رئیس جمهور آمریکا می داند که راهی جز مذاکره با ایران ندارد و لذا تمام توان خود را به کار گرفته است تا با فشار نرم بر افکار عمومی ما، برخی مشتاقان مذاکره در ایران را با تحریک عاطفی پای میز مذاکره بکشاند و کاری کند که رفتارشان در میان طرفدارانشان توجیه پذیر باشد.

بازی جدید کاخ سفید برای کشاندن ایران به میز مذاکره

قدس آنلاین: از زمانی که ترامپ در توئیت خود نوشت ایرانی ها در هیچ جنگی پیروز نبوده ولی در همه مذاکرات پیروز بوده اند بسیاری از افراد در داخل کشور نسبت به او واکنش نشان داده و به او گوشزد کرده اند که ایران در بسیاری از جنگ ها پیروز بوده و توان نظامی بالایی دارد. اما مساله ترامپ حتما این نبوده است که قدرتمان در مذاکره به ما یادآوری کند یا با یادآوری برخی شکست ها احساس تحقیر را در ما تقویت کند.

برخی ها می گویند آنچه ترامپ نوشته دقیقاً کپی یک نوشته از جان بولتن است که 8 سال پیش درباره ایران نوشته بوده است. آنها معتقدند نگاهی به مقاله 11 سپتامبر 2017 جان بولتون در مجله هیل نشان می دهد که دولت ایالات متحده در حال اجرای مو به موی دستورات این مقاله است. جان بولتون در این مقاله سعی می کند که استدلال های طرفداران حفظ و استمرار توافق هسته ای را نقد نماید و نشان دهد که دولت ترامپ هیچ راهی به غیر از کشتن برجام ندارد.

جمله « Iran has never won a war, and never lost a negotiation.» در بخشی از این مقاله آمده است که بولتون درصدد نفی استدلال طرفداران اجرای تعهدات برجامی از سوی امریکا است.

اما مساله این است که هیات حاکمه آمریکا به دنبال تقویت یک جنگ شناختی در ایران است تا مقامات ما را دچار اشتباه در تصمیم گیری یا دوگانگی مشی ارتباطی با آمریکا کند.

این موضوع در همه دولت های مستقر در کاخ سفید یکسان بوده و همواره آنها کوشیده اند تا برخی از تصمیم گیران یا تصمیم سازان کشور را دچار این اشتباه محاسباتی کنند که در آمریکا دو دسته کاملا متمایز از هم وجود دارند که می شود با یک دسته از آنها به توافق رسید و مشکلات را کاهش داد در حالی که آنچه امروز بر سر برجام آمده است در حقیقت دستپخت دموکراتها با دستفرمان پنهان جمهوری خواهان بوده است. درست به همین دلیل هم هیات حاکمه آمریکا هیچ وقت حاضر نشد برجام را به صورت قانونی در کشور خود مصوب کرده و جلوی اتفاقات بعدی را پیشاپیش بگیرد. در واقع برجام پس گلی بود که اوباما به ترامپ داد تا به راحتی از آن خارج شود و ایران را معطل خود نگه دارد.

حالا بازهم ترامپ می کوشد با نوشتن توئیت های مضحک اولا توجه همه را به سمت خود جلب کند و ما را وادار کند که به نوشته های او ضریب داخلی بدهیم و دوم این که عده ای را به این باور برساند که حتماً ما در مذاکره موفق هستیم و بهتر است با قدرت عظیم خود در این حوزه وارد مذاکره با آمریکا شده و شکستش دهیم در حالی که هنوز بر ضربه ای که از مذاکره در برجام خوردیم فایق نیامده ایم.

آنچه بولتن در سال 2011 نوشت نیز تاکیدی بر همین مساله بود. در واقع او می خواست به عنوان یک مخالف سرسخت ایران خود را مخالف مذاکره نشان دهد و به ما اینگونه القا کند که شما خیلی در مذاکره زرنگ هستید و حتماً آمریکایی ها باید از این کار پرهیز کنند اما واقعیت آن بود که هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها از مدت ها پیش تصمیم به فضاسازی برای مذاکره با ایران گرفته بودند تا عده ای را در داخل به طمع پیروزی پای میز مذاکره بکشانند و درست به همین دلیل بود که وقتی دولت جدید وارد بازی مذاکره شد وزیر خارجه بزرگترین کشور مدی امپراتوری در جهان، 18 روز با پای شکسته در مذاکره ماند تا مبادا ایرانی ها به هر دلیل از پای میز برخیزند.

الان هم آنها دنبال ادامه همان روند هستند و می خواهند هرطور شده پایشان را لای در مذاکره نگه دارند حتی با فریب ما. در حالی که درتمام مذاکرات ما و آمریکایی ها این آنها بودند که کار خود را پیش برده و در نهایت با خلف وعده همه بازی را به سمت خود کشیده اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.