری این پروژه به آن احتیاج داریم.

باید راباید مدیریت کرد

در همین رابطه نماینده مردم شرق استان کرمان می‌گوید: در خصوص سد نسا نامه‌هایی به جناب جهانگیری و رونوشت‌هایی به دفتر برنامه بودجه و همچنین استانداری داده شد تا هزینه ۲۰۰میلیارد تومانی پروژه سد نسا تأمین شود تا این طرح کامل شود. حبیب‌الله نیکزادی اظهار می‌کند: اگر حدود ۱۷۰ میلیارد تومانی که رئیس‌جمهور در سفرش برای این پروژه را در نظر گرفته را در اختیار ما بگذارند، برای مابقی آن‌هم فکری خواهیم کرد. 

وی با اشاره به این موضوع که اتمام  این پروژه هرسال به سال دیگر موکول می‌شود عنوان می‌کند: من مطمئن هستم به دلیل نبود همت در این خصوص تا سال آینده هم آب به بم نمی‌رسد زیرا آب منطقه‌ای استان در این خصوص پیگیری لازم را به خرج نمی‌دهد.

نماینده مردم بم بابیان اینکه حقابه این سد برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی مشخص‌شده ادامه می‌دهد: این در حالی است که از این آب برای هیچ بخشی نمی‌توان بهره گرفت.

نیکزادی عنوان می‌کند: اگر دولت اعتباری را برای اتمام این پروژه تزریق کند می‌توان تا پایان امسال آب را در فاز اول به شهر بم و بروات انتقال داده و در فاز دوم سه شهرستان باقی‌مانده یعنی نرماشیر، فهرج و ریگان را به شبکه آب‌رسانی متصل کرد.

وی یادآور می‌شود: مسئولان برای مردم کرمان تصمیم دارند آب دریا را شیرین کنند اما در بم باوجوداین سد می‌توان آب را مدیریت کرد و دیگر نیازی به تقبل هزینه‌های گزاف‌تر در آینده نیست.

وی اظهار می‌کند: شایسته نیست درحالی‌که می‌توان با اتمام پروژه انتقال آب سد نساء مشکل آب آشامیدنی مردم شهرهای شرق کرمان را برطرف و به نیاز کشاورزان منطقه پاسخ داد اما دست روی دست گذاشت و بی‌تفاوت از کنار این موضوع گذشت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.