۱۰ نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ آمریکا دور دوم مناظره خود را با موضوع داغ بیمه درمانی برای همه آغاز کردند.

در آمریکا نژادپرستی سیستماتیک داریم/ نیاز ما یک انقلاب سیاسی است

قدس آنلاین: دور نخست دومین مناظره ۲۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ شامگاه سه شنبه با حضور برنی سندرز، الیزابت وارن، پیت بوتیجیج، بتو اورورک، امی کلوباچر، جان هیکنلوپر، تیم رایان، جان دالینی، مریان ویلیامسون، استیو بولاک در شهر دیتوریت با اجرای شبکه خبری سی ان ان برگزار شد.
در این مناظره علاوه بر اینکه انتقاد عمده همه این نامزدها عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا بود که از نظر آنها به دموکراسی و اقتصاد آمریکا ضربه زده است، بحث "بیمه درمانی برای همه" به موضوع نخست این نامزدها تبدیل شد و ۱۰ نفر تلاش کردند دیدگاه های خود را در این باره و سایر موضوعات سیاست داخلی و خارجی ارائه دهند که بخشی از آن به شرح زیر است:
وارن:
-من هم معتقدم که بیمه برای همه لازم است.همه میلیونر ها و طبقه متوسط باید در این طرح مشارکت کنند. این خوشایند نیست کسانی که بیمه ندارند، بمیرند.
-بیمه درمانی برای همه باید اصلاح شود و ادامه یابد. واشنگتن (کاخ سفید) در حال حاضر برای ثروتمندان به خوبی کار می کند. شرکت‌های فعلی هزینه ها را به سمت مردم هل می‌دهند و از پرداخت آن سرباز می‌زنند.
- ما دموکرات هستیم. ما در تلاش نیستیم که مراقبت‌های بهداشتی را از کسی بگیریم. این همان کاری است که جمهوریخواهان سعی در انجام آن دارند.
-مساله کیفری کردن ورود غیرقانونی به داخل کشور نیست بلکه این مساله ابزاری برای دونالد ترامپ می شود تا کودکان را از خانواده هایشان جدا کنند.
- ما باید به حزبی تبدیل شویم که تلاش می کند تا دموکراسی و اقتصاد برای همه کار کند. من می دانم چه چیزی در این کشور شکسته است ، من می‌دانم چگونه آن را برطرف کنم و برای تحقق آن می‌جنگم.
- تغییرات آب و هوایی یک بحران موجود در جهان ما است. این مساله زندگی همه را در سیاره ما به خطر می اندازد. برنامه تولید سبز ۲ تریلیون دلار برای تحقیق و صادرات سبز سرمایه گذاری می کند و ۱.۲ میلیون شغل جدید آمریکایی در تولید سبز ایجاد می ‌ند.
- در حال حاضر کل بازی (موافقتنامه ها) برای شرکت‌های چند ملیتی بزرگ کار می کند اما برای افراد اینجا در ایالات متحده کارایی ندارد.
-ما باید بگوییم برتر پنداری سفید پوست چیست: تروریسم داخلی؛ و این تهدیدی برای ایالات متحده است.
سندرز:
-۵۰۰ هزار آمریکایی در خیابان می‌خوابند در حالی که آمازون درآمد سرشاری دارد، ۹۹ درصد برای یک درصد کار می کنند. ترامپ نژادپرست و جنسیت زده است.
-ما یک حفاظت قوی در مرزها داریم. ترامپ یک نژادپرست و بیگانه هراس است. باید این سوال را پرسید چرا مردم ۲ هزار مایل پیاده به سمت آمریکا می‌آیند، این ریشه در مشکلات موجود در کشورهایشان مثل هندوراس دارد.
-من خواستار توقف فروش سلاح بدون بررسی پیشینه افراد هستم.
- ما باید نژادپرستی، جنسیت زدگی و بیگانه هراسی ترامپ را متوقف سازیم و در یک جنبش بی سابقه جمع شویم تا نه تنها ترامپ را شکست دهیم بلکه اقتصاد و دولت خود را دگرگون کنیم.
- ترامپ به صورت بیمارگونه‌ای دروغگو است. من حقیقت را می‌گویم.
- مساله اصلی که ما درکنگره در مورد آن صحبت نمی‌کنیم ، سطح عظیم درآمد و نابرابری ثروت در این کشور است. ما به یک انقلاب سیاسی نیاز داریم که به این میلیاردرها و شرکت ها بگوید که لازم است آنها پرداخت عادلانه سهم خود را آغاز کنند.
-من فقط تلاش نمی کنم خطرناک ترین رئیس جمهوری تاریخ خود را که یک نژاد پرست ، جنسیت زده و ضد همجنسگرایی است، شکست دهم. من در تلاش هستم تا این کشور را متحول کنم و در کنار طبقه کارگر آمریکا بایستم.
دالینی:
-بیمه درمانی برای همه یعنی خودکشی سیاسی است. من از بیمه سلامت همگانی حمایت می کنم. ما بیمه را فراهم می کنیم اما انتخاب آن را به عهده افراد می گذاریم.
-بیمه درمانی همگانی گزینه خوبی است اما برای مدت طولانی نمی تواند کار کند.
-- من محصول رویای آمریکایی هستم، به آن اعتقاد دارم. من نوه مهاجران و فرزند یک کارگر ساختمانی هستم.
- ما نمی توانیم خود را از جهان جدا کنیم. برنامه تجارت وارن اجازه تجارت با انگلیس یا اتحادیه اروپا را نمی دهد.
-ترامپ یک علامت یک بیماری است و این بیماری تفرقه افکنی است.
-هیچ دلیلی وجود ندارد افرادی که برای زندگی سرمایه گذاری می کنند باید نسبت به افرادی که برای زندگی کار می کنند، مبلغ کمتری بپردازند.
اورورک:
-طبقه متوسط نباید بیش از این هزینه بیمه درمانی را بپردازند. هرکسی که بیمه ندارد باید از همین فردا ثبت نام شود.
-در مواجهه با ظلم و وحشت از جانب رئیس جمهوری بی قانونی، ملتی را خواهیم دید که می ایستد و حقوق بشر همه را محقق می کند.
- ما اطمینان خواهیم داد که هرکدام از ما به اندازه کافی خوب و تحصیلکرده و به اندازه کافی هزینه کرده ایم تا ظرفیت های خود را به طور کامل محقق سازیم.
- نژاد پرستی رئیس جمهوری ترامپ فقط توهین به حساسیت های ما نیست. این کشور در حال تغییر است. ما نه تنها باید اختلافات خود را تحمل کنیم بلکه آنها را در آغوش بگیریم.
- تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید وجودی ما و آزمایشی برای کشور، دموکراسی و تک تک ما است.
-ما دونالد ترامپ را در سال ۲۰۲۰ شکست خواهیم داد و کشورمان را در سال ۲۰۲۱ گرد هم می آوریم.
-میراث برده داری، تبعیض نژادی و سرکوب همچنان زنده است. ما باید نژادپرستی را از هر جنبه ای از جامعه ما از اقتصاد خود گرفته تا سیستم مراقبت های بهداشتی ، مدارس و دموکراسی ریشه کن کنیم.
کلوباچر:
-ما به یک گزینه عمومی برای بیمه درمانی نیاز داریم. یکی از دوستانم به خاطر هزینه سنگین تزریق انسولین مرد.
-ترامپ می خواهد از مساله مهاجران در مرزهای جنوبی به عنوان یک مساله سیاسی بهره برداری کند.
-من به عنوان رئیس جمهوری حتما بررسی سابقه افراد به طور سالانه را برای فروش سلاح اجرا خواهم کرد.
- ما از کشوری که رویاهای مشترک دارند، آمده ایم اما من شاهد حملات نژادپرستانه در آن بوده ام. من رئیس جمهوری داشته ام که این مساله را در تلویزیون می گوید.
-اتفاقی که در فلینت افتاد هرگز نمی تواند دوباره اتفاق بیفتد و در سراسر کشور بخش هایی هستند که برای دسترسی به آب آشامیدنی تمیز با چالش های اساسی روبرو هستند. اکنون باید در زیرساخت های آبی کشور سرمایه گذاری کنیم.
- فکر نمی کنم کسی بتواند کاری را که این رئیس جمهوری انجام می دهد، توجیه کند. فرصت اقتصادی باید برای همه وجود داشته باشد.
بولاک:
-سیاست مهاجرتی ترامپ نه تنها خانواده مهاجران را از هم جدا می کند بلکه کشور ما را هم از هم جدا کرده است.
-من خودم شکارچی هستم اما نیاز است به مساله خشونت تسلیحاتی به عنوان یک مساله سلامت و نه یک مساله سیاسی نگاه کنیم. نباید اجازه دهیم که پول های سیاه (اشاره به شرکت های اسلحه سازی) بر انتخابات ما اثر بگذارد.
- من یک مترقی هستم که تأکید بر پیشرفت دارد. من برای ریاست جمهوری تلاش می کنم تا کارهایی را برای همه آمریکایی ها انجام دهم که واشنگتن(دولت ترامپ) پشت سر انداخته است.
- ما باید در مورد تغییرات آب و هوایی اقدامات فوری انجام دهیم اما این اظهارات نمی تواند زندگی مردم را در نظر نگیرد. ما نمی توانیم اتحادیه کارگران و جوامعی را که نسل ها به کشور ما قدرت می دهند، فراموش کنیم.
- هر وقت ترامپ توییت می کند، صدها هزار دلار از دست می دهیم. باید اطمینان حاصل کنیم که معاملات تجاری ما در واقع از کارگران محافظت می کند.
بوتیجیج:
-ما در این کشور هر روز شلیک های مرگبار را به خاطر گسترش سلاح در بین مردم مشاهده می کنیم.
- ما می توانیم در مورد این سیاست ها صحبت کنیم اما این سیاست ها را از قبل می شناسیم. ۹۰٪ آمریکایی ها می خواهند اتفاقی بیفتد. واشنگتن نمی تواند این کار را انجام دهد.
- وقت آن است که نگران نباشیم که جمهوری خواهان چه خواهند گفت. درست است اگر ما یک برنامه ی چپ را در پیش بگیریم ، آنها می خواهند بگویند ما یک دسته سوسیالیست های دیوانه هستیم. اگر ما یک برنامه محافظه کار را دنبال کنیم باز هم می گویند ما یک دسته سوسیالیست های دیوانه هستیم.
- انجام اقدامات جسورانه و تعیین کننده در مورد تغییرات آب و هوایی بسیار دیر شده است.
- نژاد پرستی سیستمی بر هر جنبه ای از جامعه ما تأثیر گذاشته است.
-(در واکنش به تفاوت سنی با سندرز) من اهمیتی نمی دهم شما چند ساله هستید؛ من به بینش شما اهمیت می دهم.
-رئیس جمهوری فعلی به صورت عادی کار نکرد.
-(درباره جنگ افغانستان) ما باید به جنگ های بی پایان خاتمه دهیم و بر تهدیدهای آینده متمرکز شویم.
هیکنلوپر:
-ما تصویب کردیم که برای فروش سلاح لازم است سابقه افراد بررسی شود اما با فشار ان آر ای این مساله در واشنگتن مسکوت ماند.
- برخی امشب قول یک لایحه یا طرح را می دهند. آنچه ما روی آن تمرکز داشتیم این بود که اطمینان حاصل کنیم که افراد را برای انجام کارها گرد هم آورده ایم.
- من به عنوان فرماندار ، فقط در مورد برنامه ها صحبت نکردم یا دستانم را بالا نکشیدم(اشاره به سندرز)، کارهای سخت انجام دادم.
- در تاریخ هیچ نمونه ای وجود ندارد که یک جنگ تجاری برنده داشته باشد. جنگ های تجاری برای بازندگان است و نتیجه اصلی این است. شما در جنگ تجاری مقابل چین پیروز نمی شوید.
- خانواده های آمریکایی هزینه سیاست های فاجعه آمیز ترامپ را می پردازند.
ویلیامسون:
-ما وقتی درباره بیمه درمانی صحبت می کنیم باید درباره تمام سیاست های مربوط به آن واقع گرایانه صحبت کنیم.
- من نگرانم که بیمه درمانی برای همه پیروزی دموکرات ها را در سال ۲۰۲۰ دشوار کند.
-ما نیازمند اصلاح متمم قانون اساسی درباره واگذاری سلاح به مردم هستیم. ما نیازمند این هستیم که مردم در انتخابات مشارکت کنند تا نامزدها نیازمند پول شرکت های مختلف همچون اسلحه سازی نشوند.
- مسأله ایمنی اسلحه این است که انجمن شرکت های اسلحه سازی به گردن ما طناب انداخته اند. شرکت های داروسازی، شرکت های بیمه سلامت، شرکت های سوخت فسیلی و پیمانکاران دفاعی هم این کار را انجام می دهند.
- هر چیزی که امشب درباره آن صحبت می کنیم اشکالی در سیاست آمریکا است و حزب دموکرات باید درک کند که ما باید طرفی باشیم که نه تنها در مورد علائم بلکه در مورد علل نیز صحبت می کنیم.
-باید بدانیم که وقتی شکاف اقتصادی بین سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا به وجود می آید ، ناشی از یک بی عدالتی بزرگی است که هرگز با آن برخورد نشده است.
رایان:
- من اینجا هستم که بگویم این مناظره درباره چپ و راست نیست بلکه این در مورد جدید و بهتر است. این مربوط به اصلاح سیستم های قدیمی نیست، بلکه در مورد ساخت سیستم های جدید است.
این مناظره پس از ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به پایان رسید به گونه ای که الیزابت وارن با صرف ۱۸ دقیقه و ۱۱ ثانیه، بیشترین زمان را برای اظهار نظر و پاسخگویی به خود  اختصاص داد و پس از آن برنی سندرز با ۱۷ دقیقه و ۳۱ ثانیه و پیت بوتیجیج با ۱۴ دقیقه و ۹ ثانیه قرار گرفته اند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روندی طولانی و پیچیده دارد.نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری 2020 آمریکا از حزب دموکرات در شهر "میامی" بین 26 تا 27 ماه ژوئن (5 تا 6تیر 1398) برگزار شد.
دموکرات ها پس از آن 11مناظره مقدماتی دیگر را تا پیش از برگزاری انتخابات انجمن های حزبی(caucuses)درسوم فوریه2020 (14بهمن 1398)؛ در نظر گرفته اند. از حزب جمهوریخواه باتوجه به اینکه به جز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تنها "بیل ولد"، 73 ساله، فرماندار سابق ایالت ماساچوست نامزد ریاست جمهوری 2020 آمریکا شده است هنوز تاریخ مشخصی برای انجام منظره اعلام نکرده اند.
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مطابق با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.