اردبیل- شاخص برخورداری از بزرگراه هر چه که باشد اما استناد به سخنان معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی که هفته گذشته میهمان استان اردبیل بود خود گواه عدم توسعه‌یافتگی جاده‌ها در این استان است.

توسعه راه ها سد راه تصادفات/اردبیل سالانه ۳۰ کلیومتر بزرگراه نیاز دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: اردبیل در زمره استان‌های گردش پذیری است که ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد.

شهرام آدم نژاد هفته گذشته در سفر به این استان اظهار کرد: میزان بهره‌مندی استان اردبیل ازلحاظ دارا بودن بزرگراه از میانگین کشوری پایین‌تر است و فقیر بودن این استان در شاخص‌های بزرگراهی واقعیتی غیرقابل کتمان است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: جاده‌های استان اردبیل خطرناک بوده و دارای نقاط حادثه‌خیز و ایمنی بسیار پایین هستند و تنها راه‌حل مقابله با این موضوع ایجاد راه‌های استاندارد ازجمله بزرگراه  هم‌چنین رفع نقاط حادثه‌خیز است.

هرچند که وی اعلام کرد برای جبران بخشی از این کاستی‌ها ۱۶۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث است اما واقعیت این است که آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای بنا بر اعلام مسئولان در این استان ۵۸ درصد رشد داشته است و لذا این خبر جای نگران دارد.

در استان اردبیل به دلیل وجود جاده‌های کوهستانی، برف‌گیر و مه‌آلود و هم‌چنین عرض کم لذا همه‌ساله شاهد تصادفات بی‌شمار و جان باختن بسیاری از هم‌وطنان هستیم که باید با تخصیص اعتبار توجه ویژه‌ای را برای رفع نقاط حادثه‌خیز و مشکلات این محورهای ارتباطی در نظر گرفت.

عوامل دخیل در تصادفات

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل  ۶۵ درصد علت تصادفات در این استان را انحراف به چپ، سرعت غیرمجاز و تخطی از سرعت مطمئنه عنوان می‌کند  و می‌گوید: در جاده‌های شمالی استان باید تردد ماشین‌آلات کشاورزی و خودروهای سنگین را در این ماجرا دخیل کرد زیرا این وسایل زمینه‌ساز وقوع تصادفات در سبقت‌های غیرمجاز هستند.

علی رحمتی بابیان نگرانی از آمار رو به افزایش آمار تلفات جانی در محورهای ارتباطی این استان اظهار می‌کند: متأسفانه در سال ۹۷ تعداد جان‌باختگان جاده‌ای استان به ۱۹۶ نفر رسید که در مقایسه با سال ۹۶ ، ۵۸ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به آمار سه‌ماهه ابتدای سال ۹۸ اظهار می‌کند: در سه‌ماهه نخست امسال نیز ۵۸ نفر در قالب ۳۸ فقره تصادف جان خود را در جاده‌های ارتباطی از دست دادند که این آمار نیز  در مقایسه با آمار مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

رحمتی بابیان اینکه تعداد۲۵ نقطه حادثه‌خیز باهدف اصلاح و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای در استان اردبیل شناسایی‌شده است ادامه می‌دهد: بیشتر این نقاط رفع و یا در حال مطالعه برای برطرف کردن است.

وی مسیر پارس‌آباد – سربند به طول ۲۵ کیلومتر و سربند - مشکین‌شهر را ازجمله نقاط حادثه‌خیز استان عنوان می‌کند و می‌گوید: برای رفع نقاط حادثه‌خیز این مسیر تلاش می‌کنیم و لذا بهترین راهکار برای تأمین امنیت رانندگان چهار بانده کردن این مسیر است.

نیاز سالانه به ۳۰ کیلومتر بزرگراه

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل می‌گوید که این استان در زمینه بزرگراه و آزادراه با فقر مضاعفی روبرو بوده و برای رسیدن به نقطه مطلوب در طول چهار سال، سالانه باید ۳۰ کیلومتر راه چهار باندِ در آن احداث شود.

وی با اشاره به نقش حیاتی جاده‌ها به‌ویژه بزرگراه‌ها در توسعه، عمران و آبادانی هر منطقه افزود: متأسفانه وضعیت استان اردبیل در زمینه بهره‌مندی از آزادراه‌ها و بزرگراه مناسب نیست و تلاش می‌شود با توسعه راه‌های استان این شاخص در کشور بهبود یابد.

وی با اشاره به اجرای برخی پروژه‌های بزرگراهی در شمال استان اظهار کرد: امسال برای ادامه عملیات اجرایی پروژه بزرگراه اردبیل، مشکین‌شهر ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص‌یافته است، تاکنون از مسیر ۸۵ کیلومتری این پروژه ۴۶ کیلومتر تکمیل‌شده و به زیر بار ترافیک رفته است و مابقی این پروژه نیز بااعتباری بالغ‌بر هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال به پیمانکار واگذارشده و به‌زودی ۲۰ کیلومتر دیگر از این پروژه تکمیل و مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.