«قدیمی ترین نسخه خطی شیخ شهاب الدین سهروردی موجود در گنجینه رضوی» هم‌زمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در نوزدهمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی برای نخستین بار رونمایی شد.

قدیمی ترین نسخه خطی شیخ شهاب الدین سهروردی در سه شنبه‌های فرهنگی رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، علی سوزنچی سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی در این برنامه فرهنگی طی سخنانی ضمن برشمردن اهداف سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از برگزاری برنامه سه شنبه های فرهنگی، نتایج کسب شده از برگزاری این برنامه را تشریح کرد.

وی، دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه موزه ها در توسعه فرهنگ پایدار و کارهای فرهنگی و تنوع در برگزاری برنامه‌های فرهنگی به عنوان یکی از موارد مورد تاکید به تولیت معزز آستان قدس رضوی را بخشی از اهداف برگزاری سه شنبه‌های فرهنگی عنوان کرد.

تقویت خودباوری ملی و دینی، تغییر رویکردها و معرفی آثار به صورت گسترده برای مخاطبان خاص و عام، ترویج معارف دینی، تغییر رویکرد شی محوری به موضوع و مفهوم محوری در موزه‌های آستان قدس رضوی، تکریم واقفان و ناظران آثار موزه‌ای، پراکنده شدن عطر خوش فرهنگ و سیره رضوی در جامعه را از دیگر اهداف برگزاری این برنامه فرهنگی عنوان کرد.

وی همچنین افزایش اهدای منابع و نسخ نفیس و ارزشمند خطی و اسناد به صورت وقف و نذر را یکی از دستاوردهای این برنامه عنوان کرد و گفت: این سازمان از ابتدای سال تا کنون موفق شده است به اندازه آمار منابع اهدایی و وقفی و نذری سال ۹۷، اسناد و نسخ نفیس و با ارزش را جذب کند.

سوزنچی همچنین با اشاره به رایگان بودن بازدید از موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در روزهای سه شنبه هر هفته، از افزایش دوبرابری آمار بازدیدکنندگان در این روز خبر داد.

در ادامه این جلسه محمد وفادار مرادی محقق و کارشناس نسخ خطی با موضوع «شعاع شهود در آثار شیخ شهاب الدین سهروردی» به ایراد سخن پرداخت.

گفتنی است گنجینه رضوی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز نسخ خطی جهان اسلام دارای آثار ارزشمند، نفیس و منحصری از علما، رجال، دانشمندان، حکما، عرفا و فلاسفه بزرگ و مشهور است.

در مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ۷۵ نسخه خطی از شیخ اشراق به همراه ترجمه، شرح و حاشیه بر آثار وی به زبان عربی و فارسی وجود دارد.

قدیمی‌ترین نسخه خطی مرتبط با شهاب الدین سهروردی، کتاب «التنقیحات فی شرح التلویحات» اثر ابن کمونه است که در سال ۶۶۷ ه ق تالیف شده است.

هیاکل النور، رساله «مونس العشاق»، رساله «یزدان شناخت» از دیگر آثار مرتبط با شیخ شهاب‌الدین سهروردی است که در مرکز نسخ خطی این سازمان نگهداری می شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.