ورود پساب شهرک صنعتی شماره یک شهرستان قوچان به رودخانه اترک موجب ایجاد معضلاتی برای ساکنان چند روستای نزدیک به این رودخانه شده است.

وقتی پساب کارخانه ها، زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند!

این موضوع سبب شد ساکنان این روستاها با جمع‌آوری طوماری، این موضوع را به استانداری خراسان رضوی و برخی اداره‌های مربوط و تحریریه روزنامه قدس ارسال کنند.

خبرنگار ما برای پیگیری موضوع از نزدیک، به محل خروج پساب شهرک صنعتی رفته و با اهالی روستاهای محدوده این رودخانه گفت‌وگویی را انجام داده است.

یکی از اهالی روستای شهرکهنه به خبرنگار ما می‌گوید: در سال‌های اخیر برخی از اهالی این روستا اقدام به آبیاری صیفی‌جات با پساب شهرک صنعتی شماره یک کرده بودند که با اطلاع شبکه بهداشت و درمان و حکم قضایی، جالیزارهای کشاورزان به‌طور کامل تخریب و محصولاتشان معدوم شد. یکی دیگر از اهالی روستای شهرکهنه نیز اظهار می‌دارد: در رودخانه‌ای که از روستای ما عبور می‌کند، به‌دلیل خشکسالی آبی جریان ندارد و پساب تصفیه‌خانه در بستر رودخانه جمع و پس از مدتی به حالت مرداب درمی‌آید که موجب آلودگی محیط و جمع شدن حشرات و حیوانات موذی می‌شود.

یکی از اهالی روستای فیلاب هم در این باره یادآور می‌شود: مسیر عبور پساب شهرک صنعتی از بستر رودخانه در نزدیکی چاه آبی است که آب شرب روستا را تأمین می‌کند و نگران نفوذ فاضلاب صنعتی به این چاه هستیم.

یکی از چوپانان روستای شهرکهنه نیز می‌گوید: در چند سال اخیر شاهد تابستان‌های گرمی هستیم و گوسفندان ما به محض اینکه به رودخانه می‌رسند از پساب شهرک صنعتی می‌خورند و نمی‌توانیم جلو آن‌ها را بگیریم. این گوسفندها پس از مدتی مریض می‌شوند و حتی شاهد سقط یا بره‌اندازی آن‌ها هستیم.

یکی دیگر از اهالی روستای فیلاب ادامه می‌دهد: به دلیل نزدیکی عبور پساب صنعتی، شاهد بوی نامطبوع در روستا هستیم.

 رعایت استاندارد در پساب تصفیه‌خانه

فرماندار شهرستان قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: فاضلاب تمام واحدهای صنعتی باید در تصفیه‌خانه به استاندارد مطلوب تبدیل و سپس در بخش‌های خاصی مصرف شوند.

هادی رجائی‌نیا ادامه می‌دهد: براساس ضوابط محیط زیست، COD پسابی که می‌تواند در رودخانه رها شود باید حداکثر ۱۰۰ باشد و اگر بخواهیم به طور مستقیم در بخش کشاورزی استفاده کنیم این عدد باید ۲۰۰ باشد که این دو استاندارد مهم برای خروجی پساب شهرک صنعتی است.

رجائی نیا خاطرنشان می‌کند: گزارش‌هایی را نیز دریافت کرده‌ایم که خروجی پساب شهرک صنعتی شماره یک قوچان که وارد رودخانه می‌شود دچار مشکلاتی است. در بازدیدهای میدانی سرزده‌ای با محیط زیست از محل خروجی پساب در بستر رودخانه و همچنین خروجی آن‌ها در محل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی آزمایش‌هایی انجام شد. براساس نتیجه این آزمایش‌ها COD خروجی شهرک صنعتی حدود ۱۲۰ بوده که استانداردهای کشاورزی را داراست اما از استانداردهای ورود پساب به رودخانه بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی‌ که حجم تولید واحدهای صنعتی بالا می‌رود، خروجی فاضلاب آن‌ها نیز افزایش می‌یابد، در نتیجه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی با حجم بالایی از فاضلاب روبه‌رو می‌شود که این میزان فاضلاب ورودی از توان تصفیه‌خانه بیشتر است. فرماندار قوچان تصریح می‌کند: در این زمینه دو اقدام باید انجام دهیم؛ نخست اینکه ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی افزایش یابد، چرا که ظرفیت کنونی با توجه به شوک‌های وارده، پاسخگو نیست. در سفر رئیس شهرک‌های صنعتی کشور یکی از مطالبات مجموعه شهرستان قوچان افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره یک قوچان بود.

وی ادامه می‌دهد: در اقدام دوم، به واحدهای تولیدی که خروجی پساب آن‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیست تذکرهای لازم داده شده تا ایرادهای خود را در حوزه تصفیه فاضلاب‌هایشان برطرف کنند. همچنین به خود شهرک صنعتی نیز اعلام شده به‌سرعت برخی از اصلاحات موردی را انجام دهند و نسبت به مدیریت شوک‌های وارده به تصفیه‌خانه و ورود پساب غیراستاندارد به رودخانه اقدام کنند.

فرماندار قوچان ادامه داد: نکته مهم در این میان آن است که رودخانه ما در این منطقه آب ندارد و این پساب به طور مستقیم وارد بستر رودخانه شده و کشاورزان نیز به طور مستقیم آن را استفاده می‌کنند. در برخی از فصول که استفاده کشاورزی به حداقل می‌رسد شاهد ماندگاری پساب هستیم که موجب بروز مشکلاتی می‌شود. کارگروه پایش در قوچان به طور فعال در حال پایش تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شهرستان قوچان است.  

روزنامه قدس پیگیر این موضوع از دستگاه‌های مربوط خواهد بود و آماده شنیدن نظرات کارشناسان و دستگاه‌های ذی‌ربط است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.