سعدون الساعدی گفت: امارات امروز نه فقط از عربستان ناامید است بلکه از کشورهایی مانند آمریکا نیز ناامید شده و به همین خاطر است که رئیس هیئت آن در تهران گفت دخالت برخی کشورها در خطوط کشتیرانی، مشکلاتی را در منطقه به بار آورده است.

امارات از عربستان و آمریکا ناامید شده است/ به نفع ابوظبی است که به ایران قدرتمند نزدیک شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روز گذشته هیئتی امنیتی از امارات به منظور بررسی راه های همکاری مرزی و تبادل اطلاعات امنیتی به تهران آمد و با سردار قاسم رضایی فرمانده نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در این دیدار که دور قبلی آن به شش سال قبل باز می گردد، «محمد الاحبابی» فرمانده نیروهای گارد ساحلی و رئیس هیئت اماراتی در اظهاراتی بی سابقه در سال های اخیر و متناقض با ماهیت روابط امارات با عربستان، خواستار هماهنگی مستمر با ایران به منظور تأمین امینت دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد.

الاحبابی با تأکید براینکه تقویت روابط با ایران می‌تواند ضامن امنیت آب‌های خلیج فارس باشد گفت: ایران در مبارزه با مواد مخدر پیشرو و پیشگام بوده و ما به عنوان گارد ساحلی امارات از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تقدیر می‌کنیم. امنیتی که ایران از آن برخوردار است نشان می‌دهد که شیوه صحیحی را در مناطق مرزی خود دنبال می‌کند.

این اظهارت مسئول بلندپایه اماراتی در حالی مطرح می شود که از زمان حمله ائتلاف سعودی به یمن و قطع روابط عربستان با ایران روابط ابوظبی و تهران تیره شده بود و امارات سفیر خود را از تهران فراخوانده بود. حتی پس از اتفاقات و تنش‌های اخیر در خلیج فارس تنش میان دو کشور نیز افزایش یافت، اما پس از آنکه پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» برای نقض حریم هوایی ایران از امارات برخاست و توسط پدافند هوایی ایران سرنگون شد، ایران پیام هشدار آمیزی جدی را برای ابوظبی فرستاد و شاهد تغییر موضع امارات بودیم.

«سعدون الساعدی» کارشناس و استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه های عراق در رابطه با علت این چرخش موضع امارات به سمت ایران و در خواست هماهنگی اطلاعاتی گفت: مقامات امارات شرایط خطرناک در منطقه و به ویژه خلیج فارس را درک کرده‌اند و می‌دانند که اگر نزاعی در منطقه آغاز شود دیگر اثری از برج‌های شیشه‌ای آن باقی نخواهد ماند و تمام سرمایه گذاری‌هایی که طی سال‌های اخیر کرده‌اند به هدر خواهد رفت.

سعدون الساعدی افزود: روابط اقتصادی و تجاری امارات و تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هرگونه ناامنی در منطقه خلیج فارس و قطع روابط دو کشور هزینه سنگینی را بر ابوظبی تحمیل خواهد کرد. جدای از آنکه مانع از سفر گردشگران از سراسر  دنیا به این کشور خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: مقامات امارات از ائتلاف خود با عربستان سعودی ناامید و متوجه این موضوع شده اند که ائتلاف چند ساله‌ای که با عربستان داشته‌اند، نه از نظر سیاسی و نه از نظر اقتصادی برایشان عایدی نداشته است و بلکه بالعکس خطرها و تهدیدهایی را برای این کشور به بار آورده است که از جمله آن همان ناامنی دریانوردی و چند سال جنگ فرسایشی و بی نتیجه در یمن بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امروز امارات در خط مقدم ازسرگیری روابط کشورهای عربی خلیج فارس با ایران و به ویژه عربستان سعودی قرار دارد یا موضوع چیز دیگری است گفت: موضوع امارات با عربستان سعودی کاملاً متفاوت است. اول آنکه عربستان به مانند امارات با ایران مرز مشترک ندارد و از این رو امارات دریافته است که اگر جنگی در منطقه آغاز شود قطعا قربانی عربستان خواهد شد و اولین طرفی خواهد بود که از این جنگ آسیب خواهد دید.

الساعدی ادامه داد: دومین موضوع آن است که عربستان یک کشور کاملا وابسته به آمریکاست و مواضع خود را با هماهنگی آن کشور اتخاذ می‌کند. این وابستگی در مقامات اماراتی کمتر است و منافع آن امروز ایجاب می‌کند تا از عربستان سعودی فاصله بگیرد و به ایران که قدرتمندتراست نزدیک شود.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اظهارات رئیس هیئت اماراتی در تهران گفت: ابوظبی می‌داند که ضمانت امنیت خلیج فارس و سلامت کشتیرانی در آب های این منطقه بدون حضور و مشارکت ایران ممکن نخواهد بود و تلاش های اخیر آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی جهت تأمین امنیت آب‌های منطقه راه به جایی نخواهد برد. امروز ایران بر آب های خلیج فارس اشراف کامل دارد و تمام تحرکات نظامی، تجاری و اقتصادی توسط آن رصد می شود.

وی افزود: امارات امروز نه فقط از عربستان ناامید است بلکه از کشورهایی مانند آمریکا نیز ناامید شده و به همین خاطر است که رئیس هیئت آن در تهران گفت دخالت برخی کشورها در خطوط کشتیرانی، مشکلاتی را در منطقه به بار آورده است.

سعدون الساعدی در پایان به جنگ یمن اشاره کرد و گفت: شاخص‌ها و تحولات در یمن نشان می‌دهد که این جنگ روبه پایان است؛ زیرا از طرفی امارات به بی فایده بودن این جنگ پی برده و به صورت تدریجی در حال خروج کامل از این جنگ است و از طرف دیگر تحمل هزینه های این جنگ فرسایشی برای عربستان طاقت فرسا شده و موشک ها و پهپادهای یمنی سرنوشت این جنگ را تغییر داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.