روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد دولت ترامپ قصد دارد اواخر هفته جاری بار دیگر ۵ معافیت هسته‌ای ایران را تمدید کند.

واشنگتن پست: آمریکا قصد دارد معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع گزارش داد دولت ترامپ با وجود اختلاف‌نظرهای داخلی قصد دارد اواخر هفته جاری ۵ معافیت تحریمی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را [برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر] تمدید کند.

واشنگتن پست در این گزارش با اشاره به اختلاف‌نظر میان چند مقام ارشد دولت ترامپ درباره تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران نوشته است: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در نشستی که در دفتر خود در کاخ سفید برگزار کرد از موضع «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری خود درباره معافیت‌های هسته‌ای ایران حمایت کرد.»

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، منوچین در این نشست برخلاف «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا که مدعی بودند این کار باعث تضعیف سیاست فشار حداکثری علیه ایران خواهد شد، معتقد بود معافیت کشورها از همکاری هسته‌ای با ایران بار دیگر باید تمدید شود.

واشنگتن‌پست می‌گوید شش مقام آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که منوچین به ترامپ اعلام کرده که اگر معافیت‌های هسته‌ای ایران تمدید نشود، آنگاه آمریکا باید روسیه، چین و آن دسته از شرکت‌های اروپایی که پس از برجام در پروژه‌های هسته‌ای ایران مشارکت دارند را تحریم کند.

بر اساس برجام، رآکتور آب سنگین اراک می‌بایست در قالب پروژه‌ای مشترک با انگلیس و چین ارتقاء یابد. همچنین مرکز غنی‌سازی فردو نیز باید با همکاری روسیه به یک مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود. علاوه بر این، نیروگاه اتمی بوشهر نیز در بحث تبادل سوخت و رآکتور هسته‌ای تهران هم در زمینه تحقیقات هسته‌ای پس از برجام از تحریم‌های آمریکا معاف شدند.

معافیت‌های تحریمی کشورها برای همکاری هسته‌ای با ایران در دو پروژه رآکتور آب سنگین اراک و سایت فردو فردا پنجشنبه پایان می‌یابد. وزارت خارجه آمریکا آخرین بار در ماه مه (سه ماه پیش) تمام معافیت‌های هسته‌ای ایران را به جز دو مورد تمدید کرد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.