محققان دانشگاه حکیم سبزوار موفق به شناسایی و ثبت دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن شدند.

ثبت دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن

به گزارش قدس آنلاین، محققان شرکت زیست کود سازان ارغوان مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری موفق به شناسایی و ثبت دو ژن باکتریایی جدید بومی ایران در بانک جهانی ژن شدند.

موسی الرضا کریمی مدیر شرکت زیست کود سازان ارغوان گفت: دستاوردی که به تازگی به آن دست پیدا کرده ایم ثبت ژن دو باکتری همزیست گیاه و مفید برای رشد و بازدهی گیاهان در بانک اطلاعات بیولوژی آمریکا (ncbi) است.

وی افزود: این دو سویه باکتری بومی ایران هستند و توسط شرکت زیست کودسازان ارغوان از زمین های کشاورزی ایران جدا سازی شده است.

مدیر شرکت زیست کود سازان ارغوان گفت: بعد از جدا سازی و گذاشتن تست های بیوشیمیایی، آزمایشگاهی و مزرعه ای اطمینان کامل را نسبت به مفید بودن این باکتری ها پیدا کرده و باکتری های مورد نظر را توالی یابی کرده و توالی ۱۶sRNA این دو باکتری را در بانک اطلاعات ncbi ثبت کردیم که پس از تایید کارگروه ارزیابی این بانک به عنوان باکتری جدید و بومی ایران ثبت شد.

کریمی با اشاره به اینکه دو باکتری کشف شده اهمیت فراوانی در رشد و بازدهی گیاهان دارند، یادآور شد: استفاده از این دو سویه جدید در کود زیستی علاوه بر صرفه اقتصادی برای کشاورزان کاهش ارزآوری فراوانی برای کشور را به دنبال دارد.

شرکت زیست کودسازان ارغوان از جمله شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری است و تولیدکودهای بیولوژیکی دارای میکروارگانیسم های تولید کننده هورمون رشد برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای دیگر این شرکت است.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.